Politikontrol afslører: Hver fjerde lastbil snyder med forurening

Omfattende miljøsvineri får nu myndighederne til at fokusere mere på partikelforureningen fra lastbiler.

De seneste to uger har politiet i Sønderjylland stoppet 35 lastbiler for at kontrollere, om de overholder miljølovgivningens regler om luftforurening.

Læs også: Østeuropæiske vognmænd i NOx-svindel: Sætter AdBlue-killer i lastbilerne

Det viste sig, at ni af lastbilerne havde installeret en ulovlig snydeboks, der sætter lastbilens NOx-rensesystem ud af kraft. På den måde bliver lastbilens udstødning blæst urenset ud til skade for miljø og sundhed, skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Undgår at lastbilen kryber af sted

Snydeanordningen er normalt en lille boks, der afbryder den såkaldte SCR-katalysator. Normalt vil lastbilen i det tilfælde sende en advarsel til chaufføren om, at rensesystemet ikke virker. Hvis chaufføren ikke reagerer, vil lastbilens fart sænkes så drastisk, at den kryber af sted og må på værksted for at blive repareret.

Læs også: Ings læsere: Snyd med NOx-filtrering i lastbiler skal løses elektronisk

Men snydeboksen sætter altså den funktion ud af spil.

Forklaringen på snydeboksen er formentlig, at vognmanden forsøger at spare penge på vedligeholdelse af lastbilens røgrensning. Bøden for miljøsvineriet er 1.000 kroner. Desuden skal lastbilens rensesystem genetableres.

Har lært af Norge

Politikontrollen kommer i øvrigt efter, at dansk politi har besøgt Norge og set, hvordan norsk politi opdager det forbudte udstyr.

Deroppe var problemet dog mere omfattende, for 70 procent af de tjekkede lastbiler havde ulovligt udstyr installeret.

Men det viser, at der også er behov for øget fokus på problemet i Danmark fremover, konkluderer de danske myndigheder.

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

1.000 kr. i bøde - det lyder som en god forretning for vognmanden.

Seriøst, det er bevidst handling for at spare penge og tid. Jeg tror vognmændene griner lidt af det, og igen aktiverer boksen ved først kommende lejlighed.

  • 39
  • 0

1000 kr i bøde! 1.000 kr. i bøde - det lyder som en god forretning for vognmanden.

Seriøst, det er bevidst handling for at spare penge og tid. Jeg tror vognmændene griner lidt af det, og igen aktiverer boksen ved først kommende lejlighed.

Enig. Hvis det er meningen at vognmanden skal ændre adfærd, skal bøden dels være ti gange højere, og dels burde vogntoget tvangstilbageholdes 48 timer efter bøden er betalt, således at det også har en direkte indflydelse på forretningen.

  • 25
  • 0

Enig. Hvis det er meningen at vognmanden skal ændre adfærd, skal bøden dels være ti gange højere, og dels burde vogntoget tvangstilbageholdes 48 timer efter bøden er betalt, således at det også har en direkte indflydelse på forretningen.

  1. gang, Jeg så jo gerne at man tog nøglerne til bilen, således den skal bugseres tilbage på et værksted, da den ikke opfylder kravene til at kører på vejene i lovmæssig forstand. Herefter skal den lovliggøres, og synes på ny. Alle omkostninger afholdes naturligvis af vognmanden. Hertil en bøde på 10.000 kr.
  2. gang Bøde sættes til 20.000
  3. gang Vognmanden straffes med fængsel

For udlandske biler, samme mølle + der indføres 12 måneders straksforbud for bilen. 2. gang konfiskeres bilen.

  • 23
  • 0

Bliver de taget i at have uorden i deres papir bliver de revet rundt med kæmpe bøder, men sviner de og dermed gør folk syge - så slipper de med 1000 kr?

Inddrag lastbilen på stedet - lav den på ejerens regning - tag kortet fra ham i et år og giv både føren og firmaet en bøde de kan mærke - der burde være mindst et nul mere på den bøde.

Helt til grin.

  • 18
  • 0

De 1000kr må være en straf fordi emissions systemet ikke virker korrekt.

Hvis det dog bevist sættes ud af kraft med vilje, skal det vel straffes som snyd, bedrag,konstruktive ændringer eller ulige konkurrence forhold.

Der behøves ikke at ændre nogle straffe, personerne skal bare straffes, efter dem der allerede findes.

Hvis jeg kører for hurtigt og har slidte dæk på, får jeg 2 forskellige bøder, det samme burde også være gældende for erhvervs kørsel.

  • 10
  • 0

Helt enig med Martin Bay Franz. Jeg kunne dog også godt tænke mig at det samme skete når en politikker får en "næse". Mit forslag går på at de rent faktisk skal bære en næse af gummi/plastic - gerne rød eller bare generelt så den er tydelig. Hvis den ikke blive båret i straffeperioden, så er der øjeblikkelig bortvisning og annulering af ministerpensionen.

  • 8
  • 2

først en regel ændring, så vognmænd ikke længere kan betale "miljøzone-aflad" eller hvad de kalder det, for at betale sig fra IKKE at køre i en miljø-klassificeret bil i en miljø-zone.

Herefter giver man dem en klækkelig bøde for modifikationen, og lader dem omsyne "bilen".

Sker det så igen, indenfor en måned (den tid det tager at få alle hans biler bragt lovmæssig orden), for samme vognmand (ikke nødvendigvis samme bil), ja så indrager man ham retten til hans biler må kører indenfor Miljø-zonerne i byerne.

Tredige gang man tager en af hans vogne (2 efter den måned, hvor han havde tid til at bringe dem iorden), så kan man give bøder efter 2% af årlig omsætning, pr vogn.

10'ne gang, ja så fratager man ham vel blot retten til at drive vognmand-forretning, hvis ikke han selv har drejet nøglen om (da han nu betaler over 20% af sit overskud i bøder).

-Check jeg bor ved/I en "miljø-zone", og undres jævnligt over den sorte røg fra fragtvogne, der føres i miljø-zoner.

  • 3
  • 0

I bagatel overtrædelser får man snildt en regning på 600,- for at glemme at sætte parkeringsskiven

lidt mere alvorlige overtrædelser (marginale overtrædelser af færdselsloven) starter ved 1500,-

For lavtlønnede er de beløb nogle meget voldsomme procenter ift. vedkomnes bruttoløn(måneds omsætning)

Vi skal bare give alle andre, inklusive erhvervslivet samme procentsatser i bødeforlæg ift, månedsomsætning.

  • 9
  • 0

I D har ethvert køretøj, fra cykler op til lastbiler en såkaldt "Betriebserlaubnis", som normalt er identisk med typegodkendelsen. Hvis et køretøj modificeres, så der ikke længere er overensstemmelse med papirerne, er "Betriebserlaubnis" ugyldig = pladerne klippes og vognmanden må så sørge for at få vognen slæbt væk og godkendt på ny, plus bøde. Det er effektivt.

  • 10
  • 0

Nox er ikke sort røg. Nox er usynlig. Sort røg er partikler og det fjernes med patikelfiltre. Miljøzoner kræver ikke partikelfilter på Euro 4 og lastbiler. Nox snyd foregår på Euro 4 og 5 lastbiler.kravet til reduktion er ikke kun i miljøzoner.

Men det undrer mig at bøden for at køre uden partikelfilter i mijøzone (for Euro 1-3) er på 25000 kr for vognmanden, så hvorfor kan man slippe med 1000 for for Nox snyd. Det er jo forskel på at køre med noget udstyr som er defekt i forhold til noget som man bevidst har omgået. Enheden kan købes på nettet for nogle få hundrede kroner.

  • 3
  • 0

Vognmændene følger jo blot trop med det opfattende snyderi der finder sted i den øvrige bilbranche, med det delvist statsejede VW. Går den så går den, og 1.000 kr. i bøde afskrækker ingen. Rent til grin.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten