Produktpris 2013: Digitalt visitkort skal blot røre ved telefonen

De fleste af os har dem stadig: visitkort på papir. For selv om der er masser af plads i telefonens kontakter, og det blot kræver et par indtastninger, så er det nu meget rart lige at kunne stikke en potentiel kunde et visitkort i hånden.

Men ifølge den to år gamle virksomhed Flextown ender 88 procent af alle visitkort i skraldespanden inden for en uge (tal fra USA). Derfor valgte virksomheden at udvikle et visitkort med indbygget hukommelse, som udnytter, at mange smartphones er udstyret med en NFC-chip.

En let berøring mellem det digitale visitkort og en telefon med NFC, og alle data er overført. Illustration: Flextown

»I 2010 var vi i gang med at udvikle en app og skulle i den forbindelse finde ud af, hvilke betalingsmetoder der skulle være mulige at anvende i appen. Her faldt vi over NFC-chippen. Vi var lamslået over alsidigheden i chippen samt alle de vertikale markeder, den kunne anvendes til,« fortæller Oliver Vassard der er administrerende direktør for Flextown.

Virksomheden nåede, at skifte strategi et par gange før valget faldt på digital markedsføring i form af visitkort:

Læs også: Ekspert om mobilbetaling: Fejlskud fra Apple at droppe NFC

»Den måde, vi har præsenteret os selv på med visitkort af papir, har ikke ændret sig i 100 år,« siger Oliver Vassard.

Knyttet til marketingplatform

Hvor et almindeligt visitkort af papir blot indeholder de mest fundamentale data, er der på Flextowns digitale visitkort plads til meget mere. Kortet er knyttet til en marketingplatform hos Flextown, og her kan du selv vælge, hvilke data der skal lægges ned på dit personlige visitkort. Det kan være alt fra videoer, musik, filer, pdf’er og præsentationer til sociale medier. Ejeren af kortet kan selv administrere, hvad der skal ligge af data på kortet igennem en personlig database hos Flextown.

Det digitale visitkort virker med alle smartphones med NFC, og der skal altså ikke downloades en app for at få kortet vist. Det kræver blot en let berøring mellem kortet og telefonen, så er alle data overført.
Hvis telefonen ikke har NFC, er det digitale visitkort også udstyret med en QR-kode, som altså bare skal scannes.

Lige nu er Oliver Vassard i USA, og de første investorer i New York har allerede meldt sig på banen.