Professor om Aarhus Letbane: Man spørger sig selv, hvad i alverden der foregår
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Professor om Aarhus Letbane: Man spørger sig selv, hvad i alverden der foregår

Illustration: Sanne Wittrup

Det skurrer i ørerne, at ledelsen i Aarhus Letbane først fire dage før den planlagte åbning af letbanen blev klar over, at sikkerhedsgodkendelsen ikke ville falde på plads. Det siger Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, efter at det fredag aften kom frem, at den stort anlagte indvielse af Danmarks første letbane mindre end et døgn senere måtte aflyses.

»Jeg må sige, at det er usædvanligt. Man kan ikke lade være med at spørge sig selv, hvad i alverden der foregår,« siger Per Nikolaj Bukh.

Direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, har i weekenden forklaret, at han først i tirsdags fik Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens meddelelse om, at letbanen ikke kunne få de ventede godkendelser. Uanset om det er korrekt eller ej, rejser Aarhus Letbanes håndtering af sagen alvorlige spørgsmål, siger Per Nikolaj Bukh.

To lige dårlige muligheder

»Der er to muligheder, og de er næsten lige dårlige. Den ene er, at Aarhus Letbane faktisk ikke har kunnet vurdere, hvor langt letbanen var fra at få den nødvendige godkendelse, på trods af den løbende dialog med Trafikstyrelsen. I så fald fremstår det, som om Aarhus Letbane er noget inkompetent i forhold til at håndtere sagen,« siger Per Nikolaj Bukh, der selv bor i Aarhus.

Læs også: Lokoførere om bremseproblemer med IC3: »Det er ikke ordentligt sikkerhedsarbejde«

»Den anden mulighed er, at Aarhus Letbane faktisk har været vidende om, at åbningen hang i en tynd tråd, men at man har forsøgt at sætte hårdt mod hårdt og har satset på, at Trafikstyrelsen ikke havde is i maven til at undlade at sikkerhedsgodkende letbanen, når gæsterne var inviteret og kransekagen købt. Og at man har fundet det pinligt eller på anden måde uhensigtsmæssigt at orientere kommunen. I så fald har man helt konkret forsømt at informere tilstrækkeligt om denne risiko. Man har skjult noget, som borgmesteren nok gerne ville have vidst,« siger Per Nikolaj Bukh.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) måtte lørdag afvise, at han i flere dage har kendt til problemerne med sikkerhedsgodkendelsen og holdt dem skjult for de aarhusianske byrådsmedlemmer.

Flere forskellige problemer

Mens Trafikstyrelsen har godkendt en stor del af sikkerhedsarbejdet med letbanen, er der flere resterende problemer, forklarede vicedirektør Kåre Clemmesen fra Trafikstyrelsen i weekenden. Det største af problemerne er dokumentationen af letbaneoperatøren Keolis’ såkaldte sikkerhedsledelsessystem, som ikke har et tilstrækkeligt højt niveau. Derudover har Trafikstyrelsen afvist at tilslutte sig Aarhus Letbanes uvildige assessorvurdering af, at letbanen lever op til kravene til vedligehold af banen.

»Det er svært at forestille sig, hvad der kan forklare, at Aarhus Letbane er endt i denne her situation. Det er klart, at sikkerhedsgodkendelsen altid udgør en vis risiko i sådan et projekt. Men hvis risikoen har en vis størrelse, er det jo indlysende, at man orienterer opad i systemet, selv om det er ubelejligt,« siger Per Nikolaj Bukh.

Trafikstyrelsen vurderer, at det først er realistisk for Keolis og Aarhus Letbane at få de fornødne sikkerhedsgodkendelser på plads om halvanden til to måneder.

Læs også: Efter regnefejl: Stort set umuligt for København at nå klimamål

Ingeniøren har bedt Aarhus Letbane om at forholde sig til kritikken fra professor Per Nikolaj Bukh, men selskabet ønsker ikke at kommentere på sagen i dag. Ejerne af Aarhus Letbane, som ud over Aarhus Kommune omfatter Region Midtjylland, har bedt om at få en redegørelse fra selskabet, som ventes at lande i dag.

»Vores ejere skal have lov til at læse redegørelsen (og selv kommentere) inden vi udtaler os. Vi forventer, at det sker i morgen – og i den forbindelse kan vi forholde os til professorens udtalelser,« skriver Jens Velling, kommunikationschef hos Aarhus Letbane, i en e-mail.

Emner : Letbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg smider gerne en 100 mand på at det er inkompetance hele vejen rundt og tænker at trafikstyrelsen sikkert har 75% af skylden.

  • 14
  • 13

...hvordan Ingeniøren gang på gang kan finde økonomi-professorer, politikere og ledelses-personer til at udtale sig om fejlede ingeniør-projekter her til lands.

Og samtidigt fuldstændigt forbigå, at der i projektet har siddet et eller flere rådgivende ingeniørfirmaer som er blevet betalt millioner for dusinvis af personer og hundreder af mandeår for at holde projektet på sporet - men som man sjovt nok ikke engang forsøger at få i tale, for at fortælle hvad der er gået galt.

Jeg kan godt forstå, man ikke ønsker at skide i egen rede. Men på et tidspunkt begynder den konsekvente uvilje mod at kigge indad i ingeniørstanden altså at blive rigeligt iøjnefaldende.

  • 41
  • 2

Der behøver vel streng taget ikke køre sporvogne på "Letbanen" for at dens hovedformål - at chikanere biltrafikken ved barrierevirkning og inddragelse af kørebaner - opfyldes?

  • 10
  • 31

Det fremføres ind imellem at mydighedens rolle og ageren er uheldig. Af nogen opfattes det nærmest som chikane. Kan vi ikke få afdækket hvad de konkrete kritikpunkter er?

Sikkerhed er jo noget ømtåleligt, og ingen er meget for at gå imod, tænk nu hvis man pådrager sig noget ansvar. Og slet ingen politikere skal i fedtefadet her.

  • 11
  • 1

Men hvem skulle egentlig ellers gøre det - i hvert fald lige nu, hvor man står midt i det?

Der vil dels være en udfordring (stor!) med her og nu at finde navnene på de ingeniører hos Letbanen og Keolis, der har siddet med de her ting (goddag, der er fra Ingeniøren, kan I stille mig om til den medarbejder, der har lavet en helt vanvittig fejlvurdering?), dels er det sådan lidt ... hvad skal de sige udover "ingen kommentarer, jeg henviser til ledelsen?", hvis ellers man finder dem?

Du forventer vel ikke, at en navngiven medarbejder i en af organisationerne rykker ud og siger, at det har jeg/man advaret om i månedsvis, men ledelsen er nogle nosseløse skvadderrøve?

  • 8
  • 1

Jeg kan godt forstå, man ikke ønsker at skide i egen rede. Men på et tidspunkt begynder den konsekvente uvilje mod at kigge indad i ingeniørstanden altså at blive rigeligt iøjnefaldende.

Er det givet, at det er ingeniører(ne), der har gjort i nælderne her?

PS. Hvis ledelsen har forsøgt at presse Trafikstyrelsen til at godkende en bane, der ikke opfylder sikkerhedskravene ved at indkøbe kransekage (spekulativ teori, men det skulle ikke undre mig...), så må det da være til en straffesag?

  • 4
  • 2

"Er det givet, at det er ingeniører(ne), der har gjort i nælderne her?"

De har nok (mindst) lige så stor ære som de øvrige faggrupper..

  • 3
  • 1

Der står at 'såkaldte sikkerhedsledelsessystem, som ikke har et tilstrækkeligt højt niveau'. For de der ikke arbejder med f.eks ISO certificeringer, så betyder det at de procedurer der skal følges i forbindelse med en sikkerhedshændelse ikke er færdige eller ikke er dokumenteret godt nok, ligesom der ikke er 'systemer' til indmelding og registrering af hændelser.

Det er ikke ingeniør området - men det proceduremæssige / organisatoriske / ledelsesmæssige som her udstilles.

  • 9
  • 0

Letbanen er overbudget og allerede forsinket.

Måske kommer der 1. august en besked til ledelse: vi mangler sikkerhedsgodkendelsen, skal vi ikke aflyse ?
Svar: hvis den måske kommer, så er svaret nej.
Historien gentages hver uge, indtil fredag, hvor det er helt klart: godkendelsen kommer ikke !

Ledelsen lever i håbet, og vurderer det som "meget ubehageligt" at aflyse .... Derfor sker det ikke.
Og så nu: hvad havde været / er værst: ar aflyse 8-6-4-2 uger før (ingen bager kransekage) eller i fredags (kransekagen er bagt).
Jeg tror egentlig begge muligheder var blevet til en legendarisk historie om inkompetance.

Måske er det i virkeligheden et spørgsmål om kommunikation: måske skulle den velinformerede ledelse (hvis den altså var det) i fredags have sagt: "Vi har kendt risikoen længe, men har af hensyn til borgernes udbytte af den nye letbane valgt at trække beslutningen og offentliggørelsen til absolut sidste frist.".
Mon så ikke sagen var lagt mere død ?

Måske er ledelsen IKKE velinformeret, og så er sagen en HELT anden - så skal der rulle hoveder !

  • 4
  • 4

Hvorfor piver du over at ingeniører bliver hængt ud? For mig ser det ud til at være et problem med ledelse og risikostyring af projektet, det er vel ikke noget man bruger ingeniører til??

  • 3
  • 0

"Holder tidsplanen?"
"Ja - det gør den indtil den er overskredet!"

Efter min mening kan problemet tilskrives høje organisationspyramider, hvor ingen har det øverste ansvar for et projekt.

Altså: Når to skal dele et ansvar, bliver der 5% til hver (Citat Parkinson).

  • 3
  • 0

"Letbanens bestyrelse har i form af bestyrelsesformand Johnny B. Hansen taget ansvaret for udsættelsen på sig. "

Ja, og hvad så? Ingenting.

De store honorarer til mændene i toppen begrundes ofte med det kolossale ansvar de har.
Når det så bliver klart, at de ikke har været deres ansvar voksne, påtager syndebukken sig "det fulde ansvar". Det får ingen (eller i hvert fald ringe) konsekvenser for ham, og kollegerne får fred selvom de så skylder ham en lukrativ bestyrelsespost et andet sted.

Brugen af ordet ansvar i forbindelse med politikere virker helt og aldeles meningsløst.

  • 3
  • 0

... var det hele sikkert gået meget nemmere.

Jeg håber virkelig, at Ingeniørens journalister vil grave i, hvad Trafikstyrelsen konkret synes var problemer. Naturligvis er letbanen et stort projekt, men det er en særdeles velkendt teknologi i udlandet, som er fundamentalt sikker og velbeskrevet.

Jeg ved godt, at letbanen kører relativt hurtigt, men det meste er trods alt i eget tracé og der er klare retningeslinjer, hvor den kører i gadeplan, så hvor hulen ligger hunden lige begravet? Keolis har trods alt haft held/forstand til at få godkendt en førerløs bus i Danmark, så der må være en rigtig god grund.
https://www.dgi.dk/landsstaevne/praktisk/p...

  • 2
  • 0