Putin vil have sin egen private version af supersonisk bombefly
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Putin vil have sin egen private version af supersonisk bombefly

Tu-160M2 fløj for første gang den 25. januar i år. Illustration: UAC

På kanten af det herrens år 1968 formåede det russiske Tupolev-fly at slå Vestens flyindustri på målstregen og var i luften med Tu-144, et par måneder før Concorde fløj første gang.

50 år senere er det måske igen Tupolev, som kommer først med at genindføre civile fly, som kan flyve hurtigere end lydens hastighed.

Flyet kan ende med at blive en civil version af det strategiske bombefly Tu-160 eller en nydesignet businessjet, som henter sin teknologi fra bombeflyet.

Dette kom frem, da den opgraderede version Tu-160M2 fløj for første gang den 25. januar.

Ruslands præsident, Vladimir Putin, var til stede under Tu-160M2’s jomfrurejse. Illustration: UAC

UAC har planerne klar

Præsident Vladimir Putin var til stede på Kazan-fabrikken i republikken Tatarstan, 700 kilometer øst for Moskva, da jomfrurejsen fandt sted sidste torsdag. Og ifølge AIN var det ham, som fremførte ideen med at lave en civil version af bombeflyet, der er i stand til at flyve med to gange lydens hastighed.

AIN skriver, at denne idé af de fleste blev affejet som opspind, indtil chefen for moderselskabet United Aircraft Corporation (UAC) efterfølgende har bekræftet, at de arbejder på et civilt overlydsfly, hvor de vil bruge teknologi og designløsninger hentet fra Tu-160.

Forbedret rækkevidde

Det drejer sig for eksempel om de nye motorer, som bruges på Tu-160M2. Mens hver af de fire Kuznetsov NK-32-motorer i den originale Tu-160 leverer 137 kN thrust (245 kN med efterbrænder), skal de opgraderede NK-32-02-motorer yde mere og desuden være mere effektive, så flyene får forbedret rækkevidde.

UAC fremviste modellen af et nyt privatfly (‘supersonic business jet’, SSBJ) på flymessen MAKS uden for Moskva sidste sommer. Kilder, som AIN har talt med, antyder, at et sådant fly kan være færdigdesignet og klar til produktion i løbet af syv år, forudsat at de kan anvende allerede eksisterende motorer.

I kølvandet på disse oplysninger har det russiske industri- og handelsministerium udsendt en meddelelse, hvori de understereger behovet for nye civile overlydsfly. De estimerer, at det russiske marked alene efterspørger 20-30 fly, og at det internationale marked er anseligt.

Over 30 ton titan i hvert fly

36 år efter, at Tu-160 fløj første gang, er Tupolev nu i færd med at genopstarte serieproduktion af det imposante bombefly, som er i stand til at bære 40 ton våben og flyve med en hastighed på Mach 2. Flyet har Nato-kodebetegnelsen ‘Blackjack’, men benævnes gerne ‘Den hvide svane’ hjemme i Rusland.

I november blev det første eksemplar af Tu-160M2, som blandt andet har nye motorer, ny flyelektronik og våbenstyring, rullet ud og vist frem for offentligheden.

Elektronstrålesvejsning

Ambitionen er at bygge 50 nye fly og opgradere den eksisterende flåde på 16 maskiner. Samtidig er Kazan-fabrikken ombygget og moderniseret, så den kan varetage opgaven med den nye generation af Tu-160, blandt andet med det, som Tupolev siger er verdens største anlæg til elektronstrålesvejsning af titan.

Tu-160 flyver opvisningstur under en 'sejrsdagparade' i Moskva. Illustration: Vitaly V. Kuzmin

Tu-160 har en nettovægt på omkring 110 ton. Af disse er cirka 30 procent titan. Den største enkeltkomponent vejer seks ton og bærer mekanismen til de drejbare vinger. Flyet har altså variabel vingegeometri med omdrejningspunktet lige ud for motorerne.

Også Ruslands nyeste kampfly, Sukhoi Su-57, har netop fløjet med en nyudviklet motor. Testflyvningen gik fra Gromov-flyforskningsinstitut i Zjukovskij, lige sydøst for Moskva, i december.

Ny supersonisk æra

Indtil nu har der i hele luftfartshistorien kun været produceret to supersoniske passagerfly. Det ene kender de fleste: Aérospatiale-BAC Concorde.

Tu-144 med de karakteristiske canard-vinger i luften over Paris, dagen før det styrtede ned i 1973. Illustration: Wikimedia Commons

Det andet, Tupolev Tu-144, kom før Concorden - både med hensyn til jomfrutur (31. december 1968) og til at flyve hurtigere end Mach 2. Men ulykken på Paris Air Show i 1973 var medvirkende til, at ‘Concordski’ først blev taget i brug i november 1977. Det blev kun til ganske få passagerflyvninger, før flytypen blev taget ud af drift efter havari nummer to året efter.

Der har ikke været civile overlydsfly i drift, siden Air France og British Airways endeligt parkerede sine Concorde-fly i henholdsvis maj og oktober 2003. Men nu ser det ud til, at vi står over for en ny supersonisk æra inden for civil luftfart. Sideløbende med de russiske ambitioner har der gennem nogle år været gang i flere projekter i USA.

For eksempel arbejder Nasa på et støjsvagt overlydsfly i et udviklingsprogram, som hedder ‘Quiet Supersonic Technology’ (QueSST), hvor de samarbejder med Skunk Works/Lockheed Martin. Boom Supersonic har i tre år arbejdet på et passagerfly, som kan fragte omkring 50 passagerer ved en hastighed på Mach 2,2, og har Virgin Galactic og Japan Airlines inde over som kunder og investorer.

Concorden fløj første gang den 2. marts 1969 og blev sat i drift i 1976. I december 2017 var det 50 år siden, flyet rullede ud fra fabrikken første gang.

Du kan se Tu-160M2's første tur den 25. januar her:

Artiklen er fra tu.no

Er jo ca 400 passagerer så den må være ret så dyr i drift.

Siden concorden med rimelighed var rentabel, så må det i dag være ganske muligt at lave et betydeligt bedre fly.
Ikke mindst den komiske tunge næse var selv dengang helt unødvendig da man jo fint kan flyve med video. Og det ville undre mig meget hvis ikke flyet hele vejen igennen ikke kunne optimeres tilsvarende.
Jeg tør næsten godt love at flytransport ved dobbelt hastighed kan gøres for kun dobbel billetpris.
Det tror jeg der er et anseeligt marked for.

Dog har forbrændingsmotorer ingen langsigtet fremtid og der er derfor mere vision i at se seriøst på field propulsion som de besøgende fra rummet anvender nok så imponerende.

  • 0
  • 10

field propulsion som de besøgende fra rummet anvender nok så imponerende.

"Field propulsion is the concept of spacecraft propulsion where no propellant is necessary but instead momentum of the spacecraft is changed by an interaction of the spacecraft with external force fields, such as gravitational and magnetic fields from stars and planets. It is purely speculative and has not yet been demonstrated to be of practical use or theoretically valid."
(Wiki)

  • 7
  • 0

Næppe - hvis jeg ikke tager meget fejl, er det Dan Fredriksen under sit 47’ende alias herinde . ;-)

Stilen og termen “besøgende fra rummet” er ret gode indikatorer.

Mvh Flemming

  • 6
  • 0

Jeg undres over, at der skulle være behov for så hurtigt et civilt fly. Er det miljømæssigt forsvarligt at brænde så meget brændstof af blot for at flytte nogle rejsende et par timer hurtigere frem? Bortset fra disse overvejelser, er det spændende at følge med i, hvad den russiske flyindustri kan frembringe.
Titan er en planet eller en kæmpe, men betegnelsen titan i stedet for titanium har været anvendt i flere årtier, dog nok mere i tale end på skrift.

  • 0
  • 0

...meget stort og langt land med en distance på over 7500 km fra den ene ende til den anden. Afstanden til New York fra KBH er på ca. 7000 km.

Så ønsket om at formindske flyvetiderne indenrigs, har givet en høj prioritet hos "presidenten" :) Han er jo ikke genvalgt endnu :)

Dertil er brændstof ikke et problem da Rusland er storproducent af olie.

  • 1
  • 1

Med tilføjelsen over land PHK:)
Concorden måtte heller ikke flyve supersonisk over land.

Jeg går selvfølgelig ud fra at Putins flyveapparat , nyder godt af den russiske teknologiske evne, så de magter at fremstille et lydløst supersonisk passagerfly, thi det ville være en rigtig sensation.
For alle de fly af russisk oprindelse jeg har opleve er ret støjende når de flyver overlyds. Jeg oplevede i 1972 at Jugoslavien brugte en MIG 21 som vækkeur. Efter overflyvningen præcis kl. 8 var der ingen der sov :)

  • 1
  • 1

Putin har brug for enhver afledningsmanøvre han kan finde, for at søgelyset ikke rammer ham :)
Og så er enhver forkortelse af rejsetid vist et ønske for alle der rejser meget og kan man få andre til at betale for denne luxus er det jo et kendt fænomen overalt i verden, som vist alle statsledere benytter sig af :)

  • 2
  • 1

Lars, fremsynede ting finder du ikke sandheden om på wikipedia som er et konsensus afkog blandt bibliotekarsind. Hvis du følger beviserne så vil du kunne se at det ikke er hypotetisk.

Jeg kan nævne et par eksempler men mennesker er ikke så rationelle som I tror.
1) Den eneste atomvåbenbase i verden i 1947, Roswell army air base hvorfra hiroshima og nakasaki missionerne fløj fra, udsendte en pressemeddelelse om at de havde bjerget en nedstyrtet flyvende tallerken (flying disc). Dagen efter erklærede de at det var i virkeligheden en ballon. Common mistake. En stribe civile vidner der levede omkring basen bekræfter sagen, ligeledes er en håndfuld fra basen erklæret på deres dødsleje at det var et fremmed fartøj og der var små væsener i fartøjet.
2) Japan airlines Alaskahændelse i 1986 hvor en 747 fløj sammen med 3 meget store fartøjer med form som kugle med et bånd på midten i 40 minutter om natten. Fartøjerne blev sporet af radar i flyet og militær og civilradar på jorden. Piloten er stået frem og hans samtale med air traffic control under hændelsen er offentlig. Den store af de 3 var 4x 747 længden i diameter, de to andre ca half størrelse. Skibene hoppede til tider fra 7km foran flyet til 7km bagved på et par sekunder. John Callahan som var division chief ved FAA (federal aviation authority) efterforskede hændelsen officielt og er stået frem og har sagt at 3 fra FBI, 3 fra CIA og 3 fra Reagan's hvide hus kom til møde, tog materialet og sagde at han skulle holde det hemmeligt.
At flytte sig 14km på et par sekunder fra stilstand til stilstand er tusindvis af g hvilket er ganske imponerende for et skib på 200m i diameter. Men den slags manøvredygtighed er en konsistent egenskab for UFO fænomenet. Skibene var rotationssymmetriske hvilket også er karakteristisk. Ingen jet eller raketmotorudstødning, ingen propeller eller turbiner. Ingen indsugning. Og hvis I tænker lidt (heaven forbid) så kan I indse at sådan acceleration ville være ganske usund for besætning med mindre det er feltfremdrift der skaber jævne felter således ingen acceleration føles ombord. Og således er det. Der er ingen kopholdere eller sikkerhedsseler ombord. Det hele passer sammen fordi det rent faktisk skete.

Men det kan I ikke håndtere. Selv dem der har set med egne øjne er typisk traumatiserede og snakker ikke om det resten af deres liv. Det bedste I kan klare er at få mig banlyst. For jorden er jo flad og jeg er bare en ballademager.

For dem af jer der i smug er en anelse nysgerrige kan jeg nævne at fysikken de anvender er overraskende ligetil (indledningsvist) Nogle af systemerne er håbløst komplekse men selve fremdriften. Det er normale materialer fartøjerne er lavet af, såsom kalcium, magnesium, boron og silicium. Effekterne fremkaldes med stående bølger af højspænding, altså elektromagnetisme. Derfor de karakteriske former der minder om højspændingsudstyr i vores laboratorier eller elmaster. Skibene lyser svagt om natten (corona discharge) og ser metalliske ud om dagen fordi sollyset overvælder den svage glød. Elektrisk hvæsen høres ofte fra dem, ligeledes transformer/bassforstærker brummen. De har komplekse harmoniske toner. Det kan lyde som mekanisk skuren i en kirkeklokke eller hihat.
Nogle af dem har mikrobølgeporte på et par cm der har givet anledning til diverse organskade når folk har været for tæt på. Feltharmonien er til tider så følsom at kraftig radarstråler kan forstyre deres evne til at flyve.
UFO fænomenet er ikke nyt. De mange forskellige kulturer har besøgt vores planet i al tid. Millioner og milliarder af år.
De deler desuden vores DNA struktur. ACTG.
etc etc etc

  • 0
  • 6