Prognose: Femern-tunnel skal stjæle 718.000 biler fra Storebælt

Når tunnelen under Femern Bælt efter planen åbner for trafikanter i 2021, vil den faste forbindelse blive et attraktivt alternativ for rejsende fra Østdanmark og Sverige på vej mod Tyskland. I dag kører mange af dem omvejen over Storebælt.

I trafikprognosen for den kommende tunnel fremgår det, at Femernforbindelsen vil stjæle 718.000 personbiler fra Storebælt allerede i åbningsåret 2021.

Illustration: MI Grafik

Læs også: Femern-tunnelen skal erobre trafikanter tilbage fra Storebæltsbroen

Det svarer til omtrent 2.000 biler i døgnet, hvilket tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen har kritiseret i sin seneste udgivelse, der er en kritisk gennemgang af trafiktallene for Femernforbindelsen. Han kalder tallet for ‘helt nyt og dramatisk højt’.

Men Femerns estimat er ikke helt hen i vejret, mener Niels Agerholm, lektor ved institut for byggeri og anlæg ved Aalborg Universitet.

Læs også: OVERBLIK: Sidste slag i talkrigen om Femern

»Det svarer cirka til at flytte hver 12. bil (fra Storebæltsforbindelsen, red.). Det lyder rimeligt, og jeg tror måske også, at tallet kan være større. Spørgsmålet koger jo ned til, hvordan den enkelte vægter sin tid mod de direkte omkostninger,« siger han med henvisning til, at overfartsprisen på Femern vil være væsentligt højere end på Storebælt.

Også bygherren Femern A/S fastholder prognosens antagelse om overflytningen fra Storebælt og oplyser i øvrigt, at estimatet har været vurderet af A/S Storebælt.

Uenighed rapporter imellem

I en analyse af den fremtidige økonomi på Storebæltsbroen, der blev bestilt af Transportministeriet og offentliggjort i august 2014, tegner konsulentvirksomhederne Incentive og Tetraplan dog et lidt andet billede og skriver blandt andet følgende:

‘Det er primært danskere, der bruger Storebæltsbroen. Kun en mindre del af brugerne er udlændinge af den simple grund, at det sjældent er den oplagte vej at rejse, hvis man kommer fra Tyskland, Sverige eller Norge,’ lyder det i analysens sammenfatning, der dog ikke sætter tal på.

Ifølge den officielle trafikprognose, der på foranledning af Femern A/S er udarbejdet af de tyske konsulentvirksomheder Intraplan og BVU, er en ‘betragtelig andel’ af bilerne over Storebælt relateret til international trafik. Prognosen angiver, at tællinger af udenlandske nummerplader på broen har vist, at andelen af internationale passagertrafikanter på broen udgør omkring otte procent.

Læs også: Billige storebæltsture kan underminere Femerns økonomi

Ifølge prognosen skal de 718.000 bilister fra Storebælt udgøre godt og vel 40 procent af Femerns forventede trafikstigning for personbiler, der forventes at ændre rute, når forbindelsen åbner.

Storebæltsbroen bliver dermed den største enkeltstående leverandør af personbiler til Femern, da de resterende 60 procent fordeler sig ligeligt mellem henholdsvis Gedser-Rostock-trafikanter og brugere af ‘øvrige færger’.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
 

Citat: "hvem tror på disse fantasi tal"?

Alle folketingets partier undtagen Enhedslisten, Enhedslisten var derimod invitieres med til den nye græske regerings sejr da de vandt valget, dem har de åbenbart stor tillid til.

Det er skræmmende at der er så stor opbakning til Femernforbindelsen i folketinget, der må være noget galt.

SF Selv SF vil stemme for Femernforbindelsen. De stemte ellers imod Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, to projekter som blev en stor trafikal succes. Dem troede SF ikke på, men Femern har SF stor tillid til.

De Radikale Stemte imod Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen. Men Femern er de vilde med.

Socialdemokratiet Partiet har været splittet omkring de store forbindelser; Øresund og Storebælt. Har dog overværende været for. Men omkring Femern er der fuld opbakning i folketingsgruppen.

  • 2
  • 5

Ja - der er uenighed. Det blev klart for snart flere år siden da ING kom med historien første gang - og anden gang - og tredje gang...... Nogen der husker hvad gang det er nu? (men det er da vist kun 1-2 uger siden sidst)

Lad os nu få den forbindelse og komme - hurtigt ;-) - videre. Vi er MANGE der synes det er den rigtige beslutning, og som bakker politikerne op i at holde fast. ...uanset at spåmændene er uenige. Det er de jo altid!

  • 13
  • 6

... men en total fiasko bliver tunnellen næppe.

På bagsiden af servietten: Hvis Storebælt koster kr. 200/tur og Femern kr. 450/tur - så er merpris over Femern (450 - 200) = kr. 250 - og så skal (transportomk. + sparet tid) være mere værd end kr. 250.

Hvis - turen KBH - HH over Femern er 150 km kortere. - min tid er gratis: så skal sparet transportomk. > 250 kr. eller 1,67kr./km (150 km x 1,67 kr. = 250).

Sagt på en lidt anden måde: Hvis min tid er gratis og det koster mig mere end 1,67 kr./km at køre, f.eks. i en lastbil/varevogn/SUV, så er tunnellen at foretrække.

Hvis min tid ikke er gratis, men faktisk har en værdi på ca. kr. 200/time, så vil jeg i praksis altid vælge tunnellen.

Hvad gør jeg i dag? Jeg kan faktisk for samme pris køre over broen og tage færgen, men vælger 9/10 gange broen fordi jeg er utålmodig. Det tror jeg ikke ændrer sig i fremtiden.

  • 7
  • 1

Der hersker efter hånden også stor uenighed om, hvad Ingeniørens motiv er med disse tilsyneladende endeløse angreb på trafikprognoserne.

  • 1
  • 3

Det er da helt enkelt pauseunderholdning til ing.folket... med alle de mange lange kommentarstrenge ser det ud til at være populært om end en smule trættende også.

  • 4
  • 1

Om prisen er lidt forskellig fra Storebæltsbroen vil brugerne ikke lade sig påvirke af hvis turen går fra Sjælland til Tyskland, Femern forbindelsen vil være klart at foretrække.

Det samlede projekt er en afgørende styrkelse af Danmarks infrastruktur det vil styrke samhandlen med Tyskland og den psykologiske barriere det er at skulle holde i ventebås foren et færgelej bliver brudt og samme effekt som vi har set både på Storebæltsbroen og Øresundsbroen vil øge pendling mellem Tyskland og Danmark.

Det vil blive meget mere naturligt at pendle til Hamburg og det giver en stort potentiale for arbejdspladser.

Det vil få en stor effekt på væksten i turister fra Tyskland som ikke mindst vil gavne nærområdet Lolland og Falster som har hårdt brug for et løft.

Den valgte løsning med tunnel kontra bro er samtidig en miljømæssig kæmpe gevinst. Tunnellen graves ned i havbunden, biler og tog forsvinder under havet, det opgravede materiale bliver anvendt til et kæmpe naturområde på hver side af Rødby Havn til gavn for os alle og ikke mindst dyrelivet, det er da win win.

Projektet skaber en voldsom vækst i arbejdspladser medens byggeriet står på, men sandelig også permanente arbejdspladser på Lolland ved drift af anlægget.

Sluttelig, Tunnelen betales af brugerne på mellem 30 og 40 år, hvis det skulle ske at de mest pessimistiske tal skulle forlænge tilbagebetalingstiden med 5 år er det ikke et samfundsproblem Der kan ligge til grund for argumenter om ikke at bygge forbindelsen.

Lad os nu komme i gang og glæde os over alt den udvikling det vil sætte i gang, og lur mig om ikke alle disse dygtige ingeniører som har været med i udvikling af dette projekt vil blive efterspurgt i store internationale projekter i fremtiden, det kommer os alle til gavn.

Steen

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten