Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.

Det bliver en pæn bid dyrere at bygge en jernbane mellem Vejle og Billund, end partierne bag Togfonden havde forestillet sig.

Et arbejdsnotat fra Banedanmark estimerer prisen for den nye bane til mellem 1,1 og 1,3 milliarder kroner. Det oplyser P4 Trekanten.

Rød blok og Dansk Folkeparti forudsatte i forbindelse med aftalen om Togfonden, at det ville koste 750 mio. kr. at bygge Billund-banen.

Læs også: Aftaleudkast: Billund får ny jernbane til 734 millioner kr.

Den højere pris får cheføkonom Jens Hauch fra tænketanken Kraka til at tale dunder mod en jernbane til Billund. Han har en fortid som forskningschef på DTU og påpeger, at banen har negativ samfundsøkonomi.

»Den klare anbefaling med hensyn til Billund-banen er at lade være med at lave den,« siger han til DR's regionalradio i Trekantsområdet.

Selv hvis banen var gratis at anlægge, ville den være samfundsmæssig urentabel, fastslår notatet ifølge P4 Trekanten.

Læs også: Signalprogrammets problemer forsinker jernbane til Billund med fire år

Regionalradioens dækning har fået Banedanmark til at udsende en pressemeddelelse for at understrege, at der er tale om »et arbejdsdokument«, som en borger har fået udleveret som aktindsigt. Der er, understreger meddelelsen, hverken tale om den endelig pris eller løsning for banen.

Dansk Folkeparti, som pressede på for Billund-banen, vil stadig have den bygget. Transportordfører Kim Christiansen hæfter sig ved, at Banedanmarks beregninger dækker en bane, hvor der kan køre godstog, men han er kun interesseret i en passagerbane.

»Igen har Banedanmark lavet en kæmpe fejl og leveret forkerte beregninger. Når vi får de rigtige tal, vil vi forholde os til det. Men jeg er stadig overbevist om, at en jernbane til Billund Lufthavn er en god idé,« siger ordføreren til P4 Trekanten.

Banedanmark pointerer i sin pressemeddelelse, at godsbanen ikke er den endelig indstilling for at køre tog til Billund.

»Banedanmark vil ikke indstille en løsning, hvor der kan køre gods på banen, da det vil blive for dyrt. Vi beklager, at en undersøgelse af godsmulighederne, kan have skabt forvirring om, at Banedanmark selvfølgelig vil indstille den billigste og bedst mulige løsning i forhold til det politiske opdrag,« siger områdechef Thomas Bruun Jessen i pressemeddelelsen.

Læs også: Professor: Billundbane er en meget dårlig investering

Også Enhedslisten bakker stadig op om en jernbane til Billund.

»Det får os nu ikke til at ryste på hånden. Aftalen omkring en ny bane fra Vejle til Billund er en del af Togfonden, og den står vi ved,« siger transportordfører Henning Hyllested til P4 Trekanten.

Læs også: Dansk Folkeparti bøjer sig: Nu kommer der jernbane til Billund

Regionalmediet har talt med en nabo til en evt. kommende jernbane, som sammen med andre naboer vil forsøge at samle 50.000 underskrifter via borgerforslag.dk, så de kan få deres ønske om at droppe jernbanen behandlet i Folketinget.

Læs også: Derfor bliver letbanen til Billund så dyr

Opdateret kl. 17.40 med oplysninger fra Banedanmarks pressemeddelelse.

En jernbane til Billund fra Vejle løser ikke det underliggende problem at det næste tager en time at komme med toget fra Århus til Vejle og på strækningen mellem Billund og Vejle vil der køre tomme tog, fordi at århusianerne tager bussen eller bilen.

Problemet er at lufthavnen ligger for langt fra Århus. På lands-, reginalt- og kommunaltpolitisk plan bør man udvikle en integreret plan for trafik i Jylland og særligt Midt- og Østjylland.

-En hærvejsmotorvej fra Kolding Syd som går direkte over Silkeborg (ikke Pårup mod vest da der ikke bor nogen mennesker derude), Viborg og så E45, med tilslutninger til E45, så E45 og den her kan virke som fail-over for hinanden i tilfælde af uheld på en af dem. Så lukkes Jylland ikke.
-E45 tresporet Århus-Vejle.
- Byg den foreslåede jernbane som går direkte mellem Århus-Silkeborg, og lav den så med el og to spor hele vejen til Silkeborg og el hele vejen til Herning. (3,2 mia kr)
-Byg den foreslåede Århus-lufthavn i Flensted ved Låsby som oprindeligt foreslået og lad det nye tog standse der. (2 mia kr)
-Ret banen ud ved Hovedgård.

På den måde får man lavet en mere holistisk plan for transport i Jylland, som binder de største byer i regionen bedre sammen og samtidig sænker tiden til lufthavnen for de fleste i regionen, og sænket transporttiden internt i regionen, med både offentlig transport og bil, samt sikrer at den gennemgående trafik ledes den mere direkte vej over Silkeborg til Aalborg frem for omvejen over Århus, der i forvejen er ved at sande til.

Vh Troels

  • 7
  • 6

Citatet fra BaneDK som I bringer taget i betragtning, synes jeg overskriften er en anelse fræk.

Jeg tror dog heller ikke personligt, at den bane giver meget mening.

  • 6
  • 0

-Byg den foreslåede Århus-lufthavn i Flensted ved Låsby som oprindeligt foreslået og lad det nye tog standse der. (2 mia kr)

En Århus lufthavn drejer sig ikke om transporttid, det drejer sig om selvforståelse. Hvem har udover visse århusianere brokket sig over at skulle køre en time til en lufthavn? Billund Lufthavn ligger på sin vis ude midt i det hele, men også i et erhvervscentrum med Sønderjylland, Trekantsområdet, Esbjerg området, Midtjylland som opland. Vil Århus have sin egen bliver oplandet begrænset og dermed med begrænsede antal afgange, primært til København, som man så ivrigt søger at nå med hurtigtog i fremtiden. Læg dertil mijøkampen for at bygge en Århuslufthavn. Held og lykke.

  • 20
  • 1

En bane fra Vejle til Billund, giver kun mening, hvis man bygger den videre til Grindsted og derfra til Bramming. Så man får oplandet fra Esbjerg og over til Billund med.

  • 1
  • 2

på strækningen mellem Billund og Vejle vil der køre tomme tog, fordi at århusianerne tager bussen eller bilen

Der er ikke ret mange der tager bussen til Billund, så tager man hellere toget til Kastrup istedet.

I Kastrup kommer 1/3 af passagerene med toget, i Billund kommer <5% med bus.

Problemet er at lufthavnen ligger for langt fra Århus. På lands-, reginalt- og kommunaltpolitisk plan bør man udvikle en integreret plan for trafik i Jylland og særligt Midt- og Østjylland.

Nej problemet er at forbindelserne er for dårlige, og det vedtagne bane ikke er ambitiøs nok. Billund ligger rimeligt centralt mellem Aarhus, Odense og Esbjerg, det er bare de kollektive (tog) forbindelser der mangler. Beliggenheden giver et stor opland med grundlag for et betydelig rute netværk.

Billund er anlagt af Billund Kommune og de store kommuner i det gamle Vejle Amt, selv om den lå i Ribe Amt. Mens Aarhus sad på hænderne og ventede på at staten skulle bygge en jysk hovedlufthavn.

  • 8
  • 2

Kan man få timeplanen til at fungere ved at sende togene via Århus-Billund-Lillebælt-Odense i stedet for den planlagte Århus-VejleFjordBro-Lillebælt-Odense?
Turen over Billund er på ca. 200 km fra Århus til Odense, hvor den kun er 150 km over Vejle Fjord.

Dvs. at den nye dobbeltsporede jernbane fra Århus svinger mod Billund efter Horsens, og kobler på enten ved Taulov eller vest for Kolding.
Så får Århus en lufthavn ca. 1/2 time fra centrum.

Banen fra Struer/Herning kan man koble på efter Give.
Det vil alt andet lige give en tidsbesparelse fra Vest og Nordvestjylland med tog til København.

(Og "Tullebanen" kan blive en ringbane der køre Vejle-Billund-(måske-Kolding)-Fredericia-Vejle.)

  • 3
  • 2

Det illustrerer bare hvordan forskellige landsdele tænker transport. I Jylland drejer man helt naturligt nøglen i bilen når man skal rejse.

Det er svært at forestille sig hvorfor det er sådan med hele 17 daglige afgange fra Århus til Billund (Bus 912X). Skulle man have et ønske om tage bussen fra Skanderborg eller Horsens er der 8 afgange.

Det er ikke engang fordi at bussen tager væsentligt længere tid om at komme frem end en bil, men den køre bare ikke ofte nok. Det er helt sikkert et problem i hele Jylland og sikkert også Fyn samt dele af Sjælland.

Og der er kun 30 minutter længere til HAM end der er til CPH....

  • 5
  • 0

Hvis man fulgte Krakas kugleramme, så blev der heller ikke bygget biblioteker, sygehuse, daginstitutioner oma. - for de giver jo alle underskud iflg. Kraks liberalistiske regnebog.
Krakas alternativ er derfor fortsat intens vejtrafik til/fra lufthavnen og de fritidsfaciliteter, der findes i Billund. Prognoser fortæller, at om en halv snes år, så vil Billund lufthavn og Legoland tiltrække op til 5 mio p.a. Skal de fortsat fylde op på vejene, forurene ad H til, eller skal der tilvejebringes mere miljøvenlige alternativer? Nej, det skal der ikke, siger Kraka, der fortsat lever op til det selvskabte billede: Kraka har jo ikke noget på.

Heldigvis er der andre, der godt kan holde hovedet koldt, og har forstået hvad der er brug for. For
trafikpolitikerne - nogle af dem - har forstået, at banen skal være både til passagerer og gods.
LEGO har længe ønske muligheden for at kunne forsende deres produkter med bane. I dag kører der karavaner af lastbiler fra LEGO til fx Hamburg, hvor varerne omlades til bane, til videre forsendelse til LEGO's europæiske lagre.
En jernbanegodstransportør har spurgt blandt områdets virksomheder om de var interesseret i at kunne benytte en evt. godsforbindelse. Det var der flere af dem, der var.
Når banens pris stiger kan det hænge sammen med, at den fordrer udbygning af den enkeltsporede strækning gennem Grejsdalen Vejle-Jelling - ellers kan der ikke køre tog til Billund 2 x i timen, samt min. halvtimesdrift Vejle-Herning-Holstebro.
Billund-banen skal forsynes med en shunt, således at tog nordfra fra Århus (mhp. at lukke Tirstrup) og Herning (mhp. at lukke Karup) kan køre direkte ind på banen, uden først at skulle ind til Vejle.
Desuden skal banen elektrificeres så der kan indsættes direkte tog fra Odense, Sønderborg, Esbjerg, Herning mv.
At lade rejsende til Billund skifte i Vejle - mange medbringer jo en del bagage - er et komforttab, der kan få folk til at fravælge banen. Når det gælder direkte tog til/fra CPH, da har trafikpolitikerne dog forstået hvor vigtigt den slags er. Men det gælder åbenbart ikke i Billund?

  • 6
  • 5

Det illustrerer bare hvordan forskellige landsdele tænker transport. I Jylland drejer man helt naturligt nøglen i bilen når man skal rejse.

@ Hans Jørgen Nielsen

Så fordi folk tager toget til Kastrup fordi der er en station og fordi folk ikke tager toget til Billund fordi der ikke er en station er det fordi folk tænker anderledes. Det værste vrøvl jeg har hørt længe, hvis jeg ser bort fra Trumps taler og Alternativets finanspolitik.

  • 2
  • 7

Kastrup og Billund kan ikke sammenlignes.

Næsten alle passagerer (ikke transfer) som kommer til Kastrup lufthavn kommer via Øresundfsforbindelsen eller forbindelserne over/under Kalvebod/havneløbet. Enten kommer passagerne altså fra øst eller fra vest. Det giver den kollektive transport en kæmpe fordel, da der netop er tog i østlig og i vestlig retning.

I Billund kommer folk fra alle verdenshjørner. Herning i nordvest, Esbjerg i sydvest, Vejle i øst, Aarhus i Nordøst, Silkeborg i nord, Kolding i sydøst og så videre. En togforbindelse mellem Vejle og Billund tilgodeser stort set kun folk fra Vejle. Fra Kolding, Esbjerg, Herning, Silkeborg og så videre har den ingen værdi. Det gør banen markant mindre attraktiv for langt de fleste passagerer i Billund.

Desuden er Billund væsentligt mindre målt på passagerer, lidt over 1/10-del. På Billundbanen regner man med man mindst bliver nødt til at tilbyde halvtimesdrift, da servicen ellers bliver for dårlig for flypassagerer til de vil benytte toget. Men der er slet ikke passagerunderlag med 1/10-del trafik sammenlignet med Kastrup og kun forbindelse i østlig retning. Det gør banen vanvittig dyr at drive, sammenlignet med indtægterne.


De faste forbindelse er den kollektive trafiks gave. Det at passagerne tvinges i en retning fordi der kun er en forbindelse gør kollektiv trafik attraktiv. Mange mennesker som kommer fra mange forskellige retninger, er den kollektive trafiks værste fjende.

I Ålborg lufthavn kommer langt de fleste passagerer fra sydøst, det gør banen til den mindre lufthavn i Ålborg mere lønsom.

  • 9
  • 0

Det kan slet ikke betale sig at lave en jernbane, det er ren symbolpolitik. Om ganske få år vil vi have selvkørende elbusser/elbiler, der samler passagerer op tæt på hjemmeadressen, og kører når der er behov - om det er 5 eller 15 busser der skal til for at opfylde behovet betyder langt mindre, når der vil være langt færre løbende udgifter, og i sagens natur ingen udgifter til personel.

  • 1
  • 6

Rød blok og Dansk Folkeparti beviser igen og igen at de er totalt ligeglade med virkeligheden, bare de klan få samlet flertal for et eller andet der generer den til enhver tid siddende regering.

Hvis banen alligevel bliver bygget, bør den være den ultimative skamstøtte over Thulesen Dahl, der med sin trafikpolitik totalt negligerer enhver virkelighed og nytte af samfundsinvesteringer.

  • 0
  • 4

Tjo, hvis vi dropper tog og erstatter alt med selvkørende biler/busser har vi brug for at asfaltere hele DK.. ellers kan vi sidde i kø og vinke til hinanden i vores fine selv(kørende ) køretøjer...

  • 5
  • 1

Hvis man nu koblede vestover, så man kune få Varde - Esbjerg (Danmarks 5 største by!) Så må der da alt andet lige kunne skabes bedre økonomi?

  • 1
  • 1

En togforbindelse mellem Vejle og Billund tilgodeser stort set kun folk fra Vejle.

Ja hvis du ser på forbindelsen isoleret, men hvis du ser på forbindelsen som en del af et netværk ændres billedet radikalt, gennemgående to til Odense og Aarhus er en oplagt mulighed.
Forlænges banen til Esbjerg og forsynes med en shunt i retning Herning, så har man en meget stor del af oplandet med. Problemet bliver sporkapaciteten på det eksisterende baner, især Vejle - Herning.

  • 1
  • 3

Ja hvis du ser på forbindelsen isoleret, men hvis du ser på forbindelsen som en del af et netværk ændres billedet radikalt, gennemgående to til Odense og Aarhus er en oplagt mulighed.

@ Bo Leth Andersen

Du har ikke læst VVM-rapporten kan jeg se.

Da banen fra Vejle til Jelling er enkeltsporet, vil alle tog på Billundbanen og Vejle-Herning banen få endestation i Vejle. Altså også slut med direkte tog fra Herning til København. Man bliver simpelthen nødt til at afskære Herning-Vejle banen fra de øvrige baner, da risikoen for forsinkelser kan forplante sig, eller er for stor.

Der bliver ingen direkte tog fra Billund til andet end Vejle.

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekte...

  • 5
  • 1

God idé, sporvognen tager i dag kun 20 minutter om at køre de 6 kilometer til Universitetshospitalet. Så hvis den også skal køre de resterende 40 kilometer til Tirstrup lufthavn vil hele rejsen fra centrum kun tage 2 timer og 33 minutter.

"En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten!" - Eller: Overdrivelse fremmer forståelsen ;o)

Skulle man anlægge en stiklinie til lufthavnen i Tirstrup, ville det nok ske fra Kolind, som er nærmest lufthavnen. Det ville formentlig dreje sig om ca. 8,5 km bane.

Til Ryomgaard forventes turen med letbanen at tage ca. 44 min., derfra vil der være ca. 15 km til lufthavnen, som kan tilbagelægges på lidt over et kvarter. Så rejsetiden må blive godt en time.

Lufthavnsbussern kører turen på ca. 50 min. og stopper kun i Aarhus langs Randersvej, hvorefter den, antager jeg, kører på motorvejen. Bussen kører ikke i fast ruteplan, men er tilpasset flyafgangene. F.eks. har den dags dato 18 afgange fra Aarhus til Tirstrup.

Lufthavnen i Tirstrup har på den lave side af 500.000 passagerer årligt, Billund har 3,375 mio. Bergen Lufthavn, der betjenes af Bybanen i 5 minutters drift, har 6 mio. passagerer. Banen har dog også her et større opland langs ruten, end baner til både BLL og AAR vil have.

  • 1
  • 2

Det er ikke engang fordi at bussen tager væsentligt længere tid om at komme frem end en bil, men den køre bare ikke ofte nok. Det er helt sikkert et problem i hele Jylland og sikkert også Fyn samt dele af Sjælland.

Smukt - problemet overalt udenfor vores 3-4 største byer og her beskrevet på kun 3 linier.

Drop dog de nuværende kæmpe kasser af busser/rutebiler, hvor der meget af tiden kun transporteres kubikmeter efter kubikmeter luft + få personer, og anskaf mindre (<50%) agile køretøjer, der hurtigere og bedre kan tilpasses behov/trafikken.

Summeret: Få store busser til pendler-/myldertrafik, og derudover mange mindre med hyppigere frekvens resten af døgnet.

Det vil effektivt flytte en del privatbilisme over i busser og tog.

Nuværende "kreaturtransport" tankegang ;) har overskredet sidste salgsdato. Den er fra 70-80'ernes og kollektivismens tidsalder dengang i 1900-tallet.

  • 3
  • 2

Det tager ca. 3 timer, at komme fra Kbh H til Aarhus H, både med tog og bil, hvor toget er + lokalskift.
Det er umuligt for den offentlige trafik at konkurrere, før den togtur tager 2 timer + lokalskift. Man rasler rundt ned gennem Jylland, det kan være svært at få plads/arbejdsro og IC3 er ved at være godt nedslidt. Men med en timeplan og nye togstammer, så kan den til gengæld!

Når det så "kun" tager 2+ timer at komme fra Aarhus H til CPH, med større rutenet end BLL, så tænker jeg det mere naturligt at enten rejse fra AAH, eller tage direkte til CPH. Ja endnu bedre ville det være, med en 2.5 times togtur til Hamborg, så rejsen kan fortsæt ned i centraleuropa med tog.
Iht. timeplanen vil Vejle ikke engang have et stop, så man skal tage et lokaltog, for at skifte/shunte til BLL. Det betyder så endnu dårligere grundlag til Billundbanen..

  • 1
  • 1

Der kører allerede bus mellem Vejle station og BLL. En lokalbus med stop undervejs, men den kører.
De gange jeg har brugt den, har der ikke været mere end ca. 5 passagere som skulle til/fra lufthaven.

  • 2
  • 1

Det kan man sagtens. Jeg tvivler bare på, at den vil have noget særligt kundegrundlag. Jeg kan tage fejl.

Det er en helt speciel oplevelse at lande i BLL og så se alle gå mod bilerne, når det fungerer anderledes i de fleste større lufthavne hvor tog eller bus er langt mere brugt.
Turisterne kigger undrende rundt og man føler sig virkelig midt ude i ingenting.

  • 1
  • 1

Re: Bane, motorvej og lufthavn

I Kastrup kommer 1/3 af passagerene med toget, i Billund kommer <5% med bus.

Det illustrerer bare hvordan forskellige landsdele tænker transport.

Nu fremgår det ikke om tog også dækker over metro-tog ?

Men det har meget at gøre med at parkering i Kastrup er dyr (langt væk) eller meget dyr (tættere på), medens både tog og metro i Kastrup nærmest kører ind i terminal 3 og er meget billige at bruge.

Jeg kende flere, der parkerer et stykke fra Kastrup og tage tog/metro det sidste stykke til/fra lufthavnen, hvis de ikke rejser som led i deres arbejde.

Det tage 45-50 min og koster 45-50 kr fra både Roskilde eller Rungsted med toget til Kastrup. Det koster mindre og er hurtigere fra nærmere København.

Anderledes vil det blive med Billund, hvor man skal via Vejle/Jelling og får en meget længere rejsetid og uden tvivl dyrere billet. Modsat er parkering i Billund som hovedregel meget billigere.

Lars :)

  • 2
  • 1

En ny bane enkeltsporet ud ad Vejle ådal og delvist dobbeltsporet mod Billund og igen dobbeltsporet fra Billund lufthavn videre til/fra Brande og nordpå.
En helt ny bane i et nyt trace er forholdvis billig at bygge. Og så kan Grejsdalen helt slippe for toget om 10-15 år.

Her vil toget København-Vejle-Herning-Struer (og fx regionaltog Odense-Vejle-Herning) udgøre en meget effektive forbindelser fra Fyn , trekantområdet og fra Midt/Nordvestjylland.

Fra Østjylland (Randers/Aarhus/Horsens) forkommer det mig, at toget fortsat vil være ret udfordret af bilen.

Den helt store udfordring bliver imidlertid , når/hvis selvkørende og elektriske biler overhaler toget på både økonomi og miljø.

Lars :)

  • 2
  • 3

Jeg bor pt. ganske lidt udenfor Kolding. Jeg har tidligere fløjet regelmæssigt til Schweiz (Zürich og derfra videre med enten tog (som i Schweiz fungerer upåklageligt) eller med Rent-a-Car til Geneve-området) og returneret efter et par dage.

Fra Kolding kører jeg om morgenen ca. 30 km til Billund uden traffic-jam, checker hurtigt ind, flyver til København og derfra indchecket videre til Zürich.

Da jeg boede i Hareskovby i Værløse (Furesø) kommune nordvest fra København var det en pestilens at nå morgenflyet til Zürich pga. den langsomme morgentrafik på motorvejene og de lange køer i Kbhs. Lufthavn. Det var ingen option at tage toget fra Hareskov Station og skifte, for der er mangel på parkeringspladser.

Både i Kbh. og Billund parkerer jeg så tæt på luftavnen som muligt. I Billund er prisen kr. 160,- pr. døgn i P-huset, og i København var/er prisen ca. kr. 200,- pr. døgn.

Det morsomme er (og for mig overraskende var), at det er hurtigere at komme til Zürich fra Kolding via Billund og København end fra Hareskovby via København om morgenen.

Alt sammen pga. morgen-jam i København og længere check-in-tider i Kastrup.

Og som en ekstra bonus kan man i flyveren fra Billund på turen til København skimte Toms Fabrikker og kort tid efter den gamle bopæl i Hareskovby.

Konklusion: der er mange besynderlige variable. Skulle jeg have været til Aalborg, havde det været bedre at tage bilen frem for flyet via København.

Mht. Vejle-Billund banen ville jeg aldrig drømme om først at køre fra Kolding til Vejle, hvor der omkring udgangspunktet i Vejle er en katastrofal mangel på parkeringspladser.

Det ville være rent tidsspilde.

  • 6
  • 0

... ville jeg aldrig drømme om først at køre fra Kolding til Vejle

Nej, der bor ikke mange mennesker i det sydlige Jylland. Fra Kolding og sydpå ca så mange mennesker som alene Aarhus kommune alene har. Der er slet ingen basis for nye baner i Sønderjylland.
Herfra er det indlysende at bruge bilen eller tage toget direkte til Kastrup.

Der er så heller ikke den mindste basis for 'en blindtarm af en bane' fra Jelling til Billund

Lars :)

PS! Der muligvis basis for dobbeltspor de sidste 12-13 km fra Tinglev til Padborg som et langt bedre og billigere alternativ for godstog end den den uendeligt dyre Femern forbindelse.

  • 0
  • 2

Nej, der bor ikke mange mennesker i det sydlige Jylland. Fra Kolding og sydpå ca så mange mennesker som alene Aarhus kommune alene har. Der er slet ingen basis for nye baner i Sønderjylland.

Lars - der er stadig mennesker der drømmer om Tønder-Tinglev opvækkelse .... Både som gods- og passager-linje

Og samme form for realiteter gælder et nyanlæg: Billund-Varde-Esbjerg! Især når man tænker på at der allerede er forløber en strækning parallel til dette: Kolding-Esbjerg med tilslutning til Lunderskov-Flensborg og Tønder-banen

  • 0
  • 1

Så fordi folk tager toget til Kastrup fordi der er en station og fordi folk ikke tager toget til Billund fordi der ikke er en station er det fordi folk tænker anderledes. Det værste vrøvl jeg har hørt længe, hvis jeg ser bort fra Trumps taler og Alternativets finanspolitik.

Det var da en værre omgang bevidst fejlfortolkning af hvad jeg skrev.
Jeg kommenterede at en trediedel af passagererne til Kastrup kommer med tog, altså med offentlig transport, og så er andre offentlige transportformer ikke nævnt.
I Billund Lufthavn kommer 5 procent med bus, og selvsagt ingen med tog. Der er kapacitet til mange flere buspassagerer, men folk vælger det fra, dels af uvidenhed om busruterne, århusianere, som ikke kan nøjes med 17 daglige dobbeltture, eller simpelthen fordi, og det er min pointe, jyder ikke bruger et sekund på at overveje offentlig transport som et alternativ til bilen.

  • 3
  • 1

Det illustrerer bare hvordan forskellige landsdele tænker transport. I Jylland drejer man helt naturligt nøglen i bilen når man skal rejse.

Eller tager toget til Kastrup

Tjah hvis rejsen er markant billigere derfra.

Det stikker åbenbart i begge retninger, for er de rejsende villige til at bruge ekstra tid på rejsen, hvis den bliver billigere? På den anden side er tidsforbruget åbenbart meget vigtig mellem afgang fra hjem (hotel) og indtil flykaptajnen lukker op for hanerne.

Regel nummer et ved flyrejser er at have god tid. Imidlertid er tidsforbruget typisk størst I lufthavnen, ikke undervejs på hjul til lufthavnen. Måske burde lufthavne søge at effektivisere gennemgangshastigheden.

  • 1
  • 0

Hvordan vil du føre banen ind igennem Vejle fra Ådalen uden at rive den halve by ned?

Det skulle byrådet sgu have tænkt på før de byggede vildt.

Nu er det kun en mindre bygningsmængde, der skal væk, hvis banen er ensporet fra renseanlægget til vest for regionsgården.

Vi tale om flere milliarder i anlægssum (minus sparede udgifter i Grejsdalen), så skal der ryge lidt indkøbscenter eller en boligblok - så lad det ske.

(Der synes ikke at være lignende hensyn i fx Lyngby, hvor kommunen også har bygget et kulturhus ud over vejen, hvor letbanen skal anlægges)

Lars :)

  • 1
  • 1

.... der er stadig mennesker der drømmer om Tønder-Tinglev opvækkelse....

Så må de da drømme i fred. Det et forslag er helt ude i hampen.

Ved undersøgelsen af en letbane (nord for Vejle å) til Billund, blev en videreførelse til Grinsted undersøgt - langt, langt værre end det allerede store samfunds-underskud på forbindelsen bare fra Vejle til Billund.

Der ganske enkelt ikke et befolkningsgrundlag, der bare er i nærheden af at være stort nok til at efterspørge sådanne forbindelser.

Lars :)

  • 2
  • 0

Igen et fejlskud fra Bertel Johansen, der må tilrådes at følge lidt med i trafikdebatten.
Billund-banen blev søsat under Thorning-regeringen. I starten var DF voldsomt imod, ville hellere have en letbane fra Vejle - for det ville Vejles borgmester jo.
Men da denne indså, at med en letbane, da skulle Vejle Kommune selv til lommerne, og betale en betydelig andel af projektet, så skiftede man kurs. Og det samme gjorde vejrhanerne i DF.
I starten blev Billund-banen båret frem af SD, SF, RV og EL, og det var som sagt først til sidst, at DF kom til fornuft.

  • 2
  • 1

...det er noget ævl at påstå andet.
Hvis der kom jernbane til Billund ville flere lade bilen stå hjemme og Billund ville blive mere interessant lufthavn for flyselskaberne, der vil også dukke flere kunder til Legoland og Lalandia (især hvis man plantede stationen i trekanten mellem lufthavnen, Legoland og Lalandia).

  • 2
  • 2

Der ganske enkelt ikke et befolkningsgrundlag, der bare er i nærheden af at være stort nok til at efterspørge sådanne forbindelser.

Enig med Lars, så det må lige markeres :-)

Groft sagt kan man illustrere det sådan her:

Øresundsbanen forbinder København med Kastrup Lufthavn.
Billundbanen forbinder Vejle med Billund Lufthavn.
Da der i begge tilfælde er tale om lufthavne, er kravet til service det samme for passagerne skal vælge toget, hvilket så er minimum halvtimesdrift. Det gør driftsomkostningerne rimeligt ens for de to baner.

Men Kastrup Lufthavn er 10 gange større end Billund Lufthavn og København er (mere end) 10 gange større end Vejle.

Altså 100 gange mere petentiale i Øresundsbanen end i Billundbanen.

  • 1
  • 1

At man overhovedet arbejder så meget med en enkeltsporet jernbane (muligvis kun for persontog) mellem Jelling og Billund er en imponerende skamstøtte over trafikal inkompetence. Trafikstyrelsen har godt nok påpeget problemerne allerede i 2014 https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dok... men DF m.fl fortsætter mod isbjerget med fuld damp.

For det første forstærkes flaskehalsen i Grejsdalen. Uanset om man vælger at køre med sammenkoblede togsæt Vejle-Jelling, lave en ekstra krydsningsstation i Grejsdalen, lave dobbeltspor Vejle-Jelling eller kun køre ét tog/time mellem Vejle og Herning, bliver det dyrere og dårligere end forudsat i det oprindelige oplæg.

For det andet har man forudsat, at den ikke elektrificeres. Det giver enten markante begrænsninger i valg af materiel (ikke mindst hvis man vælger modellen med sammenkoblede togsæt Vejle-Jelling) eller også kommer man i tanke om, at det skal den så alligevel. Og så bliver den også dyrere end letbaneløsningen.

For det tredje vil det være oplagt at køre gods til/fra Billund. En minimal besparelse ved at opgive den mulighed, fjerner også en miljømæssig og økonomisk gevinst på længere sigt.

For det fjerde vil man højst kunne få halvtimes drift, som yderligere vil være meget ineffektiv på grund af den lange ven(d/t)etid i Billund. Toget kommer nærmest til at holde mere stille, end det kører (se køreplaneksemplerne i Trafiksstyrelsens fakta-ark - link ovenfor). Der er åbenbart ikke nogle voksne, som har regnet på driften.

For det femte vil forsinkelser forplante sig mellem de tre enkeltsporede strækninger mellem Jelling og hhv. Billund, Vejle og Herning.

Den rigtige løsning er dedikeret letbanemateriel direkte fra Vejle og ind i Lufthavnens forhal. Det er billigere i drift og anlæg, giver flere, bedre og hurtigere forbindelser fra syd (Fredericia/Fyn/Sønderjylland) og nord (Horsens/Århus) og kan forberedes til godstrafik. Det vil være uproblematisk med 20 minutters drift, og vendetiderne i Billund vil være kortere og dermed give mere effektiv drift.
Men vi skal jo nok have letbanen igang mellem Odder og Grenå, før danskerne finder ud af, at det faktisk er en ganske glimrende løsning.

  • 3
  • 2

Har en bane Århus-Billund-Esbjerg nogensinde været undersøgt.

Den ville skabe direkte forbindelse i fugleflugt mellem to af Jyllands tre største byer og ville samtidigt forbinde begge byer direkte med lufthavnen. Lidt på samme måde, som jernbanen over Øresund både betjener en lufthavn og forbinder Danmark og Sverige.

Det må der være en synergi i, sammenlignet med en løsning, der alene skal betjene en lufthavn uden i øvrigt at skabe bedre sammenhæng mellem områderne i Jylland.

  • 0
  • 0

Nej Ole - En letbane Vejle-Billund er ikke den bedste løsning. Målet må være, at Billund-banen integreres med den øvrige togtrafik så der kan indsættes direkte tog Odense/Sønderborg/Esbjerg/Herning/Århus til Billund. Med en letbane skal der skriftes i Vejel = komforttab, hvilket kan få en del/mange til at fravælge banen.
Selvom det er den dyreste variant, så er der ikke andet for, end at udbygge til dobbeltspor Vejle-Jelling, elektrificere banen og designe den til godstog. Det sidste ad hensyn til LEGO, men også de stigende mænger gods, der skal til/fra lufthavnen.
Fagligt velfunderede planlæggere i trafikministeriet og i Banedanmark ville vide, at en sådan løsning er det eneste forsvarlige.

  • 0
  • 2

Hvis vi forholder os til de to overordnede modeller i forundersøgelsen, er den enten tale en ikke-elektrificeret persontogsjernbane mellem Jelling og Billund til 3/4 mia kr (2012-priser), mens en elektrificeret enkeltsporet letbane direkte mellem Vejle og Billund med tekniske krydsningsstationer vil koster 1,3 mia kr. Nu koster jernbanen så det samme som letbanen ...
Letbanen kan give 20 minutters drift, har kortere rejsetid, kræver færre togsæt/-stammer og har dermed lavere driftsomkostninger. forbinder lufthavnen og Legoland direkte med et jernbaneknude og vil ikke blive påvirket af forsinkelser på jernbanenettet.
Jernbanen vil være dyrere i drift, have længere køretid, muligvis give direkte forbindelser til Odense og Fredericia men ikke øvrige stationer, give længere rejsetid og påvirke driften af den enkeltsporede jernbane mellem Vejle og Herning, som fremover ikke vil kunne betjenes med mere end ét tog/time/retning myldretid eller ej.

Så hvis jernbanen skal være en bare lidt seriøs forbindelse, bliver vi nødt til at have gang i tillægspakkerne:
Dieseltog? Arh, den går vist ikke. så vi må hellere elektrificere: Der er sikkert bud efter 3-400 mio kr.
Flere tog mellem Vejle og Herning? Jo tak. Det kræver en ekstra krydsningsstation i Grejsdalen (og giver længere køretid og en mindre robust køreplan): 20-40 mio. kr
20 minutters drift? Fremragende ide. Så skal vi have en ekstra krydsningsstation mellem Jelling og Billund (og længere køretid og mindre robusthed) samt dobbeltspor i den naturskønne Grejsdal: Når Danmarks Natrufredningsforening går med til det om mange år, ligger der en regning på et trecifret mio-beløb, jeg ikke tør regne på.

Uanset hvad, vil de fleste passagerer skulle skifte tog i Vejle, så komforttabet er til at overse. Lufthavnstoget (den direkte forbindelse mellem Vejle og Billund) vil være hyppigere, hurtigere, billigere og mere stabilt - what's not to like?

  • 1
  • 1

Arne lund, hvor har du hørt det angående forespørgsel til de lokale virksomheder. Som jeg hører det fra LEGO, så har de ingen interesse i at få gods på bane. Hvor skulle der i øvrigt være godsterminal i Billund, når produktionen ligger i den modsatte ende af byen, og Legoland og Lufthavn sikkert ikke er interesseret i ret meget godstransport omkring deres lokationer.

Mvh den nabo som er omtalt i artiklen, og som har fremskaffet notatet fra BaneDK.

  • 0
  • 0