Post Danmark skifter til elcykler

Post Danmark skifter til elcykler

Post Danmark udskifter en del af ombringningsflåden til elbiler, elknallerter og elcykler. Første skridt bliver taget på Bornholm, men resten af landet følger med i de kommende år.

Omkring 100 elbiler, 100 elknallerter og 1.000 elcykler kommer snart til at få påmonteret postens traditionelle logo. De skal nemlig udgøre spydspidsen i Post Danmarks satsning på at gøre udbringningen af post mere miljøvenlig:

»Målet er, at vi er til stede i de 20 største danske byer med elbiler i løbet af et par år. Vi vil derfor nu gå i gang med at sætte ladestandere op på de relevante steder,« fortæller miljøchef i Post Danmark Søren Boas.

I koncernen Posten Norden, som Post Danmark er en del af, er der blevet oprettet en miljøfond på 100 millioner kroner, som alle dele af koncernen kan søge. Otte overordnede miljøaktiviteter skal blandt andet være med til at reducere koncernens CO2-udledning med 40 procent inden 2020. Heraf indgår udrulningen af eldrift i ombringningen.

For selv om andelen af ombragte breve for tiden falder drastisk, så forventer Post Danmark, at andelen af pakker, som skal bringes rundt til de danske husstande, vil stige i de kommende år.

Men hvordan kan der for eksempel opnås en CO2-gevinst ved at udskifte postbudenes hæderkronede cykler med elcykler?

Det forklarer Søren Boas:

»Ved at udskifte de traditionelle cykler med elcykler kan vi gøre ruterne længere og dermed reducere behovet for depotkørsel. Tilsammen giver det en klar miljøfordel.«

Først nu teknologien er tilrådighed

Selv om hverken elbiler eller elcykler er noget nyt, så har man hos Post Danmark været tilbageholdende med at kaste sig over teknologien. Det forklarer Per Henrik Brask, der er direktør i Post Danmark Leasing A/S, som står for indkøb og drift af hele Post Danmarks flåde:

»Vi har da set på en del ombyggede biler til eldrift, men vi ville være sikre på, at leverandøren kunne garantere for kvaliteten. Derfor har vi kigget på de store producenter, og det er først nu, at vi ser dedikeret elbilsmodeller med producentens eget logo på,« siger han.

På Bornholm, hvor de første elbiler netop er blevet introduceret, har man valgt Mercedes Vito, som ifølge Per Henrik Brask er den eneste varebil, der for tiden sælges i en ren elbilsversion. Men det er endnu ikke fastlagt, hvilke elbiler posten vil indkøbe til resten af landet:

»Det skyldes også, at vi ikke kan lægge os fast på kombinationen af alternative brændstoffer på nuværende tidspunkt. Vi kigger for eksempel også på biogas og bioethanol som et alternativ til fossile brændsler,« siger Per Henrik Brask.

Kommentarer (4)

Jeg testede en el-cykel for Post Danmark for ca. 10 år siden.

Den var ulovlig, fordi den kunne trække sig selv UDEN man brugte pedalerne. Det var en stor aflastning af ryggen, specielt ved igangsætning op ad bakkerne, hvor man ellers blev nødt til at skubbe cyklen... Det kunne hjælpe på nogle ømme rygge, men det reguleres som et transportmiddel, og ikke som et ergonomisk hjælpemiddel - Min respekt til dem der klarer den slags et helt arbejdsliv, 9 år var nok for mig.

"Ved at udskifte de traditionelle cykler med elcykler, kan vi gøre ruterne længere og dermed reducere behovet for depotkørsel. Tilsammen giver det en klar miljøfordel." er lidt noget vås - Behovet for depotkørsel bliver ikke mindre ved at lave længere ruter, med mindre disse vidundercykler udstyres med nye og større tasker.

  • 0
  • 0

El-cykel

Jeg er ansat i Post Danmark og har været med til at teste de nye el-cykler.

Jeg har set 2 forskellige typer elcykler. Den ene ligner en alm. 2-hjulet cykel, hvor man kan påmontere en cykel trailer bag på.
Og så en 3-hjulet model med et stort lad foran.

Der kan være væsentligt mere post på den nye cykler. Og man skal ikke på samme måde tage hensyn til hvor meget vægt postbudets knæ kan klare, da elmotoren tager det meste af læsset...

  • 0
  • 0

Jeg har selv en fortid i PostDanmark. Jeg er spændt på hvor godt man vil kunne løse behovet for batterikapacitet på cyklerne. Hvis depoterne skal reduceres eller helt undgås, og turene skal være længere, så skal der meget til. På flere af de ture jeg havde, var der smalle passager, så store cykler eller trehjulede cykler ikke kunne passere. Af den årsag kunne ruterne også blive længere. Når jeg tænker tilbage på al det bøvl der var med at holde strøm på telefonerne, kan jeg forestille mig hyppigt flade batterier på postomdelernes cykler. Så bliver de for alvor tunge at sæbe afsted med.

  • 0
  • 0