Tror der her er behov for en forklaring på hvad der er gået tabt i simplificeret forklaring.
Jernbane drift har en vigtig forskel i forhold til almindeligt elnet. På HV siden er forbindelsen normalt udført som en 2-faset forbindelse men direkte tilsluttet det normalte 3-fasede elnet. Den store asymetri i driften betyder at modsat elnetet så bliver de inducerede strømme i skærmene under drift ikke udlignet i nær så høj grad. Der bliver til jernebane forbindelser derfor altid lagt en del arbejde i netop design af kabelskærmen.
De kabler, som her beskrevet anvendt, er kabler som ud over en Cu trådskærm også har en tynd alu folie limet til indersiden af kappen - primært som radial vandtætning. Dette er i sig selv et helt almindeligt design. Hvad der her er beskrevt til at være problemet er at der er valgt et forkert desig af muffe til systemet. Der er tre måder man kan aflutte/forbinde alu folien i en muffe og dette skal specificeres når de bestilles hos leverandøren: Ingen forbindelse (typisk standard i MV muffer), potential udligning (typisk standard i 50 og 72 kV muffer) og kortslutnings forbindelse (standard i HV muffer). I normalt elnet kigger man kun på kortslutningsstrømmen hen over muffen. Men for jernbane er det også nødvendigt at kigge på driftstrømmen. Og da men typisk grundet den asymetriske drift allerede har reduceres skærmen til et minimum, så skal alu folien derfor altid forbindes med en fuld kortslutningsforbindelse. Hvis dette fravælges så kan resultat blive et kraftigt hot-spot i muffen. Dette vil typisk kunne fungere i nogle år hvorefter løbende serie fejl opstår. Billed i artiklen viser tydeligt en muffe uden nogen som helst forbindelse til alu folien.