Putin vil have sin egen private version af supersonisk bombefly
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Putin vil have sin egen private version af supersonisk bombefly

Tu-160M2 fløj for første gang den 25. januar i år. Illustration: UAC

På kanten af det herrens år 1968 formåede det russiske Tupolev-fly at slå Vestens flyindustri på målstregen og var i luften med Tu-144, et par måneder før Concorde fløj første gang.

50 år senere er det måske igen Tupolev, som kommer først med at genindføre civile fly, som kan flyve hurtigere end lydens hastighed.

Flyet kan ende med at blive en civil version af det strategiske bombefly Tu-160 eller en nydesignet businessjet, som henter sin teknologi fra bombeflyet.

Dette kom frem, da den opgraderede version Tu-160M2 fløj for første gang den 25. januar.

Ruslands præsident, Vladimir Putin, var til stede under Tu-160M2’s jomfrurejse. Illustration: UAC

UAC har planerne klar

Præsident Vladimir Putin var til stede på Kazan-fabrikken i republikken Tatarstan, 700 kilometer øst for Moskva, da jomfrurejsen fandt sted sidste torsdag. Og ifølge AIN var det ham, som fremførte ideen med at lave en civil version af bombeflyet, der er i stand til at flyve med to gange lydens hastighed.

AIN skriver, at denne idé af de fleste blev affejet som opspind, indtil chefen for moderselskabet United Aircraft Corporation (UAC) efterfølgende har bekræftet, at de arbejder på et civilt overlydsfly, hvor de vil bruge teknologi og designløsninger hentet fra Tu-160.

Forbedret rækkevidde

Det drejer sig for eksempel om de nye motorer, som bruges på Tu-160M2. Mens hver af de fire Kuznetsov NK-32-motorer i den originale Tu-160 leverer 137 kN thrust (245 kN med efterbrænder), skal de opgraderede NK-32-02-motorer yde mere og desuden være mere effektive, så flyene får forbedret rækkevidde.

UAC fremviste modellen af et nyt privatfly (‘supersonic business jet’, SSBJ) på flymessen MAKS uden for Moskva sidste sommer. Kilder, som AIN har talt med, antyder, at et sådant fly kan være færdigdesignet og klar til produktion i løbet af syv år, forudsat at de kan anvende allerede eksisterende motorer.

I kølvandet på disse oplysninger har det russiske industri- og handelsministerium udsendt en meddelelse, hvori de understereger behovet for nye civile overlydsfly. De estimerer, at det russiske marked alene efterspørger 20-30 fly, og at det internationale marked er anseligt.

Over 30 ton titan i hvert fly

36 år efter, at Tu-160 fløj første gang, er Tupolev nu i færd med at genopstarte serieproduktion af det imposante bombefly, som er i stand til at bære 40 ton våben og flyve med en hastighed på Mach 2. Flyet har Nato-kodebetegnelsen ‘Blackjack’, men benævnes gerne ‘Den hvide svane’ hjemme i Rusland.

I november blev det første eksemplar af Tu-160M2, som blandt andet har nye motorer, ny flyelektronik og våbenstyring, rullet ud og vist frem for offentligheden.

Elektronstrålesvejsning

Ambitionen er at bygge 50 nye fly og opgradere den eksisterende flåde på 16 maskiner. Samtidig er Kazan-fabrikken ombygget og moderniseret, så den kan varetage opgaven med den nye generation af Tu-160, blandt andet med det, som Tupolev siger er verdens største anlæg til elektronstrålesvejsning af titan.

Tu-160 flyver opvisningstur under en 'sejrsdagparade' i Moskva. Illustration: Vitaly V. Kuzmin

Tu-160 har en nettovægt på omkring 110 ton. Af disse er cirka 30 procent titan. Den største enkeltkomponent vejer seks ton og bærer mekanismen til de drejbare vinger. Flyet har altså variabel vingegeometri med omdrejningspunktet lige ud for motorerne.

Også Ruslands nyeste kampfly, Sukhoi Su-57, har netop fløjet med en nyudviklet motor. Testflyvningen gik fra Gromov-flyforskningsinstitut i Zjukovskij, lige sydøst for Moskva, i december.

Ny supersonisk æra

Indtil nu har der i hele luftfartshistorien kun været produceret to supersoniske passagerfly. Det ene kender de fleste: Aérospatiale-BAC Concorde.

Tu-144 med de karakteristiske canard-vinger i luften over Paris, dagen før det styrtede ned i 1973. Illustration: Wikimedia Commons

Det andet, Tupolev Tu-144, kom før Concorden - både med hensyn til jomfrutur (31. december 1968) og til at flyve hurtigere end Mach 2. Men ulykken på Paris Air Show i 1973 var medvirkende til, at ‘Concordski’ først blev taget i brug i november 1977. Det blev kun til ganske få passagerflyvninger, før flytypen blev taget ud af drift efter havari nummer to året efter.

Der har ikke været civile overlydsfly i drift, siden Air France og British Airways endeligt parkerede sine Concorde-fly i henholdsvis maj og oktober 2003. Men nu ser det ud til, at vi står over for en ny supersonisk æra inden for civil luftfart. Sideløbende med de russiske ambitioner har der gennem nogle år været gang i flere projekter i USA.

For eksempel arbejder Nasa på et støjsvagt overlydsfly i et udviklingsprogram, som hedder ‘Quiet Supersonic Technology’ (QueSST), hvor de samarbejder med Skunk Works/Lockheed Martin. Boom Supersonic har i tre år arbejdet på et passagerfly, som kan fragte omkring 50 passagerer ved en hastighed på Mach 2,2, og har Virgin Galactic og Japan Airlines inde over som kunder og investorer.

Concorden fløj første gang den 2. marts 1969 og blev sat i drift i 1976. I december 2017 var det 50 år siden, flyet rullede ud fra fabrikken første gang.

Du kan se Tu-160M2's første tur den 25. januar her:

Artiklen er fra tu.no