Problemerne hober sig op for Tesla
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Problemerne hober sig op for Tesla

Illustration: Tesla

I påsken stødte jeg tilfældigvis på en Tesla Roadster i en parkeringskælder i Lyngby. Den var rød og meget velholdt. Modellen blev produceret fra 2008 til 2012 i 2.450 eksemplarer, og designet holder stadig 100 procent. Sådan har det været lige siden for Tesla: godt designede elbiler med unik teknologi. På en lang række områder har Tesla sat standarden for, hvor verden skal bevæge sig hen, når det gælder selvkørende elbiler.

Men hen over påsken har problemerne hobet sig op for Tesla . Og selvom vi her på Ingeniøren sjældent beskæftiger os med aktiekurser, så er det værd at bemærke, at kursen er dykket fra 357 dollars i slutningen af februar til 252 dollars mandag den 2. april.

Det er jo ikke usædvanligt, at aktiekursen for en virksomhed falder, hvis det ikke går så godt. Men Tesla er ikke hvilken som helst virksomhed. Den er uden tvivl en af de mest hypede nye producenter i verden, og aktiekursen har nærmest sprængt skalaen for, hvor store forventninger investorer kan have til et produkt, som kun lige er kommet på markedet, og som er langt fra at lande et overskud. Faktisk overgik aktieværdien af Tesla på et tidspunkt sidste år både værdien af Ford og General Motors.

Langt fra produktionsmål

Men nok om aktiekurser. Teslas fremtid bygger 100 procent på, om produktionen af Model 3 kommer op i omdrejninger. Produktionen, som er højt automatiseret, skal simpelthen køre som på skinner og spytte Model 3’er ud i lange baner, for at Tesla på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden kan skabe et overskud - og her halter det gevaldigt: En lang række produktionsmål er ikke blevet nået på grund af problemer på både batteri- og samlefabrikken.

Det seneste mål hed, at der med udgangen af marts hver uge skulle rulle 2.500 nye Model 3’er ud fra fabrikken i Freemont.

I stedet kunne Elon Musk i en intern mail berette, at produktionen lå på ‘over 2.000 styk per uge'. Samtidig blev det afsløret, at Tesla internt forsøger at få frivillige medarbejdere til at give den en ekstra skalle på fabrikken for at øge produktionen. Det skal dog bemærkes, at 2.000 styk om ugen er en væsentlig forbedring fra 2017, hvor der de sidste tre måneder blev produceret 2.425 Model 3’er.

Rust i styretøjet

Midt i påsken gik Tesla ud og meddelte, at man ville foretage det, der kaldes et ‘frivilligt tilbagekald’ af 123.000 Model S’er. Det skyldes, at der er problemer med styretøjet.

Det er kun for modeller bygget før april 2016, og årsagen skulle være rust. Set udefra ser sådan en tilbagekaldelse ikke specielt alvorlig ud; det er noget, som alle bilproducenter kommer ud for med jævne mellemrum.

Men det store spørgsmål er, om Tesla har organisationen på plads til at håndtere det.

Ulykke med Tesla X

Oven i alle problemerne så kom en Model X ud for et fatalt uheld, hvor føreren omkom. Det skete på Highway 101 i Mountain View, Californien, hvor bilen kørte ind i midterhellen, som her er ren beton. Se billederne af den forulykkede bil her:

I en pressemeddelelse skriver Tesla, at bilen var i selvkørende tilstand, og at føreren ikke havde fat i rattet i seks sekunder, før ulykken skete. Han var dog blevet advaret både med signaler og lyd. Han havde ifølge Tesla 150 meter og fem sekunder til at reagere, men gjorde det altså ikke. Tesla understreger også, at hvis der ses på dødsfald, så er det tre gange så sikkert at køre med en Tesla i selvkørende mode, end det er at køre med en almindelig amerikansk bil.

Sidst, men ikke mindst så udsendte Elon Musk søndag aften et tweet, som angiveligt skulle have været en munter aprilsnar, men som af mange blev opfattet som en dårlig timet joke:

It has been extremely difficult to pass the 2,000 vehicles per week rate for Model 3, but we are finally there. If things go as planned today, we will comfortably exceed that number over a seven-day period!

Moreover, the whole Tesla production system is now on firm foundation for that output, which means we should be able to exceed a combined Model S, X and 3 production rate of 4,000 vehicles per week and climbing rapidly. This is already double the pace of 2017! By the end of this year, I believe we will be producing vehicles at least four times faster than last year.

It took five years to reach the 2,000/week production rate for S and X combined, but only nine months to achieve that output with Model 3. Mind-blowing progress!

Couldn’t be more proud to work with you,

Elon

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-pr...

  • 18
  • 5

Ja, Teska roadster er blevet en meget fin bil, men der var en del problemer med de første serier. Men alle er blevet rettet og de biler holder.

Problemer med Tesla 3 er helt normale. Hvem husker ikke alle mulige bilmærker, som har været på markedet i mange mange mange år, som har fået recall på grund af et eller andet komponent der ikke var god nok. Sådan er det. Men Tesla reagerer altid rettidigt og fikser problemet. Hvad det angår kan man ikke sætte en finger på Tesla.

Elon har ret, det er statistisk set MEGET sikrere at køre i en selvkørende Tesla and i en almindelig bil. Og det er faktisk helt usædvanlig få teslaer der er brudt i brand, aldrig af sig selv, altid på grund af en ulykke. Er det underligt? Husk at der årligt brænder 300.000 biler et eller sted i Verden. Alene i Tyskland 3.000 diesel busser og lastbiler går op i rød, ofte helt af sigselv fordi der er noget galt med selve systemet i køretøjet.
Så Tesla er en usædvanlig sikker bil.

Og produktionen skal nok komme i omdrejninger. De er i fuld gang med at indhente hvad de har lovet.

Så.... what is really the problem ...... og hvorfor kritiserer man Tesla altid og lave dommedags scenarier? Det kører faktisk rigtigt godt, og de har udviklet nogle helt fantastiske gode og sikre biler. De4rfor også Elons twitt...han har oplevet det så mange gange at folk tale om ting som de ikke har forstand på, eller er betalt af konkurenterne til at skrive falske dommedags analyser.....

BRAVO TESLA.

  • 47
  • 10

Det er da noget af en clickbait overskrift!
Tesla kan ikke producere det forventede/lovede antal Model 3'ere og én enkelt Model X er brudt i brand efter en ulykke (som muligvis er førerens egen skyld). Og så mener nogen at Musks tweet er uheldigt. Er det virkelig en hob af problemer?
Tesla er et firma der om nogen har sat skub i udviklingen af både elektriske biler og selvkørende biler. Derudover laver de deres solcelletage og Powerwalls. Det har gjort at de konstant er i mediernes søgelys på god og ondt. Og Musk gør da også sit for at holde sig i medierne.
At de så har fejl kan da ikke komme bag på nogen. Alle andre bilproducenter har mindst lige så mange problemer, men de er ikke på samme måde i søgelyset.
Jeg mener at overskriften her er noget overdrevet.

  • 45
  • 10