Spray cremen Expertise 3P Screen Mist på huden og bliv beskyttet mod forurening i byen og elektromagnetiske bølger fra eksempelvis mobiltelefoner.
Sådan lyder budskabet fra den parisiske kosmetikgigant Clarins, der producerer alt fra supersælgende self-tanning gele til koncentrater mod opsvulmede øjeregioner.
Ifølge Clarins er hemmeligheden en række aktive ingredienser.
»Et magnetisk forsvars kompleks (Rhodiola rosea, Thermus thermophillus): forstærker barrieren og den biologiske beskyttelse mod kunstige elektromagnetiske bølger. Hvid te: mod frie radikaler, mod overfølsomhed. Succory Dock Cress: øger celle energi og forstærker hudens naturlige forsvar,« skriver firmaet i sin markedsføring.
Men spørger man professor Gert Frølund Pedersen, Aalborg Universitet, ekspert i mobilantenner og i biologisk påvirkning fra antenner, så giver han intet for den markedsføring.
»Jeg er overbevist om, at det overhovedet ikke virker, og det slet ikke har nogen elektromagnetisk blokering,« erklærer han.
Professorens forsøg viste ingen effekt
Hans udsagn bygger på to forsøg af produktet Expertise 3P Screen Mist. I det ene sprøjtede han cremen på æg, som han så satte i en mikrovn for herefter at notere, hvornår de eksploderede. Tidspunktet var det samme, som ved de æg uden den såkaldte cremebeskyttelse.
Det andet forsøg foregik i et radiolydrum. Han målte, hvordan radiobølger nåede fra et punkt til et andet. Imellem var et stykke pap, som enten var neutralt eller påsprayet cremen. Igen var der ingen forskel i skærmingsvirkningen.
Britiske Advertising Standards Authority er nået frem til samme konklusion. Clarins kan ikke fremlægge en fyldestgørende dokumentation for Expertise 3P Screen Mists virkning og skal derfor trække produktet væk fra de britiske butikshylder, lyder myndighedernes dom.
Synes markedsføring er forfærdelig
Men produktet kan stadig købes i både danske og udenlandske netbutikker. Sprayen koster 429 kroner for 0,15 deciliter - eller cirka 26.000 kr. for 1 liter.
»Vi griner af dem, men de sidder med pengene til sidst. Men det mest forfærdelige er, at de sætter en unødig frygt i folk,« vurderer Gert Frølund Pedersen.
Han henviser til, at Clarins i sin markedsføring gør brug af kittelklædte personer, som advarer om farerne ved stråling fra eksempelvis mobiltelefoner.
»Problemet er, at alle studier stort set samstemmende viser, at man ikke kan påvise nogen negativ effekt af de elektromagnetiske bølger, vi udsættes for i hverdagen. Hverken celleforandringer eller noget skadeligt,« fastslår Gert Frølund Pedersen.
