Anlægschef på Femern: Projektets størrelse er den største udfordring

PLUS.
Entreprenørerne er gået i gang med at inddæmme området, hvor tunnelportalen skal være. Portalen skal støbes in-situ og være færdig i 2023, inden det første tunnelelement skal kobles på. Stendigerne afgrænser arbejdshavnen og skal sikre mod bølger. I havnen skal en gravemaskine udgrave en sejlrende med en dybde på 10 meter, der er nødvendig for at få bugseret tunnel­elementerne ud på åbent hav. Illustration: Femern A/S

Efter flere år med kritik af trafikprognoser og juridiske slagsmål er det dyreste anlægsprojekt i danmarkshistorien officielt gået i gang.

Under normale omstændigheder havde flere hundrede mennesker stået på kajen i Rødbyhavn med flagene svingende over hovedet. Og hvert land repræsenteret med mindst én minister på talerstolen. Men selv et
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.