Prisen er 127.000 kr. per nat: 155 ton skinnefræser på Danmarksturné

Her ses skinnefræseren ved højlys dag. Normalt kører den om natten. Illustration: Banedanmark

Hvis du i nattens mulm og mørke ser et gult monster på 44 meter og en kampvægt på 155 ton bevæge sig med 0.6 km/t hen over skinnerne, så er det ikke, fordi du har drukket for mange juleøl.

Banedanmark vedligeholder lige nu jernbaneskinner på strækninger i hele landet for at afbøde slitagen fra de over 3.000 tog, der hver dag kører på det danske jernbanenet.

For tiden er det den 44 meter lange skinnefræser, der er i aktion på sjællandske, fynske og jyske strækninger. Fræsetoget bevæger sig med meget lav fart hen over skinnerne, mens det fræser revner i skinnerne væk for at reducere risikoen for skinnebrud og forlænge skinnernes levetid.

Og det er ikke en billig omgang. Banedanmark oplyser til Ingeniøren, at fræsetoget bliver lejet hos tyske Alpha Rail Team, der også stiller med specialuddannet personale. Prisen er 127.000 kr. pr. skift.

Oven i hatten kommer også udgifter til eksempelvis den sikkerhedsuddannede lods fra Banedanmark, der har det nødvendig kendskab til strækningen.

I følge Banedanmark sker arbejdet altid om natten for ikke at forstyrre togdriften og naboerne.

»I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt,« siger sektionschef i Banedanmark Pernille Skovrup.

»Derfor arbejder skinnefræseren mest om natten, hvor den rigtig kan blive sluppet løs på skinnerne uden at genere dem, der rejser med toget,« siger hun.

I følge Banedanmark støjer skinnefræseren moderat, når den er i aktion, mens naboer, der bor tæt på togets standplads, hvor det klargøres, godt kan opleve en del støj.

3 ton per nat

Skinnefræserens fræsehjul kan fræse over en millimeter af togskinnen pr. passage - og det efterlader store mængder jernspåner, som i følge Banedanmark bliver genanvendt:

»Normalt vil toget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt,« siger Pernille Skovrup.

Fræsetoget er kun et ud af mange specieltog, som Banedanmark lejer hos internationale jernbaneentreprenører til vedligeholdelse af jernbanenettet. Blandt andet bruges der også skinneslibetog, der forebygger og fjerner bittesmå rifler og bølger på skinnerne. Sporskiftesliber, der sliber sporskifterne med en præcision på 0,3 millimeter - og seneste skud på stammen er drejehøvlen, der er udviklet til at høvle sportskifter.

Fræsetoget kan på en nat fræse op til tre ton jern af skinnerne Illustration: Banedanmark

Se skinnefræseren i aktion ved højlys dag(Video Banedanmark)

Fakta om skinnefræseren

  • Fræsetoget er knap 44 meter langt
  • Det vejer 155 ton med fræsespånerne
  • Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side
  • Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner
  • Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt – kun op til 0,6 km/t.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En god artikel med gode oplysninger og fact. dog mangler jeg lidt om hvordan de identificerer revner. med laser, optisk lys, foto / video???

Kan huske da jeg var dring i 70 erne. vi boede ca. 1 km fra jernbanen ( Ringsted - Næstved ) Min far vækkede mig en nat, og viste mig at de sleb skinnerne. Det linede nytårs aften :-)

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten