Prestige-partner til Dong: Boeing skal optimere det grønne elnet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Prestige-partner til Dong: Boeing skal optimere det grønne elnet

Amerikanske Boeing skal hjælpe danske Dong Energy med at udvikle fremtidens system til at styre elnettet, når der kommer mere strøm fra vedvarende kilder som sol og vind.

Foreløbig har de to virksomheder underskrevet en hensigtserklæring. Til efteråret indleder de et såkaldt innovationssamarbejde, og næste år beslutter de, om de også vil starte en fælles udviklingsafdeling.

»Danmark har verdens største andel af vedvarende energi og arbejder samtidig med elbiler i Better Place. Derfor ser vi et stort potentiale i samarbejdet. Det er jo et teknologibehov, der findes worldwide, så forretningspotentialet er enormt,« siger Boeings nordeuropæiske direktør, Jan Närlinge, til Børsen.

Boeings kerneforretning er inden for fly-, våben- og rumindustrien. Selskabet har tidligere testet biobrændstof til fly med gode resultater, men det er ikke med i samarbejdet med Dong.

Dong Energy håber man på at udnytte Boeings kompetencer inden for datakommunikation, så man i højere grad bliver i stand til at tage højde for udsvingene i blandt andet vind- og solenergi.

Ved Boeing noget om vedvarende energi?

»Det troede vi heller ikke. Men Boeing har en del viden om, hvordan man håndterer kommunikation fra mange forskellige kilder samtidig. Vi er interesserede i den it-teknologiske viden. Især bliver det spændende for os, om der er innovations potentiale i at sætte to vidt forskellige områder samme,« siger forsknings- og udviklingsdirektør Knud Pedersen, Dong, til Ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Glimrende overskrift.

Imponator-effekten er stor...

Især impoonerer følgende citater :

...Boeing har en del viden om, hvordan man håndterer kommunikation fra mange forskellige kilder samtidig...

Vi er interesserede i den it-teknologiske viden...


Hvad er det lige vi ikke har kompetancerne til herhjemme ?

Udover - naturligvis - at legitimere USA-rejser som forretningsrelaterede..

<sarcasm>
Jeg er sikker på at Dong Energy's kunder ikke kommer til at betale ret(?) meget mere end de ellers skulle have gjort, hvis løsningen blev udviklet her i Danmark.
</sarcasm>

Underligt at DongEnergy ikke ser potentialet for senere selv at kunne eksportere denne opnåede viden.

  • 0
  • 0

Det der mangler i denne artikel, er at belyse hvorfor Boeing pludselig er interesseret i at samarbejde med DONG og tidligere også Vestas (http://ing.dk/artikel/96933-ekspert-boeing...)

Det er selvfølgelig fordi Boeing prøver at få aftaler i stand, der gør dem attraktive som kampflysleverandør - noget der jo medfører modkøbsaftaler i tocifrede milliardklasse.
Hvis Boeing på forhånd kan fremvise samarbejdsaftaler med danske virksomheder, der indebærer perspektiver om teknologioverførsel til Danmark, bliver fremtidige modkøbsaftaler pludselig mere konkrete og interessante for de danske politkere.
Boeing har en ganske smart dansk rådgiver (tror jeg), ved at satse på den grønne energisektor, fremfor den danske forsvarsindustri.
Dette vil et langt bredere flertal i folketinget finde attraktivt og perspektivrigt, end at Boeing ligger ordrer hos Terma, Systematic etc - hvilket Boeing jo også vil gøre, men det er der jo ikke nogen grund til at fremhæve - det vil alle kampflykandidaterne gøre.

Mon ikke journalisterne på ing mangler at snakke sammen på tværs, eller er det bare mig der ser denne åbenlyse sammenhæng?

vh
JL

  • 0
  • 0

Hvis der er en vis grad i substans i JL's indlæg ja så kommer DK til at betale for vidensopbygning og overførsel til USA - først for fly og så senere for infrastruktur :-) gennem disse modkøbsklausuler - som jeg synes vender lidt på hovedet her, altså at USA firmaer skal købe i DK.

Det må da vist kaldes for en eller anden form for selvmål :-(

Jeg er helt sikker på at vi har de første 25 firmaer i Danmark der kan løfte kommunikationsdelen for hele Dongs system uden større problemer.

mvh

Jens

  • 0
  • 0

Set fra Dong's side er eksemplet vel meget almindeligt for store virksomheder med kommercielt domineret & teknisk svagt funderet ledelse.

Ræsonnementet går nogenlunde således:
"Denne opgave ligger godt nok inden for vores kerneforretning, men vi har ikke prøvet den før, og den er nok meget svær - så vi må hellere finde nogen andre, der kan løse den for os"

Man kan således se sagen som et special-tilfælde inden for "alt kan købes" -filosofien.

Men logikken halter. Virksomheden må jo formodes at råde over 1.klasses ekspertise inden for sit kerneområde inkl. nødvendige værktøjer.

Hvad er det så man tror, man kan hente udefra - bortset fra undskyldninger for at undlade at opdatere og udbygge egne tekniske kompetencer i tilstrækkelig grad? (Det er jo meget sjovere at lege med STORE investeringer, markedsføring, virksomhedsprofilering og den slags..)

Virkelighedens svar viser sig som oftest at være: INGENTING. Kun kompetencetabet vil stå tilbage.

  • Så det er egentligt ikke så underligt at store virksomheder så ofte har problemer med "organisk vækst".
  • 0
  • 0

Til Jens Nielsen,
Modkøbsaftaler betyder, at hvis Boeing skal levere Kampfly til Danmark for xx milliarder, så forpligter de sig til at lægge ordrer for et tilsvarende beløb (xx) i Danmark - normalt inden for forsvarsindustrien.
Det er noget forbandet halvkommunistisk skjult statsstøtte til forsvarsindustrien, som generelt set fordyrer det udbudte produkt, da det danske virksomheder ikke nødvendigvis er de billigste på de pågældende opgaver.
Derfor lægger leverandøren, i dette eksempel Boeing, en (skjult) merpris på det udbudte produkt.
Skatteyderne betaler i sidste ende.

Der er som udgangspunkt ingen garanti for teknologioverførsel fra Boeing til de virksomheder, der for order som underleverandører til Boeing.
Man kan derfor argumenterer for, at modkøbsaftaler ikke skaber nye ægte arbejdspladser, men blot holder liv i nogen kunstigt, eller skaber nogen nye der ikke vil overleve (uden den skjulte statsstøtte)når modkøbene er endeligt afsluttet - simpelthen fordi de ikke er konkurrence dygtige på verdensmarkedet.

I stedet har de optaget arbejdskraft fra "ægte" levedygtige virksomheder - men det har jo ikke været et problem i 70'erne og 80'erne. Men det er det i dag.

Derfor er der i dag meget fokus på såkaldt "teknologioverførsel", altså at danske forsvarsindustrivirksomheder ikke bare får simple produktionsopgaver, men også får udviklingsopgaver og får overført teknologi der gør dem konkurrencedygtige på verdensmarkedet så kundegrundlaget kan udvides og arbejdspladserne bestå på længere sigt.

  • 0
  • 0

Jeg må indrømme at jeg havde ikke lige set jetjager-vinklen på det her, som kunne være ganske interessant at studere nærmere.

Men plejer modkøbsaftaler ikke at gå den modsatte vej?

  • 0
  • 0

jo, men det lyder som om der er tale om en gensidig aftale hvor Boeing også skal købe noget hos Dong . Og her er det at jeg tror denne del i virkligheden bliver den store og drevet af Boeings behov for at lægge ordrer i dk - hvis de altså får ordren på nye kampfly... jeg betragter det som positionering / signal givning til MF'erne...

  • 0
  • 0