Prototyper ændrede flyvningens historie
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Prototyper ændrede flyvningens historie

I slutningen af Anden Verdenskrig stødte piloter og amerikanske flyforskere på problemer, når flyene, som bl.a. P-38 Lightning, opnåede store hastigheder i et dyk. Piloterne havde svært ved at styre flyene, da de begyndte at ryste voldsomt - til tider så meget, at enkelte dele eller hele halen faldt af.

Man oprettede derfor et testprogram til at undersøge problemerne og finde på tekniske løsninger. Det blev besluttet at kalde flyene til disse forskningsprogrammer for X-fly, en slags forkortelse for eksperimentelt fly.

Det første X-fly, X-1, er nok det meste kendte, fra filmen "Mænd af den rette støbning". Det var med dette fly, at testpiloten Chuck Yeager i 1947 for første gang gennembrød lydmuren. De efterfølgende fly X-2 til X-5 var andre forsøg på at flyve endnu hurtigere.

X-6 skulle have været et atomdrevet bombefly med bagudrettede propeller, men projektet blev skrinlagt. Efterfølgerne X-7 til X-17 var en blanding af hurtigere fly og raketter. Raketterne X-11 og X-12 fløj aldrig, men blev senere til de nuværende Atlas-raketter. X-13 og X-14 var testfly, der blev udviklet i 1950'erne til at stå stille i luften og banede vejen for nutidens Harrier-jetfly, der kan starte og lande lodret.

Jagerfly og særlinge
En række af X-flyene er blevet forløbere for dagens avancerede jagerfly.

X-29 var det første jagerfly med fremadrettede vinger. Det blev udviklet af Grumman Aerospace mellem 1984 og 1990, og der blev bygget to prototyper. Med de fremadrettede vinger lavet af kompositmaterialer var flyet uhyre følsomt over for styring. X-29 blev det første med fremadrettede vinger til at gennembryde lydmuren. Teknologien fra X-29 er endnu ikke blev taget i brug i hverken militære eller kommercielle fly.

X-36 blev påbegyndt i 1996 og er det første fly uden en hale. X-32 og X-35 er prototyperne til den næste generations jagerfly, kaldet Joint Strike Fighter (JSF), som også danske firmaer håber på at komme med til at bygge. Mange mener ikke, at de to konkurrerende prototyper til JSF skulle have haft X-numre, da de ikke rigtig er teknologiprogrammer, men blot "almindelig" flyudviklingsprojekter. Boeings model fik nummeret X-32A-B og Lockheed Martins, som vandt kontrakten, fik
X-35A-C.

Enkelte af X-projekterne falder helt udenfor. Et eksempel er X-28A, som blev bygget i 1971 af George Perira fra Osprey Aircraft. Det var en prototype på en enmands-flyvebåd afprøvet af flåden til brug for patruljeringer i det sydlige Stillehav. Den blev kun bygget i en enkelt udgave.

En anden særling er X-26A og B, som blev bygget af Schwiezer Aircrafts og Lockheed Missiles fra 1967 til 1988. Flyene var enmands-svævefly med sejl og en motor. De blev udviklet til at flyve ind over fjendtlig område i stilhed, for at foretage hemmelige observationer. Flyet blev bygget i seks versioner og afprøvet i Vietnam.

Rumfærgerne
En række X-fly blev udviklet som forløbere for nutidens rumfærger.

X-15 blev fløjet ud til atmosfærens yderste kant. Her blev det brugt til at undersøge problemerne ved at manøvrere i den meget tynde atmosfære. Det afprøvede også, hvordan man kommer ind i atmosfæren igen. X-15 blev monteret under vingen på et B-52 bombefly og frigivet i stor højde, hvorefter det fløj op mod atmosfærens øverste lag. Under sine flyvninger kom X-15 op på hastigheder over otte gange lydens hastighed.

X-23 var det første fly, som afprøvede teknikker til at styre på vej tilbage ned igennem Jordens atmosfære. X-23A blev opsendt med et interkontinental missil og gled herefter tilbage til landingen, ligesom rumfærgerne gør det i dag.

X-33, også kaldet VentureStar, skulle have været en prototype på fremtidens kommercielle rumfærge. Det skulle have afløst Nasas nuværende rumfærger. Projektet blev opgivet sidste år, efter en lang række tekniske og økonomiske problemer.

X-30 var det første af en række projekter i forsøget på at udvikle teknologier til fremtidens fly, der kunne lette fra en startbane og flyve helt ud i rummet. X-30 projektet blev dog sløjfet, uden der nogensinde blev bygget en eneste prototype.

En del af målene fra X-30A blev dog i mindre form taget med i X-43A-projektet, som skal teste ved supersoniske hastigheder og afprøve teknologien til nye såkaldte scramjetmotorer, der bruger ilten i Jordens atmosfære til oxidering. Det første X-43A fly blev ødelagt under den første prøveflyvning i juni sidste år, da det skulle opsendes med en Pegasus-raket.

Genbrugelige raketter og fly

X-34 var et af forsvarets projekter til udvikling af små genbrugelige raketter til opsendelse af satellitter. Projektet er blevet skrinlagt, og i stedet arbejdes der på Nasas X-37, der sammen med teknologi fra X-40A skal blive til en lille raket, der kan styres ind i Jordens atmosfære til landing efter endt brug. Forsvaret håber, at det kan videreudvikles til en mindre genbrugelig raket, som kan sende militære laster ud i rummet eller følge fjendtlige satellitter i kredsløb om Jorden. X-37 skal ikke selv kunne flyve ud i rummet, men opsendes i stedet fra toppen af en engangsraket. Den første prøveopsendelse er fastsat til 2004.

X-38 er et andet af Nasas X-projekter. Det er et samarbejdsprojekt mellem Nasa og den europæiske rumfartsorganisation ESA med henblik på at udvikle en redningsbåd til den internationale rumstation. Nasa har gennemført en række prøvenedkastninger med X-38, men projektet er nu gået i dvale på grund af de trange økonomiske tider i rumstationsprojektet. X-38 bygger videre på den aerodynamiske erfaring, som Nasa opnåede med X-24 i halvfjerdserne, hvilket også kan ses på formerne af de to fartøjer.

Tre af de nyeste X-projekter handler om de små ubemandede fly, kaldet Unmaned Combat Air Vehicles. Disse er videreudviklinger af små fjernstyrede fly, der allerede er blevet brugt under krigene i Kosovo og Afghanistan til overvågning af fjenden.

X-45 bygges af Boeing for luftvåbnet og minder om det tidligere X-36. X-45A skal følges af X-45B, så de to prototyper kan afprøves sammen i koordinerede angreb.

Et andet ubemandet X-fly er X-46, som skal kunne starte fra et hangarskib. Det eneste som vides om det er, at det bygges af Boeing for den amerikanske flåde og skal kunne fortage overvågning fra hangarskibe. X-47 er et andet ubemandet fly, det bygges af Northrop Grumman. For et par måneder siden afslørede de deres første prototype af flyet, der er svær at se på radarer.

Et andet X-projekt, man kender lidt til, er X-41A, som blot angives som værende et af luftvåbnets projekter til udvikling af et lille fly. Det skal kunne flyve ind i atmosfæren og frigøre sin last her. Hvad det konkret skal bruges til, og hvem der udvikler det, vil det amerikanske forsvar dog ikke oplyse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten