Privat eftersøgning af MH370 slutter resultatløst
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Privat eftersøgning af MH370 slutter resultatløst

Seabed Constructor er ejet af det norske selskab Swire Seabed AS i Bergen. Det lejes ud til firmaer som Ocean Infinity, der har brug for et avanceret skib til undersøgelse på havbunden. Illustration: Swire Seabed AS

Forhåbningerne var skruet pænt i vejret i begyndelsen af januar, hvor det amerikanske firma Ocean Infinity fik en aftale med Malaysias regering om at genoptage eftersøgningen af det forsvundne Malaysia Airlines-passagerfly MH370.

Flyet forsvandt 8. marts 2014 på vej fra Kuala Lumpur i Malaysia til Beijing i Kina med 239 mennesker om bord. På vej over Det Sydkinesiske Hav skiftede flyet pludselig kurs og afbrød radiokontakten.

Der er fundet få vragrester, men selve vraget og de sorte bokse er aldrig fundet, og MH370 kaldes for flyhistoriens største mysterium.

Nu bekræfter både myndigheder og firmaet selv, at eftersøgningen er stoppet, og at den desværre ikke har båret frugt.

Avanceret udstyr om bord

Hvis vi skulle gøre os forhåbninger om at finde resterne, så var Ocean Infinity ellers et ret godt bud, lød vurderingen fra eksperter lige efter nytår.

Læs også: Super-avanceret sensorteknologi skal finde MH370

Firmaet, der er specialiseret i at indsamle data og kortlægge havbunden, har leaset det norske skib Seabed Constructor og udstyret det med otte autonome undervandsdroner (Hugin) fra norske Kongsberg.

Dronerne har fået en stor teknologisk sonar-opgradering fra canadiske Kraken Robotics, så de kan kortlægge havbunden helt ned i tre centimeters opløsning og kortlægge havbunden under sig og cirka 300 meter ud til begge sider afhængigt af farten.

Der har også været et dansk islæt i eftersøgningen, for Skanderborg-virksomheden Eivas ingeniører og dataloger har udviklet et styresystem, der skal hjælpe med hurtigt at behandle data om bathymetri (dybder) og intensiteter fra Multi Beam-sonar af de mange timers data fra undervandsdronerne.

Dermed har eftersøgningen benyttet så meget højtekniske udstyr, at man ikke har set magen ved nogen tidligere havbundsundersøgelse (se også grafikken i bunden af artiklen).

Kortlagt enormt område

Undervejs har Ocean Infinity kortlagt 112.000 km2 af havbunden, og det er langt mere end de 25.000 km2, som firmaet havde lovet at eftersøge.

Læs også: MH370: Skanderborg-software skal behandle eftersøgningsdata

Arealet svarer cirka til det areal, som man nåede at gennemsøge gennem de 2,5 år, som de første eftersøgning tog, skriver firmaet selv på sin hjemmeside i dag.

Samtidig takker administrerende direktør Oliver Plunkett Malaysias regering for samarbejdet og sender samtidig tanker til de efterladte, der endnu engang får knust håbet om at få at vide, hvad der reelt skete med deres kære.

»En del af vores motivation til at genoptage eftersøgningen var at forsøge at give nogle svar på de berørte. Det er derfor med et tungt hjerte, at vi afslutter vores nuværende søgning uden at nå det mål,« siger Oliver Plunkett.

Ocean Infinity takker også medarbejderne på Seabed Constructor for deres utrættelige arbejdsindsats og Australian Transport Safety Bureau (ATSB) for deres hjælp undervejs.

Selv om det er ekstremt skuffende, at man ikke fandt flyet, er Ocean Infinity tilfreds med kvaliteten af de data, som det højteknologiske udstyr har fremskaffet af havbunden, samt hvor hurtigt man har kortlagt et enormt havområde.

Mulighed for ny eftersøgning?

Umiddelbart er eftersøgningen altså slut nu.

Ifølge BBC har Malaysias transportminister Anthony Loke lovet, at en fuldstændig rapport om flyets forsvinden vil blive offentliggjort engang i fremtiden, uden dog at give en dato.

Læs også: Endelig rapport om flystyrt: MH370's endeligt er stadig et 'ufatteligt mysterium'

Og Australien, Malaysia og Kina har aftalt, at man nu vil genoptage en officiel eftersøgning, hvis der bliver fundet troværdige beviser på, hvor flyet er styrtet ned. Ikke desto mindre citerer avisen The Australian Malaysias formentlig kommende premierminister, Anwar Ibrahim, for, at der er behov for yderligere efterforskning.

Og på Ocean Infinitys hjemmeside forsikrer Oliver Plunkett, at firmaet med glæde står til rådighed igen for en fremtidig eftersøgning af MH370.

Aftalen med Malaysia var en no find – no fee, hvilket vil sige, at firmaet ikke får penge for eftersøgningen. Afhængigt af eventuelle fund ville dusøren ligge på mellem 20 og 70 millioner dollars.

Illustration: MI Grafik/Lasse Gorm Jensen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En lille satellit baseret GPS tracker som SPOT, havde indskrænket søgeområdet til 5min flyvetids afstand ud af en lige linie. Koster 1000kr i abonnement om året.

Jeg bruger den når jeg er oppe ved Kiruna og fiske; min kone ved præcist hvor jeg er. Men et nationalt flyselskab mister lige en 777’er.

  • 0
  • 12

Hvis du vælger at slukke din GPS tracker med fuldt overlæg, kan man vel ikke klandre din kone for ikke at kende din position...

  • 16
  • 0

Der er så meget man muligvis kunne have gjort for lettere at kunne finde flyet.
Hvis og hvis...
Det hindrer ikke en empatiløs galgning i at gå amok.

Men virkeligheden er den fremadrettede eftersøgning af MH370.
Der er fundet vragrester fra flyet.
Er der offentliggjort kort, hvor man via vejr, vind og strømforhold har forsøgt at udpege sansynlige nedstyrtningsområder, ud fra disse vragrester ?

Ja, usikkerheden er formentlig i størrelsesorden +- Europa-størrelse.

  • 1
  • 0

Den kunne sidde i flyet et sted der er utilgængeligt under flyvning. Batteriet holder 4mdr i min.

Ønsker du at sidde i en metalrør oppe i luften og f.eks. få en besked fra enheden om at den er overophedet og ikke kunne gøre noget ved det, som f.eks. ved at tage en sikring ud til enheden -som piloterne kan gøre med de fleste andre enheder (hvis ikke alle) ombord?

Hvor mange gange har en pilot (hvis det er det der er sket i dette tilfælde) taget livet af sig selv og passagerene i forhold til antallet af flyvninger totalt set? Og hvor mange gange er en brand stoppet fra at udvikle sig katastrofalt pga. sikringerne?

  • 3
  • 0

Peter Hansen.
Får du procenter fra spot eller hvordan? Ved hver eneste artikel om det her fly skriver du det samme og hver eneste gang fortæller folk som ved noget om luftfart hvorfor det ikke umiddelbart kan lade sig gøre at bruge en spot. Så forstår ikke du bliver ved.??
En Spot virker stadig ikke ikke de steder som kommerciel luftfart flyver. Både mht temperatur, højde og breddegrader er vi langt ud over hvad en spot enhed kan.
Desuden hjælper ingen dims noget som helst hvis den slukkes. Og jo, det skal man kunne i tilfælde af den fejler og enten udvikler varme eller forstyrrer andre systemer i flyet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten