Professor og byggeekspert: Byg digitalt og få bedre bygninger

Øget automatisering vil give bygherren bedre beslutningsgrundlag – og ændre ingeniørens hverdag dramatisk, forudser professor.

At bestille en ny bygning bliver snart som at gå på julegaveindkøb. Sådan lød forudsigelsen fra professor Martin Fischer fra Stanford Universitys Center for Integrated Facility Engineering (CIFE) under et besøg i Danmark for nylig:

»For de fleste bygherrer svarer det at bestille en bygning til at finde en julegave til sin kone. Skal man definere gaven på forhånd, er det umuligt. Når man har set ti forskellige muligheder, kan man begynde at tale om det. Og når den rigtige dukker op, ved man det med det samme.«

Martin Fischer var på besøg hos entreprenøren MT Højgaard for at undervise i konceptet ‘Virtual Design and Construction’ (VDC), og hans sammenligning med julegave­indkøb handler om, at bygherrer i dag kun sjældent præsenteres for mere end én eller to løsninger, fordi det er så dyrt at lave forskellige designs, hvis man skal kunne sige noget om, hvad de koster.

Allerede tidligt i projekteringsfasen begynder projektændringer nemlig at blive dyre, fordi de kræver ændringer i mange dokumenter, og risikoen for at introducere fejl stiger.

»Så skal man vælge mellem pest eller kolera, fordi forslaget ikke er helt perfekt, men det vil være for dyrt og besværligt at ændre på det.«

Alt det kan VDE ændre. Arkitekter og ingeniører har i årevis skabt visualiseringer og simuleringer med 3D-modeller i de tidlige byggefaser, og flere entreprenører bruger modellerne til konstruktion.

Martin Fischer er professor i anlægskonstruktioner og miljø ved Stanford University og direktør for universitetets Center for Integrated Facility Engineering (CIFE), der forsker i Virtual Design and Construction. (Foto: Stanford University)

Begge steder gør visualisering af byggeriet og tilknyttede data det meget lettere at kommunikere om muligheder og opgaver, så alle forstår, hvad de skal. Men entreprenørerne er først for nylig begyndt at bruge 3D-modeller til at simulere byggeforløb, generere tidsplaner og lave mængdeudtræk, så prissætningen i højere grad kan foregå automatisk.

Visionen er nu at koble en sidste og afgørende fase på 3D-modellen, nemlig drifts- og vedligeholdelsesdata, så man allerede i designfasen kan beregne, hvad forskellige løsninger vil betyde for eksempelvis levetid, energiforbrug og vedligehold.

Det stykke vej endnu

Det lyder lovende – men visionen er ikke ført helt ud i livet endnu:

»Eksempelvis siger de her hos MT Højgaard, at de først bygger virtuelt og derefter i virkeligheden. Men det er stadig noget tåget, hvad det egentlig betyder, og hvordan det skal styres. Der må vi til at gøre meget mere,« siger Martin Fischer.

Et af problemerne er, at teknologien ikke er helt på plads endnu.

»Vi er på første version af denne arbejdsform. Men så snart du har fået din organisation på plads, og de er kommet ind i tankegangen og har fået lært værktøjerne, vil der kun gå cirka fem minutter, før de løber ind i en irriterende teknologisk begrænsning,« siger Martin Fischer.

Samtidig ser han dog nye løsninger opstå med hidtil uset hastighed.

»Inden for de seneste seks måneder har jeg nok set flere automa­tiseringsstartups end de seneste 30 år. De automatiserer alle mulige opgaver: Generering af projektplaner, generering af designdetaljer og designanalyser. De genererer bestemte dele af designet, så hvis du laver en ændring ét sted, så bliver det automatisk opdateret i hele modellen.«

Nyt liv for bygningsingeniører

Automatiseringsbølgen vil ifølge Martin Fischer for alvor ændre bygningsingeniørernes hverdag:

»Om fem år bør 80-90 procent af det, som ingeniørerne gør i dag, ikke længere gøres af dem. Og som et resultat af den udvikling vil inge­niører skulle stille nogle meget anderledes spørgsmål. I dag er den bedste løsning den, som vi var i stand til at finde på inden for tidsrammen og budgettet – eller i hvert fald tæt på. Det er dog ikke nødvendigvis den bedste løsning i forhold til, hvad kunden virkelig har brug for.«

Men kunderne skal også være skarpere på, hvad de vil have:

»Bygherrerne tror, at de stiller de rigtige krav til rådgivere og entreprenører, men det gør de ikke,« siger Martin Fischer og nævner et eksempel fra en paneldiskussion, han stod i spidsen for i Sverige sidste år.

»En af de ledende medarbejdere fra Trafikverket var med, og det slog mig, at han ikke kunne formulere, hvordan en design- og byggeproces baseret på BIM (Bygnings Informations Modellering, red.) ville påvirke Trafikverket som bygherre – eller brugerne af vejen, for den sags skyld,« siger Martin Fischer.

»Han manglede en skarp forklaring, der skabte en vision for Trafik­verket eller for, hvordan det ville hjælpe hans projekthold.«

Men er det ikke urealistisk at kræve så meget af bygherrer, der ofte kun bestiller et eller to byggerier i deres liv?

»Bygherrerne vil ofte have deres opmærksomhed andre steder end på byggeriet. Men de betaler så mange penge for bygningerne. Så at de ikke kan bruge to dage på at finde ud af det her, virker vanvittigt på mig.«

Martin Fischer forventer, at der vil være brug for færre ingeniører pr. byggeri fremover, men til gengæld vil der være flere byggerier.

»Hvis vi i byggebranchen får organiseret sig optimalt, burde vi være i stand til at bygge en del billigere og hurtigere end i dag. Og det burde øge efterspørgslen på byggeri,« siger han.

Kommentarer (0)