Producent af løftegrej afslog eksklusivaftaler

Når vindmøllefabrikanter skipper gearet i vindmøllerne, kræver det nyt løftegrej til vingemontage. Man kan nemlig ikke længere dreje navet ved hjælp af gearkassen og på skift montere alle vingerne i lodret eller vandret position.

Dette nye løftegrej har den ni år gamle underleverandørvirksomhed Liftra nu udviklet og er klar til at sælge til vindmøllefabrikanter i hele verden, forklarer Per Fenger, som er direktør for Liftra.

Liftra har specialiseret sig i udvikling af avanceret løftegrej til vindmøllebranchen og fordoblede sidste år sin omsætning og medarbejderstab til 55 millioner kroner og 45 medarbejdere, hvoraf de 40 er ingeniører.

Liftra er en af de danske underleverandører til vindmøllebranchen og leverer bl.a. løftegrej til vingemontage. Flere kunder ville gerne indgå eksklusivaftaler med Liftra, men virksomheden har holdt fast i at gå bredt ud med sine produkter. (Foto: Liftra) Illustration: Liftra

»I dag leverer vi løfteudstyr til 15 vindmøllefabrikanter i hele verden med Siemens som vores største kunde, men det har klart været den største udfordring at navigere mellem alle de store virksomheder,« siger Per Fenger.

Problemerne kom, fordi visse af de store producenter i starten ville have eksklusivaftaler med Liftra, men det afslog virksomheden. Med det resultat, at to store, danske producenter afbrød samarbejdet. Senere er den ene dog kommet tilbage igen:

»Vi ville ikke binde os til nogle få producenter, men var tidligt klar over, at vi skulle gå ud og være internationale og dermed sprede risikoen. Og i dag viser det sig jo, at det var en rigtig strategi,« siger Per Fenger.

Ud over hovedkontoret i Aalborg har virksomheden kontorer i Spanien, hvor der også udvikles systemer, samt i Kina, hvor der primært er produktion af løftegrej. Der foregår kun lidt produktion i Danmark, for det er ifølge Per Fenger er for dyrt.

Liftra har som nævnt 40 ingeniører ansat og samarbejder blandt andet med Aalborg Universitet om udvikling af fremtidens løftegrej, hvilket man har gjort i mange år.

Virksomheden har blandt andet udviklet stakkesystemer til vinger og tårne på offshore-montageskibene samt specialkraner, der selv kan kravle op og skifte en gearkasse.