Profil 2013: To gange Siemens i top-10

Mød en ny dreng i klassen blandt de klassiske danske mastodonter i top-10 i Ingeniørens profilanalyse. Efter et par år med ‘lige ved og næsten’-placeringer rykker både Siemens Wind Power og Siemens A/S nu ind i top-10 på henholdsvis en 8.- og 9.-plads.

»Der er ingen tvivl om, at vi er meget stolte over at ligge sammen med de store danske ikonvirksomheder. Det er vi meget tilfredse med,« siger Communication Director i Siemens A/S John Finnich Pedersen, som finder placeringen fortjent:

»Vi er en stor ingeniørarbejdsplads, som arbejder med spændende teknologi, der er på forkant med udviklingen, og vi arbejder med problemstillinger, som samfundet har brug for, og det spiller en stor rolle, tror jeg.«

Rykker på historiefortælling

At netop de samfundsmæssigt relevante arbejdsopgaver, som de to virksomheder løser, kan have en betydning for deres ryk op ad listen, er Michael Buksti, adm. direktør i pr-virksomheden Communiqué, helt enig i.

»Siemens Wind Power har klaret sig godt og vækstet fint i det seneste år, og grøn energi er noget, som alle kan forholde sig til. Samtidig har virksomheden ikke fået den samme negative omtale som Vestas, men har i stedet præsenteret sig som et interessant sted at være med spændende muligheder,« siger han.

At Siemens A/S også tager et spring op ad listen, skyldes ifølge pr-eksperten, at virksomheden har været dygtig til at fortælle historierne om, hvad den kan. Det kan blandt andet aflæses på, at virksomheden går 6 pladser frem på Kendskab, 7 pladser på Virksomhedskultur og 14 pladser på Indflydelse og selvstændighed.

»Siemens har formået at fortælle historien om, hvad det er, man får som ansat – hvad det er for en karriere, man kan gøre. Det lønner sig. Det er ikke noget, der er gjort på et år, men det bliver belønnet nu, og det er et rigtigt flot stykke arbejde,« fastslår Michael Buksti.

Studerende sender Siemens nedad

Mens begejstringen for placeringen er udelt, undrer John Finnich Pedersen sig over, at Siemens A/S går frem på samtlige parametre blandt de færdiguddannede
ingeniører, men samtidig får tilsvarende stryg over hele linjen af de studerende med en samlet tilbagegang på ni pladser til en fortsat nydelig placering som nr. 12, mens Siemens Wind Power ligger betydeligt
mere stabilt på 9.-pladsen, én plads bedre end sidste år.

»Det er lidt svært at forstå, at de går i hver sin retning, når vi gør de samme ting i de to virksomheder. Jeg mener ikke, at det kan forklares ud fra vores aktiviteter, men må skyldes statistisk usikkerhed, for sidste år gik det i den stik modsatte retning,« vurderer John Finnich Pedersen, som ville foretrække, at de to virksomheder figurerede under én samlet betegnelse.

»Jeg tror, at det ville give et mere retvisende billede,« forklarer John Finnich Pedersen.

Novozymes vil være nummer ét

Der er også begejstring hos Novozymes, som i år snapper sin koncernstorebror og den evige vinder, Novo Nordisk, i hælene fra 2.-pladsen. Personaledirektør Michael Almer håber, at hans virksomhed snart kan bryde sejrsrækken.

»Der er ikke noget, vi hellere ville. Men om det lige bliver næste år eller året efter, det ved jeg ikke. Men vi vil utroligt gerne, og jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne,« siger Michael Almer. Han vurderer, at fremgangen skyldes resultaterne af et langt sejt træk med fokus på at fortælle, at Novozymes er et firma, der kan forandre verden til at blive et bæredygtigt sted, for eksempel ved at lave brændstof og plastic af landbrugsaffald.

»At kunne give syge mennesker et
godt liv er smukt, men det er endnu større at redde hele verden med Novozymes. Det er da fantastisk, og det vil vi gerne fortælle,« siger Novozymes’ personaledirektør.

Den fortælling er vigtig ifølge pr-ekspert Michael Buksti.

»Det er en imponerende fremgang på seks pladser. Der er ingen tvivl om, at Novozymes gør rigtigt meget ud af at fortælle, hvad de laver, og at det er en attraktiv arbejdsplads. Desuden er Novozymes nok blevet lidt bedre til at fortælle, hvad det er, de laver, og at det er forskningstungt, og det er jo interessant for ingeniørerne,« konstaterer han.

Farvel til Teknologisk Institut

Når nogle går frem, må andre naturligvis acceptere at rykke tilbage, og i år har DTU kun lige akkurat holdt fast i sin plads blandt de 10 øverste. Men det skal uddannelsesmastodonten ikke lægge så meget i, forklarer Michael Buksti:

»DTU er stadig den forskningsinstitu­tion, der scorer højest, og jeg ser ikke tilbagegangen som et udtryk for, at man har gjort noget forkert, men snarere, at nogle af de andre mere kommercielle virksomheder er kommet til at fylde mere.«

Det samme gør sig gældende for Teknologisk Institut, som sidste år jublede over at være kommet i top-10, men som i år er rykket en enkelt plads ned på en 11.-plads, vurderer pr-eksperten:

»Hvis jeg var dem, ville jeg ikke tænke ‘krise’. Det er et udtryk for, at virksomheder og organisationer som DTU og Teknologisk Institut ikke laver samme højdespring, som vi ser med Novozymes eller Velux, der er gået 19 pladser frem. Det er mere det lange seje træk.«

Flere historier fra Haldor Topsøe

Også Haldor Topsøe er i år faldet ud af top-10. Katalysatorvirksomheden rykker fem pladser ned til en placering som nr. 14. Hvis den vil tilbage til toppen, skal virksomheden være bedre til at fortælle sine historier, forklarer Michael Buksti, som især hæfter sig ved tilbagegang på parametrene Løn og goder (minus 11), Ansvarlighed over for omgivelser og miljø (minus 6) og Balance mellem arbejdsliv og familieliv (minus 6).

»Det er nogle vigtige kulturmæssige ting i det at være ansat. Så for virksomheder som Haldor Topsøe må undersøgelsen være interessant læsning, fordi den giver en idé om, hvordan ingeniører vurderer dem. Det er altid sundt at få nogle udefra til at komme med en vurdering, og hvis der bliver arbejdet med kommunikationen, kan de måske høste frugterne igen næste år,« siger Michael Buksti.

Læs hele magasinet Profil 2013