Rådgivernes store skridt

Selv om toppen af Profillisten absolut ikke er ukendt grund for Rambøll og Cowi, har de to store rådgivere fået historisk godt fodfæste i årets imageanalyse. Rambøll ligger øverst på tredjepladsen, mens Cowi til gengæld kan prale af at være den bedst kendte ingeniørvirksomhed i kongeriget efterfugt af netop Rambøll.

Rambøll hopper imponerende seks pladser i forhold til sidste år på den samlede imageliste. Det glæder naturligvis koncerndirektør i Rambøll Gruppen, Søren Holm Johansen, der kan se sin virksomhed score højt på parametrene ?innovation?, ?kommunikation? og ?prestige?.

»I løbet af de sidste tre-fire år har vi for alvor lagt fra land og er i dag markant større og mere synlige end tidligere, så det er da dejligt at blive anerkendt for vores vækst,« siger Søren Holm Johansen.

Humoristisk kampagne

Også hos Cowi er der stor glæde at spore efter årets fine placering. Selskabet har gennem de sidste år lanceret en aggressiv brandingkampagne, og den har haft effekt, mener selskabets danske koncerndirektør, Lars-Peter Søbye,

»Vi har prøvet med humor at skabe opmærksomhed omkring vores virksomhed og faglige budskab, og det er dejligt at se, det har virket. Vi mente, det var nødvendigt med en offensiv kampagne og for at sikre den > fortsat fra side 21 nødvendige arbejdskraft til vores vækst - og naturligvis de bedste hoveder på markedet,« siger Lars-Peter Søbye.

Lige som hos Rambøll er innovation også et af fremgangsområderne for Cowi, men derudover rykker selskabet især på parametrene ledelse og kultur/ånd, hvilket vækker glæde hos koncerndirektøren.

»Vi har været igennem en stor intern kulturforandring, hvor vi nu i højere grad prøver at involvere medarbejderne i at implementere vores strategi og handlingplaner gennem en række nye tiltag. Det har haft stor effekt for vores virksomhed og har fået meget opmærksomhed i medierne,« siger Lars-Peter Søbye.

Varierende opgaver

Også udefra kan man se potentialet hos de to store ingeniørarbejdspladser. Erik Ølgaard Nielsen er partner i AME Consult, der er specialister i at rekruttere ingeniører. Han er i princippet overrasket over, at Cowi og Rambøll ligger sig så langt fremme i feltet. Blandt andet fordi de ikke er lønførende i forhold til andre store ingeniørvirksomheder.

»De store rådgivere tilbyder nogle varierende og spændende arbejdsopgaver. Mulighederne som ingeniør er store, fordi rådgiverne hele tiden kan levere nye projekter med en dynamisk virksomhedskultur, som resultat. Det belønner ingeniørerne, og det går de klart efter, når de søger arbejde,« lyder vurderingen fra Erik Ølgaard Nielsen.

Kommunikationsrådgiver og administrerende direktør i reklamebureauet BBDO, Niels Folmann, er enig i den betragtning. Rambøll og Cowi har først og fremmest kommunikeret bredere end blot i traditionelle ingeniørmedier, påpeger han.

»Cowi har eksempelvis indrykket en række annoncer, hvor man har børstet støvet grundigt af ved at slå på menneskelige værdier, men også stolthed som i annoncen om Det nye Skuespilhus. Det trænger igennem, når man er blandt de få, der tør,« siger Niels Folmann.

Cowi er glad for sin 4. plads på imagelisten, men her stopper ambitionerne bestemt ikke, understreger Lars-Peter Søbye. Om man ligefrem kan vælte ellers suveræne Novo Nordisk af pinden, må tiden vise, siger han, men kursen er helt klart sat på fuld fart frem.

»Jeg ser ingen grund til, at vi ikke skulle kunne kravle endnu højere op på listen, og det vil vi da kæmpe for. En god placering betyder meget både for vores medarbejdere og kunder. Vi er inde i en god udvikling, og det skal da fortsætte. Også på Ingeniørens liste,« siger Lars-Peter Søbye.