Rådgivernes interesse for at bygge en letbane rundt om hovedstaden har vist sig overraskende stor. Ikke færre end 43 rådgiverteams har søgt om at rådgive om at anlægge letbanen i Ring 3, efter at principaftalen om at etablere letbanen i sommer blev underskrevet af 11 borgmestre, regionsrådsformanden og daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
På vegne af det letbaneselskab, som ventes stiftet til næste år, når Folketinget vedtager letbaneloven, har Metroselskabet prækvalificeret 15 rådgiverteams og regner med at udpege vinderne af de i alt fem rådgiverkontrakter til foråret.
»Vi er glade for den store interesse, der er for at være med til at bygge letbanen på Ring 3. Projektet indeholder så mange spændende opgaver, at rigtig mange rådgiverteams har henvendt sig for at være med til at få letbanen på skinner,« siger projektchef Mikkel Kjær Jensen fra Metroselskabet.
Den 27 kilometer lange letbane, der får 27 stationer, strækker sig fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd.
Med et forventet årligt passagertal på 13-14 millioner vil letbanen faktisk få flere passagerer end Kystbanen, der i dag har godt 10 millioner passagerer om året.
Banens styrke er, at den går på tværs af S-togslinjerne i fingerplanen, og ved at skabe nye trafikknudepunkter repræsenterer den en af løsningerne på hovedstadsområdets gigantiske trængselsproblemer. I udredningen om Ring 3-letbanen viste den sig at skabe grobund for 20.000 nye arbejdspladser og op til 40.000 nye indbyggere frem til 2032.
Til gengæld er organiseringen af projektet omgærdet af en del skepsis, fordi selskabet, Ring 3 Letbane I/S, som skal drive letbanen, er ejet af 11 kommuner. Staten ventes imidlertid at finansiere en tredjedel af letbanens anlægsbudget på 3,75 milliarder kroner.
Til næste år går arbejdet med borgerhøring og VVM-redegørelse i gang. I 2015 bliver anlægs- og driftskontrakter på letbanen budt ud, og året efter bliver det første spadestik efter planen taget, så letbanen kan åbne i 2020 eller 2021.
De fem konsortier
De prækvalificerede rådgiverteams på ledningsomlægninger og forberedende anlægsarbejde, som bl.a. omfatter ændringer af vejanlæg, konstruktioner og ledningsomlægninger, er:
Rambøll med Ove Arup og Transport Technologies som underrådgivere
Cowi med Parsons Brinckerhoff, Niras, Systra og Tetraplan som underrådgivere
Grontmij med Atkins som underrådgiver.
På VVM-rapport og de tilhørende tekniske vurderinger er de prækvalificerede:
Rambøll
Et joint venture med Cowi og Niras
Et joint venture med Vectura (Sweco Rail), Sener Ingeneria y Sistema og Moe.
På transportsystemet, hvor rådgivningsydelsen omfatter letbane-infrastruktur, rullende materiel, kontrol og vedligeholdelsesfaciliteter samt drift og vedligeholdelse, er de prækvalificerede konsortier:
Systra Cowi og Niras Egis med Hamburg-Consult som underrådgiver
Rambøll Arup med TTK GmbH og Designit Denmark som underrådgivere
Arkitektur omfatter stationsudformning og landskabelig indpasning. Her er de prækvalificerede:
Ove Arup med Cobe og SLA som underrådgivere
PLH Arkitekter med Richez-Associes, Møller & Grønborg og Uiwe som underrådgivere
Gottlieb Paludan med Gbh Landskabsarkitekter, Kontrakpunkt og Cowi som underrådgivere.
På arealer og rettigheder, hvor rådgiverydelsen bl.a. omfatter ekspropriationsbistand, er de prækvalificerede:
Landmålergården og Atkins med Grontmij som underrådgiver
Cowi med LE34 som underrådgiver.
