Raket-Madsen tænder simpel motor, der skal sende ham mod stjernerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Raket-Madsen tænder simpel motor, der skal sende ham mod stjernerne

Kort før Peter Madsen forlod CS testede han en såkaldt SuperHATV-motor, der netop brugte brintoverilte. Den test overbeviste ham om fordelene ved den nye motortype. Illustration: Mads Stenfatt.

Ild og brag ser ud til at være blevet hverdag for enden af Raketvej på Refshaleøen, hvor raketbygger Peter Madsen på lørdag tester sin første motor, efter at han for knap to en halv måned siden brød med foreningen Copenhagen Suborbitals (CS).

Efter bruddet med CS - som han selv stiftede i 2008 sammen med makkeren Kristian von Bengtson - har han indrettet sig i CS's tidligere lokaler i hangaren HAB på Refshaleøen, hvor han også byggede ubåden Nautilus.

Tiden har han også brugt på at skabe fundamentet til byggeriet af en helt ny raket, der ultimativt skal sende ham mod stjernerne. Motoren i raketten tester han i en mindre version på lørdag, før han så skalerer op til en diameter på 65 centimeter, som er på størrelse med CS' største raketter, HEAT1X og HEAT2X.

Læs også: Raket-Madsen forlader Copenhagen Suborbitals

Motoren er en mindre testmotor med cirka 30 kilo brændstof, som adskiller sig fra CS-motorer ved at anvende brintoverilte som iltningsmiddel i stedet for flydende ilt. Brintoverilten, som har en opløsningsprocent på 80-85, producerer Peter Madsen på sin egen brintoveriltefabrik, som han købte af CS efter bruddet.

Ifølge Peter Madsen er egenskaberne i brintoverilte bedre end flydende ilt. Blandt andet fordi ilten når en temperatur, der er lavere end minus 180 grader.

»Det betyder, at selv den mindste fugt kan give store problemer med ventiler, der ikke vil åbne, eller ting, der sætter sig fast,« siger Peter Madsen og fortsætter:

»Vi (CS) havde ofte problemer med, at vi ikke kunne få den flydende ilt til at forbrænde ordentligt og få oscillationen (svingningerne, red.) under kontrol, når vi testede.«

Læs også: Nu skal raketbyggernes fuser blive til et brøl

Inden han forlod CS, testede Peter Madsen løsningen med brintoverilte frem for oxygen tre gange, og efter eget udsagn virkede det perfekt hver gang.

»Så nu producerer jeg brintoverilte i døgndrift. Ca. fem ton om året og ti, hvis det bliver nødvendigt,« siger han.

Klar til at bygge raketter

Den motor, som Peter Madsen lørdag skyder af, er kun et testmotor - ikke en raketmotor. Men den er designet, som han i fremtiden vil lave motorer til sine hybridraketter: med en kombination af syntetisk gummi (polyurethan) og brintoverilte.

»Og hvis alt går som det skal lørdag, går jeg straks i gang med at bygge to 65-centimeters raketter, som altså har samme diameter som CS’s Heat2X-raket,« siger han.

Læs også: 'På tre sekunder væltede alt brændstof ud - og så gik det stærkt'

Alt er samlet, malet og vejet forud for lørdagens test, og planen er at affyre motoren tre gange med ca. 3-4 sekunders varighed, så alt gummiet ikke brænder op.

»Ja, det er altså, hvis den ikke springer i luften,« lyder det fra Peter Madsen, som ikke betegner testen som kritisk, men alligevel har sommerfugle i maven.

Har du lyst til at se testen på lørdag, er du velkommen til at finde vej til Raketland på Refshaleøen kl. 14. Selve testen løber af stablen omkring kl. 15. Regner det, så hold øje med eventuel udskydelse på raketmadsen.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten