Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Professor forklarer Banedanmarks signal-suppedas: »If you are in trouble, then double«

Det er en omfattende opgave at gøre plads til kablerne til de nye signalcomputere i et gammelt tog som IC3, men i et projekt til 20 milliarder kroner burde der være taget hånd om problemerne. Alment menneskelige egenskaber er med til at gøre det svært at lægge troværdige planer. Illustration: Büro Jantzen

Denne anekdote har Per Nikolaj Bukh, professor ved Aalborg Universitets Institut for Økonomi og Ledelse, ikke selv opfundet. Den er blevet ham fortalt ved en uhøjtidelig lejlighed, men den engelske læresætning er catchy, så vi starter artiklen, hvor interviewet med professoren om problemerne med at skaffe Danmark nye signaler langs skinnerne og togene sluttede:

Den slags projekter bliver let drevet frem af princippet: 'If you are in trouble, then double'.

Men i virkeligheden burde de snarere drives efter det modsatte princip: 'If you are in shit, then quit'.

Illustration: Nanna Skytte

Nu er professoren ikke meget for, at vi lader ham bande i spalterne, uanset at det er på fremmedsprog, så her kommer den forklaring, han møjsommelig gav journalisten, inden han nåede frem til de fyndige ord.

Vigtigt signal, at der i det hele taget kommer tog på Ringstedbanen

Per Nikolaj Bukh har vist det omfattende projektmateriale fra signalprogrammet til sine studerende. Der mangler, som han konstaterer, hverken dygtige ingeniører, økonomer eller planlæggere i det 20 milliarder kroner dyre program.

Så skulle man tro, at problemerne kunne undgås. Alligevel er Banedanmark nu havnet i en situation, hvor en ny jernbane mellem København og Ringsted til ni milliarder kroner bliver færdig til tiden og prisen om under 14 måneder. Men der er kun få tog til at køre på den, fordi IC3 ikke kan nå at blive udrustet med de nye ERTMS-signalsystemer til tiden.

Værre er det, at det heller ikke længere kan nås at udbygge et fuldt funktionsdygtigt system baseret på den eksisterende ATC-teknologi på strækningen. Kun et nødsystem med plads til ét tog i hver retning på strækningen kan være klar til december næste år.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

Per Nikolaj Bukh forstår godt, at Banedanmark har forsøgt at holde fast i ERTMS så længe som muligt, og han er også med på, at det er vigtigt at få de første tog ud at køre på Ringstedbanen, så snart den er færdig.

»Så kan man holde fast i at sige, at banen er åbnet,« konstaterer professoren.

Han tilføjer, at den samfundsøkonomiske værdi naturligvis bliver forringet, når banens kapacitet udnyttes så dårligt. Den vil ikke bringe mange pendlere hurtigere på arbejde, sådan som det var meningen.

»Men politisk er det ikke lige så slemt med nogle gevinster, vi går glip af, som hvis der står en halv milliard kroner i ekstraudgifter og blinker i et aktstykke til Folketingets Finansudvalg, som skal tage dem fra det økonomiske råderum,« påpeger professoren.

Læs også: Banedanmarks projektdirektør: Mørkerøde signaler for den nye jernbane

Adfærdspsykologisk ønsketænkning for projektledere

Samtidig ligger der en adfærdspsykologisk ønsketænkning bag, når projekter som signalprogrammet skubber upopulære beslutninger som at installere et signalsystem, der skal pilles ned efter få år, foran sig.

»Hvis du virkelig ønsker og håber, at noget skal ske, så vil du mentalt tillægge det for meget vægt. Når du har sat meget ind på at lykkes, så bliver eskalerer dit commitment. Jo flere penge, du har fået, des mere fokuserer du på, at det skal lykkes,« forklarer Per Nikolaj Bukh.

»Så bliver man mere tilbøjelig til at tage yderligere risiko i sit projekt på et tidspunkt, hvor man netop burde reducere risikoen.«

Læs også: Banedanmark finder det »besynderligt« at have ansvar for nye signalcomputere i togene

Det er den kendsgerning, som kan omskrives til det fyndige ordsprog øverst i artiklen.

»Så kan vi godt kalde det forsømmelighed og kritisabelt. Men det indtræffer, fordi de ansvarlige er mennesker,« lyder det fra professoren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ad fremmedsprog, så lyder det bedre på fransk: gonogo-décision.

MEN en ansvarlig bestyrelse, som ser den dejlige banestrækning følge planen OG læser om de skrækkelige forsinkelser på signalprojektet, BURDE naturligvis have fået beregnet en seneste dato for at udføre et alternativt signalprojekt med traditionel teknologi.

Enden kunne så være blevet spild af penge, men kr.11 mia som ligger DØD, er også penge.

Der er simpelthen udvist manglende omhu ved ikke at have en go-nogo deadline for alternativet.

Og selv nu, for sent, kan det meget vel være nødvendigt. Hvem siger IC3 bliver opgraderet overhovedet ?

  • 4
  • 0

Djævlen ligger i detaljen: Er problemet signalprogrammet i sig selv eller er problemet, at signalerne skal installeres i tog, som for længst burde være skrottet?

I øvrigt synes jeg det viser mangel på forståelse af situationen at bruge udtrykket "if in shit, quit". Kan godt være det lyder catchy, men det er reelt ikke en mulighed. ERTMS skal implementeres om vi vil det eller ej.

  • 3
  • 2

Der er simpelthen udvist manglende omhu ved ikke at have en go-nogo deadline for alternativet.


Det svært at stille med et alternativet på København-Ringsted, hvis man ved det bliver dyrt og ikke får noget på niveau på det man får i med ERTMS. København-Ringsted er ret simpel i sammenligning med det andre udfordringer der er i signalprogrammet. Fx. nogle af de områder, som ikke er prøvet i praksis.

Problemet at man ikke haft specielt meget fokus installation på mobil udstyr, når har været på det faste udstyr. Reelt er problemet at få det første tog af type ud i drift på skinner - de efterfølgende tog af samme type er lettere.

I øvrigt synes jeg det viser mangel på forståelse af situationen at bruge udtrykket "if in shit, quit". Kan godt være det lyder catchy, men det er reelt ikke en mulighed. ERTMS skal implementeres om vi vil det eller ej.


Jeg er enig.

Og selv nu, for sent, kan det meget vel være nødvendigt. Hvem siger IC3 bliver opgraderet overhovedet ?


IC3 danner grundstammen i fjerntrafik i de næste mange år indtil DSB har fået nye el-tog til erstatning. Men må nok udskyde enkelte etaper af nye signalsystemet indtil der er nok af de ombygget tog.

  • 1
  • 1

Hvem siger IC3 bliver opgraderet overhovedet ?

Man har valgt at lade elektrificeringen følge efter ERTMS, så da bliver man nødt til at have dieseltog der kan køre med ERTMS i overgangsperioden, da IC4 ikke dur kan det kun være IC3.
Alternativet er at man spærre hele strækningen Fredericia-Aalborg, mens man idriftsætter både ERTMS og elektrificeringen på en gang, men det er næppe realistisk.
Man kunne selvfølgelig ændre strategi og immuniserer de eksisterende signalsystemer, og elektrificerer først.

  • 1
  • 0

...en mand på en knallert-skinnecykel med et rødt flag foran toget? - Så kan man måske komme helt ned på 3 kvarter pr. tog.
Det var bare sådan lige en lille strøtanke.

  • 5
  • 2

Shit er ikke et bandeord, det er vulgærsprog, og det er noget helt andet.

Ang. plads i toget til det udstyr, der skal modtage signaler fra ERTMS-systemet: Hvor meget fylder udstyret? Hvorfor skal kabler løbe gennem hele toget? Kan man ikke tænke sig at meget af udstyret kan placeres på taget af den vogn hvor loko-føreren sidder?
Hvis det kan placeres bag paneler bl.a. på toilettet (som man ser i videoen) kan udstyret da ikke være så forfærdeligt stort, at det vil rage uhensigtsmæssigt højt op over taget.

  • 0
  • 0

Re: "shit"

Det er vel kun i det ene fører-rum, at der sidder en loko-fører.

Ja, men hvad tror du at der sker når toget når en endestation og skal køre den anden vej ?

Hvorfor kan man ikke installere en signal modtager/computer i hvert eneste fører-rum ?

Der er jo allerede styring af motorer og bremser mv gennem tog og sammenkoblinger fra alle fører-rum.

Computere kan vel ikke koste en krig, hvis man køber mange,

Nu er IC3 et gammelt tog, men jeg undres alligevel over, at der ikke er som standard er føringsveje og alt anvender standard modul-montering.

Hvornår lærer man, at alt skal være LEGO opbygget - ja endda LEGO helt uden knopper - så ethvert modul let kan udskiftes.
Det er optimering over levetid i modsætning til nørkle-optimering 'lige her og nu' = med forståelse fra i forfjors.

Lars :)

  • 0
  • 0

Allan Olesen læser ikke mine kommentarer konstruktivt, men går tilsyneladende på forhånd ud fra, at jeg er dum som en dør, og at han er den rette til "ironisk" at sætte mig på plads.

Signalet fra ERTMS er trådløst. De computere, der er på togstammen (en pr. styreplads) kan derfor være uafhængige af hinanden, og behøver ikke forbindes indbyrdes.
Signalerne fra hjulene skal selvfølgelig nå frem til computerne, og dér tænker jeg, at de transmitteres med lavspænding, og kan føres i meget tynde kabler a la bredbånd.
Hvad angår vandtæthed, som én nævnte længere oppe i tråden, findes der tekniske løsninger nærmest som hyldevare til at omgå problemet med. Fx. dem man bruger til undersøiske kabler og "black boxes" på fly.

  • 1
  • 0

Jørgen. Du må hellere sætte dig klar ved telefonen. Er sikker på at Alstom og Siemens læser med her. Det er kun et spørgsmål om hvem af dem der ringer først med et tilbud om en stilling som Senior Technical Advisor. Eller måske som Project Director.
Hvis du er smart spiller du dem ud imod hinanden. Så kan du sikkert opnå gode vilkår og en pæn løn.

  • 2
  • 2

Og der skal selvfølgelig også dubleres alle væsentlige komponenter: Radiosystemer, computere, ledningsføringer etc. Ellers er der ikke den nødvendige redundans. Det kræver plads, dobbelt op.

  • 0
  • 0

@Jørgen Esping

Signalet fra ERTMS er trådløst. De computere, der er på togstammen (en pr. styreplads) kan derfor være uafhængige af hinanden, og behøver ikke forbindes indbyrdes.


Computeren-delen er ikke en simpel del. Det er 3 computere som skal være enige i alle beslutninger omkring kørselen - der er normer for hvordan det bevislig er sikker nok. Og boksen med computere sidder også kontrolenheder til sensorer, ETCS-antenne og GSM-R data del (udveksler positioner og modtager kørselstilladelser). Og der også en kommunkationsbus, som bl.a. forbinde med STM-enheder, som håndtere de gamle togkontrolsystemer som det dansk ATC, når man kører på stræninger med gl. signalsystem. Input fra de her enheder bruges til at give lokomotivføren et billede af situationen. Display i førerrummet er det mindste af det.

Det her opsæt er ret dyrt - så 2 sæt af dem i et togsæt/lokomotiv er urealistisk.

  • 0
  • 0

Efter kort søgning: Lars Jensen er tekniker ved DSB. Ha!
Hvorfor ikke melde klart ud?

Steen Thomassen: Det vil under alle omstændigheder være nødvendigt, at alle togsæt, hvor der er loko-fører faciliteter, har en computer for hver styre-enhed, så man kan skifte mellem sammenkoblingen af togsæt, fx. i forb. med reparation mv.
Urealistisk? Nej, det må være den nødvendige opsætning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten