Radio-kaos sætter danske bilnøgler ud af spillet

Danskerne må leve med biler, der ikke vil starte i nærheden af færger, og låse, der ikke vil låses op ved varehuse. Det fastslår It- og Telestyrelsen.

Problemerne er en konsekvens af, at EU har givet elektronikprodukter frit slag til at sende i frekvensområdet omkring 433 MHz.

»Det er nogle tillokkende frekvenser, fordi man ikke skal betale for dem, og fordi frekvenserne er til rådighed i hele EU. Så der er mange ting, der kører på den samme frekvens,« siger civilingeniør Sven Lundbech, It- og Telestyrelsen.

Det giver risiko for, at signalerne forstyrrer hinanden, så for eksempel bilnøgler ikke virker efter hensigten i bestemte områder.

»Alle tjenesterne er lovlige, men det giver den ulempe, at vi ikke ved, hvad der kører på de samme frekvenser ude i verden. Producenterne må selv sikre, at deres produkter ikke skaber problemer,« siger han.

Måden at undgå de værste forstyrrelser på er, at der er regler for, hvor længe de forskellige produkter må sende og hvor kraftigt. Typisk sender udstyret i en radius på højst få hundrede meter.

Læsernes oplevelser

Flere af Ingeniørens læsere har reageret på en artikel om en norsk kajplads, hvor bilejerne ikke kan få elektronikken i nøglen til at kommunikere med bilens startspærre. Resultatet er, at bilerne ikke kan starte.

Her er nogle af deres oplevelser:

»Jeg havde en VW Passat indtil sidste efterår. Når jeg parkerede med bilen på P-pladsen ved TDC's bygninger på Teglholmen, var jeg hyppigt ude for, at jeg ikke kunne låse bilen op, ikke engang med den mekaniske nøgle. Det var, som om det elektroniske system i bilen var sat ud af drift. Først når bilen blev startet igen (efter en besværlig åbning af dørene), virkede elektronikken på ny. (...)«

»Fjenstyringen af bilens (Saab) låse sætter ofte ud i nærheden af store supermarkeder. Startspærren er heldigvis ikke påvirket.«

»Når der parkeres ved Mariott-hotellet ved hovedindgangen, så virker keyless start ikke på Subaru. Ved ikke, om det er alle, men har hørt om nogle taxaer, der ikke kan starte, så bilen må skubbes ud til vejen for at starte. Så der er også noget i enten døren eller en sender, der bevirker, at bilen ikke kan starte. Det er dog kun Subaru med keyless start.«

Tyverialarmer og personsøgere kan være synderne

Sven Lundbech fra It- og Telestyrelsen mener, at læsernes oplevelser skyldes, at andre radiosignaler blokerer for bilens systemer.

»Det kan være sendere, der står og sender hele tiden, for eksempel en tyverialarm eller en personsøge-tjeneste, som står oven på et varehus, sådan som vi har oplevet tidligere ved en Silvan,« siger han.

To læsere har haft problemer i nærheden af togstationer:

»Jeg kunne ofte ikke åbne min Opel Astra med den elektroniske nøgle, når jeg parkerede ved Irma i Humlebæk - et par hundrede meter fra stationen. Det samme problem har jeg ikke oplevet andre steder eller med min VW Touran.«

»Når vi har holdt bag supermarkedet i Bagsværd, hvor parkeringspladsen ligger lige op ad S-banen, så virker fjernbetjeningen simpelthen ikke. (...) Der er tale om en Honda fra '93 med ukendt fjernbetjeningssystem.«

Civilingeniør Sven Lundbech mener ikke, det har noget med togstationerne at gøre, men at det hænger sammen med samme type sendere som de ovenstående eksempler.

Særligt store problemer i Kalundborg

Et par læsere har oplevet problemer i Kalundborg:

»Her i Kalundborg går der på Sydhavnsvej et 50KV kabel i jorden (...). Jeg har haft to trådløse cykelcomputere, som går på »0«, når et bestemt sted passeres.«

»For slet ikke at tale om Kalundborg lang- og mellembølgesender, der får 230 lysdæmpere til at tænde og slukke efter forgodtbefindende, foruden det nulstiller elektroniske P-skiver på supermarkedets parkeringsplads i byen. Dette er blot en lille del af de mange underlige elektriske fejl, som radiosendere udøver.«

Sven Lundbech kender godt problematikken i Kalundborg.

»Der har stået et par kraftige sendere i mange år. Kraftige radiosendere har potentiale til at forstyrre elektronik og kan blokere eller få det til at reagere uhensigtsmæssigt,« siger han.

Civilingeniøren afviser derimod, at kabler i Jorden kan være skyld i forstyrrelserne, sådan som det først forlød i Norge.

»Kabler i jorden er gerne lysnettets 50Hz, og det ligger langt fra de cirka 433 MHz, der typisk anvendes til bilnøgler. Til gengæld kan fjernbetjeninger til eksempelvis broklapper godt have lidt kraftigere signaler, som kan virke forstyrrende,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har hørt om at tyve har fundet ud af at stå på pakeringspladser, og med en jammer forhindrer bilister i at låse bilen med fjernbetjening. Hvis bilisten så ikke bemærker at bilen ikke låser, er der fri adgang til bilen. Man kan også forestille sig et land i krig, hvor fjenden så laver lidt småterrorisme med jammere for at genere fjenden mest muligt. Måske er vi via vores magelighed, ved at blive lidt for sårbare. Kan man f. eks. ikke lave en jammer, det stopper bilerne på vejen? Kan sikkerhedssystemer som keylock ikke blive så sikre, at de istedet skaber kaos og dermed også ulykker?

  • 0
  • 0

Generelt vil jeg mene der er beskrevet to problemstillinger: 1) Blokering af 433MHz ISM båndet Dette burde efter min mening kun påvirke fjernbetjeninger og det har jeg selv oplevet da min trådløse hovedtelefon arbejder i dette bånd ligesom bilens fjernbetjening. ISM står for Industrial, Scientific og Medical og kan frit bruges, dog med begrænset effekt. 2) Blokering af startspærren via en blokering af RFID kredsen i nøglen Disse kredse operer med lav-frekvens (125–134.2 kHz og 140–148.5 kHz) eller "høj"-frekvens (13.56 MHz) og modtager deres energi trådløs fra RFID-læseren. Hvis bilen ikke starter må det være her der er et problem. Da de lave frekvenser er forbehold RFID på verdensplan burde der ikke være fortstyrelser der. 13.56MHz båndet er også et ISM bånd, men ud over RFID kender jeg ingen applikationer i dette bånd.

  • 0
  • 0

13.56MHz båndet er også et ISM bånd, men ud over RFID kender jeg ingen applikationer i dette bånd.

Er det ikke den frekvens man bruger i induktionsovne ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Radioamatøre over hele landet må sende med 1000 Watt på netop denne frekvens 433.92 lige så længe som det passer dem, de må udsende tale eller data, og skal bare sige deres kaldesignal hver 10 minut. og sådan har det været LÆNGE på netop dette bånd blev frigivet til ISM ting og sager. Den eneste måde normale forbrugere kan sikre funktion af deres biler og andet grej, er at lade være med at købe grej der er lavet så dumt at man ikke kan starte sin bil eller komme ind i sin bil hvis systemet ikke virker ! Det er jo let at forestille sig at batteriet bliver mere og mere fladt for en dag så ikke at virke mere i den lille sender ! hvad så ! TEST dette INDEN i køber biler og ander grej.

  • 0
  • 0

Er det ikke den frekvens man bruger i induktionsovne ?

Hvad mener du med induktionsovne? Hvis det er induktionskogefelter (til gryder og pander), så ligger de omkring 25...30 kHz. Hvis det er induktionsovnen hos stålværket i Frederiksværk, så ved jeg det ikke...

Bent.

  • 0
  • 0

Et er, at radioamatører må sende på disse frekvenser, noget andet er, at udstyret ofte er lavet simpelt og billigt. Således vil en kraftig sender 1 MHz fra de 433 MHz ofte blokere modtageren. Sagen er, at udstyret skal være billigt - og det er modtageren også. De modtagere jeg har set, har tilsynladende kun bestået af een transistor (super regenerativ modtager) og har derved en båndbredde er er en TV modtager værdig. I samme frekvensbånd arbejder der mange andre radiotjenester frekvensmæssigt tæt på. Det kan være færgepersonalets radioer, anhuggerradioer til kraner og meget andet.

Altså må man sige at frekvensvalg og udstyrskvalitet tilsammen gør det til nogle problematiske valg.

Unbder de omstændigheder synes jeg, at udstyret faktisk virker forbløffende godt!

Gert

  • 0
  • 0

[quote]Er det ikke den frekvens man bruger i induktionsovne ?

Hvad mener du med induktionsovne? [/quote]

Jeg mente dem der var midt imellem: industrielle induktionsovne til smeltning af metaller, typisk på 5-25 kW

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det sker da også her, hvis jeg starter min sender på 70cm amatørbåndet, så vil 433 MHz brugere opleve nogle problemer, men de fleste oplever det da som rimeligt velfungerende udstyr - for det meste.

Gert

  • 0
  • 0

Et andet aspekt er, at det nok drejer sig om lidt ældre biler. På de nyere bruger man 868 MHz-båndet som er væsntligt bedre reguleret end 433 MHz og hvor der ikke er kraftige amatørsendere i nærheden. Jeg har i alt fald aldrig haft problemer med mit fabriksindbyggede 868 MHz system.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Jeg har i alt fald aldrig haft problemer med mit fabriksindbyggede 868 MHz system.

Har du også testet at du kan komme ind i bilen og køre, HVIS batteriet i nøglen er helt død ?!?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten