Punktligheden på Kystbanen er i frit fald
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Punktligheden på Kystbanen er i frit fald

Illustration: René Strandbygaard

Togene på Kystbanen er siden årets start blevet markant mere forsinkede. Den såkaldte kundepunktlighed lå i januar på 87,7 procent. Den dækker over, hvor stor en andel af togene, der holdt sig inden for DSB’s og Banedanmarks ambition om under tre minutters forsinkelse.

I maj var kundepunktligheden faldet til 65,4 procent. Og i de første seks dage i juni lå kundepunktligheden på bare 52,8 procent.

Transport-, bygnings- og boligministeriet vil nu søsætte en undersøgelse, der blandt andet skal undersøge fordelene ved at lade Kystbanen køre som et lukket system mellem Helsingør og København. Det vil ifølge ministeriet kunne stabilisere Kystbanens punktlighed. Det vil til gengæld også betyde, at passagererne skal skifte tog i København for at køre videre til andre destinationer.

Opdeles fra 2022

Regeringen har i forvejen sammen med Radikale og Dansk Folkeparti besluttet, at Øresundstrafikken skal adskilles fra Kystbanen fra 2022, og at togtrafikken over Øresund skal udbydes.

Transport-, bygnings- og boligministeriet skriver i en pressemeddelelse, at »uanset analysens resultater, så er sammenkoblingen med Øresundstrafikken ét af problemerne for stabiliteten på Kystbanen«.

Læs også: Her er hovedpunkterne i ny togaftale

»DSB og Banedanmark skal naturligvis gøre deres arbejde bedst muligt. Men uanset hvor godt de gør det, så vil Kystbanen stadig have strukturelle udfordringer med mange tog i forhold til skinnekapaciteten, og tog der kommer fra Sverige og fra lufthavnen med de forsinkelser, som opstår der. De forhold bliver vi nødt til også at se på,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i pressemeddelelsen.

Mangeårigt problem

Forsinkelser fra Sverige udgør dog kun 15 procent af de samlede årsager til forsinkelser på den dobbeltsporede jernbanestrækning mellem København og Helsingør.

En lige så stor andel skyldes signalproblemer, mens 17,6 procent af de forsinkede tog skyldes vedligehold. Sporproblemer kan tilskrives 9,8 procent af forsinkelserne, mens »resterende årsager« tegner sig for hele 41,9 procent af forsinkelserne.

Ingeniøren har bedt DSB om at forklare årsagen til den faldende punktlighed på Kystbanen følger op på sagen.

Den dalende punktlighed på Kystbanen følger overordnet det samlede mønster for DSB’s intercity- og regionaltog, som oplevede en markant stigning til over 87 procent i december og januar, men som er faldet til 71,3 procent i maj.

Kystbanen har i flere år været ramt af hyppige forsinkelser. Det fik sidste år en række nordsjællandske borgmestre til at protestere over nedslidte tog og manglende personale på strækningen.

"Transport-, bygnings- og boligministeriet vil nu søsætte en undersøgelse, der blandt andet skal undersøge fordelene ved at lade Kystbanen køre som et lukket system mellem Helsingør og København."

Det er der ikke kapacitet til hverken på København H eller i lufthavnen. Slet ikke fra 2019 når den nye Ringstedbane lukker flere tog ind på København H og måske også med direkte tog til lufthavnen som yderligere vil belaste begge stationer.

Når Sydhavnsmetroen åbner, vist nok i 2024, kan Ny Ellebjerg måske komme til at fungere som en afløser for København H, men indtil da er det hverken muligt eller fornuftigt at separere Øresundsbanen og Kystbanen, som i dag kører med gennemgående tog i lufthavnen og på København H, hvilket giver den mindst mulige belastning.

  • 2
  • 1

For det første opgav DSB den reserve stamme der altid holdt klar på kh. Ønskede man virkeligt at gøre noget ved problemet indførte man den igen.
For det andet var Dsbfirst/Øresund langt mere responsive I krise situationer fordi drift medarbejder sad med både materiel, lokofører og togfører. Idag er det i driften tre afdelinger som i kriser skal koordinere. Fuldstændigt tåbeligt.
DSB er totalt tonedøve når det kommer til andres gode erfaringer.

  • 11
  • 0

Nedlæg Kystbanen og omdan den til s-togs drift, hvorfor skal der være en seperat banet il Helsingør? Roskilde og Helsingør burde begge være s-togs stationer og ikke regionaltog. Der er 30-40km til Kbh centrum det er da ikke regionalt.

  • 6
  • 6