Produktpris: Modulært opbygget generator sparer 75 pct. diesel til havvindmøller

Moderne offshore-vindmøller er nødt til at have deres egen elforsyning, før de går i drift og bliver koblet ind elnettet - eller hvis de er ude til service. Det klarer man normalt med en lille dieselgenerator. Infotech Concept i Rudkøbing har udviklet en modulært opbygget hybrid-generator, som kan løftes op og ned med møllens egen servicekran. Dermed reducerer man behovet for dyre supply-skibe med store kraner.

Generatorsystemet består af en dieselmotor i kombination med en generator, som er i stand til at levere 30 kVA. Dertil er der koblet en lithium-yttrium-batteripakke, som sammen med et trefaset invertersystem ligeledes er i stand til at levere 30 kVA og op til 60 kVA i spidsbelastninger.

Hybridgeneratoren fra Infotech Concept med både dieselmotor og batterier, er opdelt i moduler, som er små nok til at kranen på en offshore vindmølle selv kan løfte den op. Illustration: infortech

Det fortæller direktør Rune Eilertsen der har stået i spidsen for udviklingen:

»Belastningen ved en vindmølleinstallation er typisk 1,5 til 10 kW, så ved en ren dieselmotorløsning skulle vi op i 60 kVA. Men med hybridsystemet kan vi nøjes med den halve generatorstørrelse og bruge batterierne til spidserne, for eksempel når vingerne skal pitches eller nacellen drejes. Det reducerer forbruget af diesel med helt op til 75 procent, da forbruget ved tomgang er helt nede på 0,2 liter pr. time,« forklarer han.

Da vindmøllerne fortsætter med at blive større og større, vil forskellen mellem lav last og spidslast blive øget, og dermed kan besparelsen blive endnu større.

Derfor har Infotech Concept udviklet hybridgeneratoren, så den kan installeres i moduler på op til 1.200 kg. Det er lige netop hvad en standard kran på en vindmølle kan klare, og der er derfor ikke behov for at leje kostbare supply-skibe med specialkraner til at løfte udstyret på plads.

Men Rune Eilertsen understreger, at hybridgeneratoren ikke kun er tænkt til vindmølleinstallation. Også inden for beredskab, ulandshjælp, tredjeverdenslande med ustabilt net og inden for militæret er der behov for denne type generatorer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da jeg arbejdede i MT Højgaard på et havvindmøllefundamentprojekt i England brugte vi en tidlig version af denne generator til at forsyne fundamenternes davitkran. Da de skulle forsynes med 3 faset 690V var udsigten at skulle bruge en generator som fyldte en container, eller i bedste fald en stor anhænger. Og det var der ikke plads til på en lille crew båd. Med lidt hjælp fandt vi frem til denne generator - som passede perfekt på agterdækket. På nær et par børnesygdomme som må påberegnes for et nyt og under de forhold utestet produkt, fungerede den fint.

Held og lykke til Rune, det er et fint produkt du har!

Mvh Rasmus Kjeldsen

  • 6
  • 0

Hvor mange hybridgeneratorer skal man bruge samtidig i en park med fx 100 møller?

Hvad er forhindringerne i at strømsætte fundamentkablerne (evt. med lavere spænding) fra trafo-platformen og tage en konverter med op i nacellen til at drive installeringen med ? Tårne kommer vel med præ-installerede kabler nu om dage?

En mulig forklaring kunne være at hele møllen sættes op i samme omgang (med vinger osv.) når man nu har kranen her, og først derefter forbindes fundamentkablerne.

  • 1
  • 0

Hej Rasmus, tak for sidst. Ja, vi har virkelige kommet rigtig langt fremad siden den gang. I en nu nærmest kvadratisk "palle" har vi i dag en kompakt maskine, Powerstation Plus modellen, som klarer 90 kVA peak power og 30 kVA kontinuerlige last. Jeg vil gerne sende dig information Rasmus. Så kan du se hvor vi er hen i dag med produkterne, i forhold til den gang. Vores samarbejdspartnere har vært med at løfte produktet på alle områder.

@Thomas, Det benyttes normalt 1 generator pr. offshore mølle under opstilling, indtil det kommer grid tilslutning. (op til et års varighed.)

Vedrørende dit forslag har det vært andre projekter som jeg kender, som har jobbet med lignende. Det er andre udfordringer knyttet til den løsning. Det være sig både økonomisk og praktisk, som nok har afholdt selskaberne fra at tage den i brug. Om det bliver en alternative løsningsmodel for fremtiden vides ikke.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten