Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.

Det bliver en pæn bid dyrere at bygge en jernbane mellem Vejle og Billund, end partierne bag Togfonden havde forestillet sig.

Et arbejdsnotat fra Banedanmark estimerer prisen for den nye bane til mellem 1,1 og 1,3 milliarder kroner. Det oplyser P4 Trekanten.

Rød blok og Dansk Folkeparti forudsatte i forbindelse med aftalen om Togfonden, at det ville koste 750 mio. kr. at bygge Billund-banen.

Læs også: Aftaleudkast: Billund får ny jernbane til 734 millioner kr.

Den højere pris får cheføkonom Jens Hauch fra tænketanken Kraka til at tale dunder mod en jernbane til Billund. Han har en fortid som forskningschef på DTU og påpeger, at banen har negativ samfundsøkonomi.

»Den klare anbefaling med hensyn til Billund-banen er at lade være med at lave den,« siger han til DR's regionalradio i Trekantsområdet.

Selv hvis banen var gratis at anlægge, ville den være samfundsmæssig urentabel, fastslår notatet ifølge P4 Trekanten.

Læs også: Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år

Regionalradioens dækning har fået Banedanmark til at udsende en pressemeddelelse for at understrege, at der er tale om »et arbejdsdokument«, som en borger har fået udleveret som aktindsigt. Der er, understreger meddelelsen, hverken tale om den endelig pris eller løsning for banen.

Dansk Folkeparti, som pressede på for Billund-banen, vil stadig have den bygget. Transportordfører Kim Christiansen hæfter sig ved, at Banedanmarks beregninger dækker en bane, hvor der kan køre godstog, men han er kun interesseret i en passagerbane.

»Igen har Banedanmark lavet en kæmpe fejl og leveret forkerte beregninger. Når vi får de rigtige tal, vil vi forholde os til det. Men jeg er stadig overbevist om, at en jernbane til Billund Lufthavn er en god idé,« siger ordføreren til P4 Trekanten.

Banedanmark pointerer i sin pressemeddelelse, at godsbanen ikke er den endelig indstilling for at køre tog til Billund.

»Banedanmark vil ikke indstille en løsning, hvor der kan køre gods på banen, da det vil blive for dyrt. Vi beklager, at en undersøgelse af godsmulighederne, kan have skabt forvirring om, at Banedanmark selvfølgelig vil indstille den billigste og bedst mulige løsning i forhold til det politiske opdrag,« siger områdechef Thomas Bruun Jessen i pressemeddelelsen.

Læs også: Professor: Billundbane er en meget dårlig investering

Også Enhedslisten bakker stadig op om en jernbane til Billund.

»Det får os nu ikke til at ryste på hånden. Aftalen omkring en ny bane fra Vejle til Billund er en del af Togfonden, og den står vi ved,« siger transportordfører Henning Hyllested til P4 Trekanten.

Læs også: Dansk Folkeparti bøjer sig: Nu kommer der jernbane til Billund

Regionalmediet har talt med en nabo til en evt. kommende jernbane, som sammen med andre naboer vil forsøge at samle 50.000 underskrifter via borgerforslag.dk, så de kan få deres ønske om at droppe jernbanen behandlet i Folketinget.

Læs også: Derfor bliver letbanen til Billund så dyr

Opdateret kl. 17.40 med oplysninger fra Banedanmarks pressemeddelelse.

En jernbane til Billund fra Vejle løser ikke det underliggende problem at det næste tager en time at komme med toget fra Århus til Vejle og på strækningen mellem Billund og Vejle vil der køre tomme tog, fordi at århusianerne tager bussen eller bilen.

Problemet er at lufthavnen ligger for langt fra Århus. På lands-, reginalt- og kommunaltpolitisk plan bør man udvikle en integreret plan for trafik i Jylland og særligt Midt- og Østjylland.

-En hærvejsmotorvej fra Kolding Syd som går direkte over Silkeborg (ikke Pårup mod vest da der ikke bor nogen mennesker derude), Viborg og så E45, med tilslutninger til E45, så E45 og den her kan virke som fail-over for hinanden i tilfælde af uheld på en af dem. Så lukkes Jylland ikke.
-E45 tresporet Århus-Vejle.
- Byg den foreslåede jernbane som går direkte mellem Århus-Silkeborg, og lav den så med el og to spor hele vejen til Silkeborg og el hele vejen til Herning. (3,2 mia kr)
-Byg den foreslåede Århus-lufthavn i Flensted ved Låsby som oprindeligt foreslået og lad det nye tog standse der. (2 mia kr)
-Ret banen ud ved Hovedgård.

På den måde får man lavet en mere holistisk plan for transport i Jylland, som binder de største byer i regionen bedre sammen og samtidig sænker tiden til lufthavnen for de fleste i regionen, og sænket transporttiden internt i regionen, med både offentlig transport og bil, samt sikrer at den gennemgående trafik ledes den mere direkte vej over Silkeborg til Aalborg frem for omvejen over Århus, der i forvejen er ved at sande til.

Vh Troels

  • 7
  • 6

Citatet fra BaneDK som I bringer taget i betragtning, synes jeg overskriften er en anelse fræk.

Jeg tror dog heller ikke personligt, at den bane giver meget mening.

  • 6
  • 0

-Byg den foreslåede Århus-lufthavn i Flensted ved Låsby som oprindeligt foreslået og lad det nye tog standse der. (2 mia kr)

En Århus lufthavn drejer sig ikke om transporttid, det drejer sig om selvforståelse. Hvem har udover visse århusianere brokket sig over at skulle køre en time til en lufthavn? Billund Lufthavn ligger på sin vis ude midt i det hele, men også i et erhvervscentrum med Sønderjylland, Trekantsområdet, Esbjerg området, Midtjylland som opland. Vil Århus have sin egen bliver oplandet begrænset og dermed med begrænsede antal afgange, primært til København, som man så ivrigt søger at nå med hurtigtog i fremtiden. Læg dertil mijøkampen for at bygge en Århuslufthavn. Held og lykke.

  • 20
  • 1