Pollen og varme forsinker kystbanetog
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Pollen og varme forsinker kystbanetog

Illustration: Ren?trandbygaard

Som Ingeniøren tidligere har skrevet, har den varme sommer givet problemer på Kystbanen, hvor maj har givet ekstraordinært mange forsinkelser.

Kundepunktligheden er faldet fra 87,7 procent i januar til 65,4 procent i maj. Den har været helt nede på 52,8 pct. i de første seks dage af juni. Kundepunktlighed bygger på en beregning af, hvor stor en andel tog, der holder sig inden for DSB’s ambition om, at holde forsinkelser på under 3 minutter.

»Dette finder jeg meget utilfredsstillende og jeg har stor forståelse for både passagerernes og borgmestrenes utilfredshed. Det er uhyre vigtigt, at passagererne kan regne med, at toget kører til tiden,« skriver Trafikminister Ole Birk Olesen (LA), som svar på et §20 spørgsmål om kystbanens forsinkelser.

Tekniske problemer

Ifølge Dan Stig Jensen, direktør for DSB Vedligehold, skyldes forsinkelserne både pollen og den høje varme.

»Togenes traktionssystem er afkølet, som kølesystemet på en almindelig bil. Luften føres igennem et filter ind til kølefladerne på det elektriske transaktionssystem, men temperaturen har været 5-6 grader højere end normalt her i pollensæsonen, derfor har der været flere tilfælde af transaktionssystemer, som bliver overophedet. Når det sker begrænser de automatisk togenes trækkraft til 50 pct.« siger Dan Stig Jensen

Problemet med den høje varme bliver forstørret af pollen, den suges ind og sætter sig på de køleflader, som skal afkøle togenes transaktionsenheder. Når kølefladerne ikke kan komme ordentligt af med varmen, øges risikoen for overophedning.

»Pollen flyver lige igennem vores filtre. Vi støvsuger og renser normalt køleflader og filtre for hver 20.000 kilometer, men for tiden må vi gøre det for hver 10.000 kilometer vi har kørt, altså hver tiende dag,« siger han.

Ifølge Dan Stig Jensen kan togene oftest færdiggøre deres rute, selvom de har fået reduceret trækkraften – også uden kunderne oplever forsinkelser. Efterfølgende er det dog nødvendigt at lade en tekniker efterse det elektriske transaktionssystem.

»Vi bliver nød til at tage togene ud af drift, når de har reduceret trækkraften, for hvis vi ikke gør det, risikerer vi, at vi mister trækkraften fuldstændigt. Vi vil helst undgå at have et tog, der står stille på banelegemet,« siger han.

Pollen

Ifølge Astma-Allergi Danmark har den varme sommer og den fraværende regn forårsaget en sæson, som indtil videre har haft megen græspollen men ikke så meget elm-, birk- og hasselpollen.

Birkepollensæsonen var ret normal og gik fra midt i april til midt i maj. Samlet set er der dog blevet registreret færre pollen fra birk i år end på en gennemsnitlig sæson. Sæsonen for græspollen startede derimod halvanden uge tidligere end normalt.

»Sæsonen for græspollen er startet tidligere i år, og niveauet er steget hurtigere til de helt høje niveauer på over 50 pollen per m3. Så i denne sæson har det indtil videre ligger på moderat til højt niveau, hvilket nok skyldes det flotte sommervejr i maj måned,« siger Karen Rasmussen, biolog og leder af pollentælligerne for Astma-Allergi Danmark.

Pollenstørrelse varierer meget. Birkepollen er 18-26 mikrometer i diameter, hvorimod græspollen kan være 100 mikrometer for hvede og helt ned til 25 mikrometer for vildtvoksende græs.

Hvordan klares disse problemer i syden, hvor det er MEGET varmere?
Hvorfor går danske skinner i udu, når det er varmt - hvad gør de i syden ?
Hvorfor er der problemer når det er koldt - hvad gør de i norden ?
Hvorfor kunne man indstille sit ur efter 16:04 toget i gamle dage ?
Hvorfor kan vi ikke gøre noget rigtigt i Danmark ... første gang ?

  • 6
  • 3

I syden har man større køleanlæg i sine tog. Hidtil har det ikke været nødvendigt herhjemme. Men vi har lige haft den varmeste maj måned, DMI nogensinde har målt, så vi kan næppe snakke om normale temperaturer herhjemme (så er det i hvert fald et “nyt” normal).

Skinnerne bliver mig bekendt ikke varme mere. Det problem har vi løst. Baliserne til ATC-sikkerhedssystemerne kan til gengæld have problemer med overophedning.

  • 4
  • 2