Privat rumkapsel testet i vindtunnel

Det private rumfirma Boeing har nu afsluttet afprøvningerne af en skalamodel af deres kommende kommercielle CST-100-rumkapsel i toppen af en Atlas-V-raket.

Det skete i en vindtunnel, skriver Nasa i en pressemeddelelse.

Afprøvningerne er afgørende for designet af CST-100 og de modifikationer, som skal gennemføres på Atlas-V-raketten fra United Launch Alliance, for at den kan benyttes til opsendelse af CST-100.

Testene i vindtunnelen er en del af den kontrakt, som Boeing har med Nasa om støtte til udviklingen af de private rumkapsler, som i fremtiden skal kunne sende amerikanske astronauter ud i rummet.

Læs også: Nasa køber igen sæder hos russerne

Siden rumfærgerne forrige år blev sendt på pension, er alle amerikanske astronauter blevet sendt op til Den Internationale Rumstation med dyrt købte pladser på de russiske Soyuz-kapsler.

Nasa har givet kontrakter til tre konkurrerende firmaer som støtte til udviklingen af deres private rumkapsler. Ud over Boeing er der tale om SpaceX og Sierra Nevada Corp.

Boeing har samarbejdet med United Launch Alliance, som står for Atlas-V-raketten og dens opsendelser.

Sammen har de udviklet nye dele til rakettens øvre Centaur-trin, som skal sende CST-100-rumkapslen det sidste stykke ind i dens endelige bane.

Afprøvningerne var den anden af otte milepæle, som firmaet skal overholde for at få betalinger fra Nasa.

Læs også: Privat rumkapsel landede blødt med faldskærm og luftpuder

Lederen af Nasas kommercielle kapselprogram, Ed Mango fra Kennedy-rumcenteret, siger i en pressemeddelelse, at selv om Centaur-trinnet har en lang opsendelseshistorie, så er det et stort skridt at tilpasse det til brug ved bemandede opsendelser.

Afprøvningerne i vindtunnelen på Nasas Ames Research Center i Californien begyndte i marts og blev afsluttet i slutningen af maj.

Her blev en skalamodel af CST-100 og Atlas-V med det nye design på Centaur-trinnet afprøvet i den 3,3 meter brede transoniske vindtunnel med hastigheder på mellem Mach 0,8 og 1,0.

Ifølge Nasa opførte CST-100 med den nye adapter til Centaur-trinnet sig præcist som forventet under afprøvningerne.