Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

Der skal et stort trafikspring til, nemlig 54 procent, når Femern-tunnelen står klar. Bliver det kun 25 procent, er tilbagebetalingstiden oppe på 46 år og dermed politisk uacceptabel, viser finansiel prognose.

Femern-tunnelens økonomi er yderst følsom over for, om det vil lykkes at tiltrække så mange ekstra biler og lastbiler til Rødby-Puttgarden, som en stærkt omdiskuteret trafikprognose fra 2014 forudser.

Ifølge den nye, finansielle analyse fra det statslige projektselskab Femern A/S, som blev offentliggjort i sidste uge, bliver tilbagebetalingstiden uacceptabelt høj for politikerne, hvis trafikspringet udebliver.

Med trafikspring menes i dette tilfælde næsten udelukkende overflytning af biler og lastbiler, som i dag finder andre ruter mellem Skandinavien og Tyskland end Rødby-Puttgarden. Trafikprognosen regner stort set ikke med en samlet stigning i trafikken som følge af tunnelen.

Trafikspring på kun 25 pct. giver for lang tilbagebetalingstid

Fire år efter åbningen af tunnelen, der ifølge de seneste rapporter sandsynligvis sker omkring 2028, vil 54 procent flere trafikanter have fundet vej til Rødby-Puttgarden, end før tunnelen blev bygget. Det er en forudsætning for, at tilbagebetalingstiden kommer ned på de 36 år, som den seneste finansielle prognose forudser.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

Bliver trafikspringet kun 40 procent, stiger tilbagebetalingstiden fra 36 til 39 år, viser Femern A/S' finansielle analyse. Dermed er den lige akkurat inden for de 40 år, som politikerne, der frygter risikoen for rentedød, har opstillet.

Ender trafikspringet derimod på kun 25 procent, øges tilbagebetalingstiden med hele 10 år. Dermed er den oppe på 46 år, og det har flere politikere tidligere tilkendegivet er for længe.

Trafikken halter allerede efter prognosen

Femern A/S' finansielle analyse er vel at mærke offentliggjort, efter at Scandlines over for Ingeniøren har sammenstillet den faktiske udvikling af trafikken på Rødby-Puttgarden med trafikprognosen.

Læs også: Lavprisfly underminerer Femerns økonomi

Sammenstillingen viser, at der på nuværende tidspunkt mangler 160.000 personbiler årligt på overfarten i forhold til prognosen.

Femern A/S fremhæver i sin finansielle prognose, at trafikprognosen, som er udarbejdet af de tyske konsulentfirmaer BVU og Intraplan, kun giver anledning til 'meget begrænset nyskabt trafik.'

'Trafikprognosen er i den forstand forsigtig,' skriver projektselskabet og henviser til en rapport, som Cowi udarbejdede for Sund & Bælt i 2008 om Storebæltsforbindelsen. Sund & Bælt er det statslige moderselskab for Femern A/S.

Cowi-rapporten viste, at 28 procent af trafikken på Storebælt i 2007 var nyskabt trafik. Det drejer sig om rejser skabt af såkaldte dynamiske effekter, f.eks. at danskerne krydser bæltet oftere end tidligere for at besøge familie og venner eller for at pendle til og fra arbejde.

Hvis Femern-tunnelen kan få trafikken mellem Danmark og Tyskland til at stige med 20 procent, kan tunnelen være betalt tilbage fem år tidligere end beregnet, altså på 31 år, konkluderer projektselskabet.

Færre biler fra Storebælt lægger to år til tilbagebetalingstiden

Cowi sagde med en såkaldt ekstern kvalitetssikring, der udkom i efteråret, god for de tyske konsulentfirmaers prognose for trafikken i Femern-tunnelen.

Dog fremhævede Cowi, at det var vanskeligt at dokumentere, at der bliver flyttet næsten 2.000 biler dagligt, som i dag benytter Storebæltsforbindelsen, men som i stedet vil køre gennem Femern-tunnelen, når den åbner. Det svarer til en fjerdedel af alle de biler, som prognosen forudser, vil køre gennem tunnelen.

Læs også: Stor usikkerhed om hver fjerde bil i Femern-tunnel

Det har fået Femern A/S til at regne på konsekvenserne af, at bilisterne bliver på Storebæltsbroen. Den finansielle prognose viser, at kommer der 500 færre biler dagligt, altså kun knap 1.500 hver dag, fra Storebælt til Femern-tunnelen, så stiger tilbagebetalingstiden med to år til 38 år.

Kommentarer (15)

Nu har vi efterhånden set tilstrækkelig med analyser, der viser at denne forbindelse er risikobetonet ud over almindelig sund beslutningstagning.

Enten vil man have den forbindelse koste hvad det vil - og så må man tage det fulde ansvar for den beslutning. Et sådan ansvar må aftales og defineres tydeligt i folketinget af både modstandere og tilhængere af forbindelsen. Et forslag kunne være at dem, der får noget ud af forbindelsen (tilhængerne), betaler dem der ikke får noget ud af forbindelsen (modstanderne) en passende bod (f.eks. ved omfordeling af skatteprovenu) i tilfælde af det går galt. Man definerer tydelige succeskriterier, og lader dem bestemme om boden skal udløses.

ELLER

man dropper den forbindelse, da man må konstatere at der er så meget risiko i en beslutning at den er et rent gamble.

  • 7
  • 11

Enten vil man have den forbindelse koste hvad det vil - og så må man tage det fulde ansvar for den beslutning.


Og så var beslutningen rent politisk, og modstanderne kunne lave politiske rævekager mod den uden at sætte sig ind i komplicerede økonomiske prognoser.

Et sådan ansvar må aftales og defineres tydeligt i folketinget af både modstandere og tilhængere af forbindelsen. Et forslag kunne være at dem, der får noget ud af forbindelsen (tilhængerne), betaler dem der ikke får noget ud af forbindelsen (modstanderne) en passende bod (f.eks. ved omfordeling af skatteprovenu) i tilfælde af det går galt. Man definerer tydelige succeskriterier, og lader dem bestemme om boden skal udløses.

God idé. Folk får lov til at skrive sig på eller fra at finansiere og bruge forbindelsen. Tilhængerne betaler over skatten og de og deres efterkommere i lige linje får lov til at bruge forbindelsen gratis når den er færdig, fraskriverne og deres efterkommere mister retten til at benytte den og henvises til alternative forbindelser.

ELLER

man dropper den forbindelse, da man må konstatere at der er så meget risiko i en beslutning at den er et rent gamble.

ELLER

man gennemregner hvad den samfundsøkonomiske gevinst ved en betalingsfri fast forbindelse er og tager stilling derudfra.

  • 2
  • 8