Professionelle cykelryttere bruger motordoping
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Professionelle cykelryttere bruger motordoping

Med et varmefølsomt kamera har de to journalister Thierry Vildary og Marco Bonarrigo afsløret, at nogle af de ryttere, der deltog i de to italienske cykelløb for professionelle, Strade Bianche og etape-løbet Coppi e Bartali kørte på cykler, som udsendte usædvanligt meget varme fra fem forskellige steder i området fra lige over kranken til under sadlen. Det skriver Cyclingnews.com.

Det kom frem i et tv-program søndag aften på den franske tv-kanal Stade 2 og i den italienske avis Corriere della Sera samme dag. Der bliver ikke nævnt navne på rytterne.

Illustration: MI Grafik

Cykel-motor fylder 5 cm

Journalisterne har også talt med den ungarske ingeniør Istvan Varjas, som tidligere er blevet beskyldt for at levere skjulte motorer til professionelle cykelryttere. Han viser dem, hvordan forskellige versioner af elektriske motorer virker og forklarer, at sådanne motorer kan have været brugt siden 1998. De skulle fungerer bedst, hvis rytteren holder en meget høj kadence.

Læs også: GRAFIK: Sådan kan racercyklen dopes mekanisk

Han forklarer også, at en motor i dag ikke behøver at være mere en fem centimeter lang og kan leverer helt op til 250 W.

Det sidste nye i motordoping handler om magnetiske hjul, hvor en lille ring af neodym-magneter i fælgen drives rundt via et batteri gemt i sadelrøret. Det antages, at den form for elmotor kan bidrage med op til 60 W, og i modsætning til en elmotor i stellet er den ekstrem svært at afsløre med er varmekamera.

Overmennesket Fabian Cancellara

Rygterne omkring motordoping fik et kæmpe boost efter den schweiziske enkeltstart-ekspert Fabian Cancellara kørte fra alt og alle i 2010-udgaverne af Paris-Roubaix og Flandern Rundt. Tv-billeder skulle angiveligt vise, at Cancellara trykker på en knap på styret, lige før han accelerer voldsomt. Fabian Cancellara, hans hold og cykelleverandør har afvist alle beskyldninger om snyd.

Men over de seneste par år har rygterne om motordoping blandt professionelle alligevel taget til. Det er især de mange cykel- og hjulskift på mærkelige tidspunkter i løb samt fotooptagelser af hjul og pedaler, der bliver ved med at køre rundt længe efter et styrt.

Læs også: 'Teknologisk doping’ er nu nået til cykelsporten

Men det var først med afsløringen af den belgiske rytter og europamester Femke van den Driessche ved verdensmesterskaberne i cykelcross i år, at alle rygterne blev gjort til virkelighed. Det viste sig, at en af rytterens cykler, som stod i startområdet, var udstyret med en elmotor i stellet. Femke van den Driessche afviste anklagerne og sagde, at det var en cykel til træning og forøvrigt slet ikke hendes.

Cykelunion bruger magnetisk test

Den internationale cykelunion UCI, har i løbet af det sidste år proklameret, at de tager motordoping meget alvorligt. Det sker blandt andet ved at teste cykler før løb med et teslameter.

Men ifølge avisartiklen i Corriere della Sera, så vil UCI ikke afsløre, hvor effektiv deres målemetode er. Dette er et problem, da test af et magnetfelt fra en elmotor først er rigtig effektiv, hvis motoren kører. Det bemærkes også, at det langtfra er alle cykler som bliver testet og i mange tilfælde sker testen først efter løbets afslutning.

Se Stade 2’s reklame for programmet

Efter som cykelryttere (og de fleste andre elitesportsudøvere) er på fokuseret på at vinde, for enhver pris, er der ikke noget usædvanligt i at de vil gøre alt hvad de kan, for at optimere deres chancer.
Nu er cykling så gennemsyret af snyd, svindel og doping at noget så simpelt som motor og batteri jo er en "billig" måde at vinde på. Alternativet er liv og helbred gennem doping, hvor der er så meget fokus området at dette næsten er umuligt.

Som det gamle ordsprog siger "det er ikke forbudt at snyde. Problemerne kommer først når man bliver opdaget i snyd".

En måde at løse dette på er vel at arrangøren levere cyklen til deltagerne. Så får man reelt set osse et mere "retfærdigt" løb.

  • 15
  • 3

Det varme område er sjovt nok der, hvor batteriet til den elektroniske gearskifter sidder, som typisk er en Shimano Dura Ace Di2.

Hvis det kun er nogle af cyklerne, som bliver varme, kunne det måske skyldes, at der findes en kendt fejl på Shimanos batterier som gør, at de pludselig kan miste en masse ladning og/eller kapacitet, muligvis på grund af varmt klima.

Det er et skud i tågen, og jeg ved ikke, om de i den fulde video oplyser om den slags fejlkilder i deres teori...

  • 2
  • 1

Hvis de ønsker at afsløre de professionelle cykelryttere så skulle de måske tage og filme en pro rytter og ikke en tilfældig småfed motionist på en ældre havelåge.

  • 1
  • 1

Motoren i stellet som påvirker kranken direkte er lige ud af landevejen, men jeg har lidt svært ved at se at den udgave med magneter i hjulet vil virke i praksis. Hvis denne konstruktion skal give noget som helst, udover et tungt baghjul, så skal afstanden mellem magnet og elektromagnet ned på <1 mm og der skal være et "åg" af blødt jern mellem de to elektromagneter, rundt om hjulet, ellers vil effektiviteten være helt i hegnet. Jeg har set ideen flere steder gennem tiden, men er denne konstruktion virkelighed eller et luftkastel?

  • 3
  • 0

Alternativet er liv og helbred gennem doping, hvor der er så meget fokus området at dette næsten er umuligt.


Det er langt fra umuligt, tvært imod. Nylig historie har vist at utallige cykelryttere og andre idrætsudøvere har snydt uden nogensinde at blive snuppet trods utallige tests gennem karrieren. Mange er kun blevet afsløret af andre veje enten via egne egne indrømmelser, folk der bliver snuppet i tolden eller via journalistiske undersøgelser eller politiundersøgelser ofte efter endt karriere med doping hele vejen igennem uden nogen sinde at blive snuppet. Dopingsnydere er er mange år foran dem der skal afsløre dem. Efter at idrætsudøvere begyndte at blive snuppet af doping begyndte de fx med mikro-dosering med mange små doser, hver dag som ikke kunne afsløres af test modsat normale doser med større mellemrum.
Det sørgelige er at mange profiler det har snydt sig til masser af penge og berømmelse gennem karrieren, efter endt karriere og afsløringer/indrømmelser tjene masser af penge bagefter ved at afsløre alt deres snyd i selvbiografier.

  • 2
  • 0

Det varmeste område på saddelrøret ser ud til at være ca 10 cm over kranken. Det passer vel meget godt med motorens placering. At batteriet skulle være placeret eksternt, er vel ikke sandsynligt i pro-sammenhænge. Mon ikke det er placeret diskret i saddelrøret over motoren, hvilket varmeudviklingen over bespændingen til forskifteren da også kunne tyde på.
Jeg tror ikke, det er sandsynligt at motordoping bliver udbredt i pro-sammenhænge fremover. Dels er det nemt - og uigenkaldeligt - at afsløre, dels kræver det en koordineret indsats bl.a. fra holdets mekanikerside, der næppe kan holdes hemmelig i længden.

  • 0
  • 0

"De skulle fungerer bedst, hvis rytteren holder en meget høj kadence."

Supersvindleren Armstrong kørte altid med meget høj kadance.

Ha!

  • 1
  • 1

"Det varme område er sjovt nok der, hvor batteriet til den elektroniske gearskifter sidder, som typisk er en Shimano Dura Ace Di2."

Forkert. Di2 har to typer batteripakker: Den ene type sidder eksternt som beskrevet af Mikkel Fabricius. Den anden type sidder i saddelpinden, og altså langt over det varme område i videoen.

  • 0
  • 0