Rådet for Sikker Trafik mister en tredjedel af sit budget

Illustration: Rådet for Sikker Trafik

18 milliarder kroner kostede personskader som følge af trafikulykker sidste år samfundet. 199 mennesker blev dræbt og 1.800 kom alvorligt til skade.

58 millioner kroner var samme år prisen for at drive Rådet for Sikker Trafik – hvis arbejde alene for børn og unge gennem en ti-årig periode er blevet opgjort til en samfundsmæssig værdi af over 10 milliarder kroner.

Dermed lyder rådet – opgjort i kolde kontanter – som en god forretning for samfundet. Ikke desto mindre står det nu til at miste en tredjedel af sit budget over de kommende år og har netop måttet fyre næsten en fjerdedel af sine lidt over 30 medarbejdere.

»Vi bliver voldsomt ramt,« siger rådets direktør, Mogens Kjærgaard Møller, som står bag en nylig henvendelse til Folketingets Transportudvalg, hvori rådet opfordrer »staten og det offentlige« til at træde til med 15-20 millioner kroner årligt på finansloven, hvis indsatsen for bedre trafiksikkerhed for især børn og unge blot skal fastholdes på det hidtidige niveau.

TrygFonden siger farvel

En stor del af de økonomiske vanskeligheder for Rådet for Sikker Trafik skyldes, at TrygFonden efter et mangeårigt samarbejde med rådet og bidrag på over 250 millioner kroner vil udfase sin støtte:

»Tiden var inde til, at vi i de næste tre år har fokus på at forankre indsatsen,« siger René Højer, der er TrygFondens programchef for sikkerhed, hvorunder partnerskabet med Rådet for Sikker Trafik hører.

Den formulering dækker over, at hvor TrygFonden i 2019 ifølge Rådet for Sikker Trafik bidrog med ca. 18 millioner kroner til rådets arbejde, så kommer der de næste tre år kun fem millioner kroner ind på kontoen fra den kant årligt.

Oven i det kommer, at Rådet for Sikker Trafik er blevet varslet om, at det af staten fremover vil blive betragtet som et eksternt konsulentbureau på linje med f.eks. McKinsey, og at forbruget af rådets ydelser – kampagner, undervisningsmateriale og lignende – dermed skal skæres med 10 pct. om året.

‘Konsulentbesparelsen’ er en følge af den seneste finanslov, og at den også ser ud til at ramme trafiksikkerhedsarbejdet kommer til at koste rådet omkring 2 millioner kroner.

En fantastisk business case

Det regnestykke kan Mogens Kjærgaard Møller slet ikke få til at stemme:

»Investeringer i trafiksikkerhed har jo en fantastisk business case. Pengene kommer tifold igen, hvis man kan undgå, at folk kommer ud for ulykker eller bliver slået ihjel i trafikken,« siger han med dokumentation i utallige rapporter og evalueringer.

F.eks. påpeger han, at antallet af dræbte og tilskadekomne blandt børn og unge er faldet med ca. 64 pct. gennem de seneste ti år – mod 36 pct. i befolkningen i øvrigt:

»Og hvad er årsagen til det? De kører på de samme veje, i de samme biler, er udsat for samme politikontrol ... Den eneste forskel er, at de har været udsat for en målrettet og virkelig bastant adfærdsmæssig påvirkning,« siger han med henvisning til rådets partnerskab med TrygFonden, som netop har haft fokus på denne gruppe.

Partnerskabet mellem Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden har gennem ti år sat særligt fokus på børn og unge i trafikken, bl.a. gennem undervisningsmateriale og foredrag. Illustration: Rådet for Sikker Trafik

»Vi slet ikke i tvivl om, at vores arbejde har haft en enorm effekt, og det er også, hvad to eksterne evalueringer har vist,« siger Mogens Kjærgaard Møller.

Derfor håber han, at staten fremover vil afsætte mere end blot 20 millioner kroner årligt til projekter, undervisning og kampagner i regi af Rådet for Sikker Trafik – ikke mindst i lyset af, at Finansministeriet sætter værdien af et tabt liv i trafikken til 34 millioner kroner.

Den sammenligning bakkes i princippet op af transportforsker Harry Lahrmann, der leder forskningsgruppen for trafik ved Aalborg Universitet og sidder i Færdselssikkerhedskommissionen:

»Der er ingen tvivl om, at rådet har en rigtig vigtig rolle i det samlede trafiksikkerhedsarbejde, og at det, du får tilbage som samfund ved at spare nogle få liv, er meget stort,« siger han men tilføjer dog, at »det svære er at sige, hvad den sikkerhedsmæssige effekt er af én kampagne – eller af at undlade fem.«

Kommissionsformand: »Meningsløst«

På Christiansborg kalder de radikales transportordfører Andreas Steenberg – der siden december også er formand for Færdselssikkerhedskommissionen – situationen »alvorlig«:

»At TrygFonden har valgt at støtte nogle andre, det er jo deres valg. Men at konsulentbesparelserne rammer Rådet for Sikker Trafik er helt meningsløst,« siger han og tilføjer, at situationen giver anledning til at se på andre måder, hvorpå støtten til rådet kan øges:

»Vi har brug for et stærkt råd for trafiksikkerhed, og i andre lande opgraderer man på området. På sidste møde i Færdselssikkerhedskommissionen diskuterede vi netop, at mængden af trafikdrab stiger, og vi har også en ret stor stigning i lettere tilskadekomne, især blandt bløde trafikanter i de store byer. Derfor er det den forkerte vej at gå at spare på trafiksikkerhedsarbejdet,« siger han og lover at »gå til regeringen på det her« ved de kommende finanslovsforhandlinger:

»Det giver jo ikke mening, at Benny Engelbrecht (transportminister (S), red.) siger, han vil gøre mere for trafiksikkerheden og så starter med at sørge for et vingeskudt råd for sikker trafik,« siger Andreas Steenberg.

Den anklage forholder transportministeren sig ikke til i et skriftligt svar til Ingeniøren, men han kalder TrygFondens udfasning af samarbedet »et stort tab for Rådet for Sikker Trafik« og understreger, at ministeriet bidrager både til rådets drift og indkøb af kampagner.

»I lyset af den nye situation for rådets økonomi vil jeg gå i dialog med rådet om deres muligheder for at finde ekstern finansiering efter udfasningen af samarbejdet med TrygFonden. Derudover er der mulighed for, at Folketingets partier i de kommende finanslovsforhandlinger ønsker at prioritere området,« skriver ministeren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"finde ekstern finansiering"

Tjo - det er vel også snart på tide at de andre forsikringsselskaber giver deres bidrag. Måske skulle vi som privapersoner, spørge vores forsikringsselskaber, om de ikke vil give 1 million om året, således rådet kan beholde sin styrke.

Iøvrigt lidt sent rådet går til pressen, det skulle have vaeret for måneder siden.

  • 3
  • 7

Måske skulle vi som privapersoner, spørge vores forsikringsselskaber, om de ikke vil give 1 million om året

Hvor skal de penge komme fra? Fx får ledelsen i Topdanmark kun 44 mio kr om året, fordelt på 4 personer, så er jo ikke noget at hente.

  • 11
  • 2

Hvis politikerne virkelig mener, at rådet har en vigtig rolle i forbindelse med at nedbringe antallet af færdselsuheld og tilskadekomne, så må de også sørge for at tage ejerskab. Altså også tage den økonomiske konsekvens.

  • 10
  • 0

Citat :"58 millioner kroner var samme år prisen for at drive Rådet for Sikker Trafik – hvis arbejde alene for børn og unge gennem en ti-årig periode er blevet opgjort til en samfundsmæssig værdi af over 10 milliarder kroner".

Hold da op, med dette regnestykke bør vi i stedet ansætte en større hær i Sikker trafik. Derved kan vi generere enorme samfundsmæssige værdier 😕

  • 5
  • 3

Hvor skal de penge komme fra? Fx får ledelsen i Topdanmark kun 44 mio kr om året, fordelt på 4 personer, så er jo ikke noget at hente.

Jeg ved ikke om du er sarkatisk, men Topdanmark tjente i 2019 1,547 mia. kr. efter skat, havde 20,502 mia. kr. i præmieindtægter og er dd. 24,308 mia. kr. værd, så lidt penge er der da at arbejde med ;) At de så ikke bruger overskuddet på samme måde som Tryghedsgruppen, som ejer 60 % af Tryg, gør, er noget andet: Topdanmark inkl. medarbejderne selv har doneret 892.533 kr. i 2019, Tryghedsgruppen donerede 575 mio. kr. i 2019.

Cheflønningerne, som skal fordeles på vel fire mand (CEO, COO, CFO og CTO?), tænker jeg er rimelige for ledelsen i en C25-virksomhed i DK. I Tryg får de 33,6 mio. kr. om året i løn i alt + knap 12 mio. kr. i matching shares-programmer, så det giver ca. det samme.

Når det er sagt mener jeg ikke, at det er forsikringsselskabernes lod at støtte denne slags (gode) initiativer. Og med de høje samfundsmæssige værdier Finansministeriets tal indikerer, burde ministerien da kunne se fordelen ved at få Rådet på Finansloven!

  • 3
  • 0

Trafikken dræber ca. 270 mennesker om året, mens sygehusene dræber 1200 - 5000 pga. fejlbehandlinger, og de bliver ikke engang registreret jf. professor på Århus Universitet. Der må være nogle lavthængende frugter her.

  • 4
  • 3

folks manglende - vilje til at køre bil

Ja, og det understøttes pænt af moderne biler, der er pænt stabile og ikke særligt opmærksomhedskrævende at køre. Måske der skulle indlægges lidt kunstig opmærksomhedskrævende ustabilitet, så føreren ikke har tid til andet end at køre bil når der skal køres bil. Indtil bilerne bliver selvkørende, forstås.

  • 3
  • 1

Med det opstillede regnestykke kan Rådet For Sikker Trafik ansætte ALLe arbejdsløse og flere endnu, indtil vi alle kan leve godt af at rådgive hinanden om Sikker Trafik.

Rådgiverbranchen har altid været ret upålidelig i sine regnestykker til påvisning af eget værd.

  • 4
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten