Rådgiverne står i kø til letbanen på Ring 3

Rådgivernes interesse for at bygge en letbane rundt om hovedstaden har vist sig overraskende stor. Ikke færre end 43 rådgiverteams har søgt om at rådgive om at anlægge letbanen i Ring 3, efter at principaftalen om at etablere letbanen i sommer blev underskrevet af 11 borgmestre, regionsrådsformanden og daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

På vegne af det letbaneselskab, som ventes stiftet til næste år, når Folketinget vedtager letbaneloven, har Metroselskabet prækvalificeret 15 rådgiverteams og regner med at udpege vinderne af de i alt fem rådgiverkontrakter til foråret.

»Vi er glade for den store interesse, der er for at være med til at bygge letbanen på Ring 3. Projektet indeholder så mange spændende opgaver, at rigtig mange rådgiverteams har henvendt sig for at være med til at få letbanen på skinner,« siger projektchef Mikkel Kjær Jensen fra Metroselskabet.

Den 27 kilometer lange letbane, der får 27 stationer, strækker sig fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd.

Med et forventet årligt passagertal på 13-14 millioner vil letbanen faktisk få flere passagerer end Kystbanen, der i dag har godt 10 millioner passagerer om året.

Banens styrke er, at den går på tværs af S-togslinjerne i fingerplanen, og ved at skabe nye trafikknudepunkter repræsenterer den en af løsningerne på hovedstadsområdets gigantiske trængselsproblemer. I udredningen om Ring 3-letbanen viste den sig at skabe grobund for 20.000 nye arbejdspladser og op til 40.000 nye indbyggere frem til 2032.

Til gengæld er organiseringen af projektet omgærdet af en del skepsis, fordi selskabet, Ring 3 Letbane I/S, som skal drive letbanen, er ejet af 11 kommuner. Staten ventes imidlertid at finansiere en tredjedel af letbanens anlægsbudget på 3,75 milliarder kroner.

Til næste år går arbejdet med borgerhøring og VVM-redegørelse i gang. I 2015 bliver anlægs- og driftskontrakter på letbanen budt ud, og året efter bliver det første spadestik efter planen taget, så letbanen kan åbne i 2020 eller 2021.

De fem konsortier

De prækvalificerede rådgiverteams på ledningsomlægninger og forberedende anlægsarbejde, som bl.a. omfatter ændringer af vejanlæg, konstruktioner og ledningsomlægninger, er:

  • Rambøll med Ove Arup og Transport Technologies som underrådgivere

  • Cowi med Parsons Brinckerhoff, Niras, Systra og Tetraplan som underrådgivere

  • Grontmij med Atkins som underrådgiver.

På VVM-rapport og de tilhørende tekniske vurderinger er de prækvalificerede:

  • Rambøll

  • Et joint venture med Cowi og Niras

  • Et joint venture med Vectura (Sweco Rail), Sener Ingeneria y Sistema og Moe.

På transportsystemet, hvor rådgivningsydelsen omfatter letbane-infrastruktur, rullende materiel, kontrol og vedligeholdelsesfaciliteter samt drift og vedligeholdelse, er de prækvalificerede konsortier:

  • Systra Cowi og Niras Egis med Hamburg-Consult som underrådgiver

  • Rambøll Arup med TTK GmbH og Designit Denmark som underrådgivere

Arkitektur omfatter stationsudformning og landskabelig indpasning. Her er de prækvalificerede:

  • Ove Arup med Cobe og SLA som underrådgivere

  • PLH Arkitekter med Richez-Associes, Møller & Grønborg og Uiwe som underrådgivere

  • Gottlieb Paludan med Gbh Landskabsarkitekter, Kontrakpunkt og Cowi som underrådgivere.

På arealer og rettigheder, hvor rådgiverydelsen bl.a. omfatter ekspropriationsbistand, er de prækvalificerede:

  • Landmålergården og Atkins med Grontmij som underrådgiver

  • Cowi med LE34 som underrådgiver.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

efter at principaftalen om at etablere letbanen i sommer blev underskrevet af 11 borgmestre, regionsrådsformand og transportminister Henrik Dam Kristensen (S)

Der burde nok stå "forhenværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S)", det er som bekendt Pia Olsen Dyhr (SF) der er nuværende transportminister.

  • 0
  • 0

Hvordan kan man projektere en Letbane uden forbindelse med det overordnede banenet - forestiller man sig at passagerer fra regional- og intercity tog glæder sig til at skifte en ekstra gang i Høje Taastrup til S-tog for derefter at køre 3 stop til Glostrup?

I den nordlige del ender linjeføringen i Nærum, dog igennem/ved DTU, og igen ingen tilslutning til Kystbanen?

Måske man så skulle overveje at genskabe Glostup Station med stop for regionaltog, ellers tror jeg ikke den vil få særligt mange passagerer.

Ville det ikke være noget mere attraktivt at have følgende linjeføring: Klampenborg St - DTU - Lyngby - Bagsværd - Herlev - Skovlunde - Ballerup - Albertslund - Høje Taastrup St. - Hundige St. ?

Ja, det er vel nærmest en "Ring 4 Letbane"!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten