Politikontrol afslører: Hver fjerde lastbil snyder med forurening

Politikontrol afslører: Hver fjerde lastbil snyder med forurening

Ni ud af 35 undersøgte lastbiler havde installeret en ulovlig snydeboks, der sætter lastbilens rensesystem ud af kraft.

Omfattende miljøsvineri får nu myndighederne til at fokusere mere på partikelforureningen fra lastbiler.

De seneste to uger har politiet i Sønderjylland stoppet 35 lastbiler for at kontrollere, om de overholder miljølovgivningens regler om luftforurening.

Læs også: Østeuropæiske vognmænd i NOx-svindel: Sætter AdBlue-killer i lastbilerne

Det viste sig, at ni af lastbilerne havde installeret en ulovlig snydeboks, der sætter lastbilens NOx-rensesystem ud af kraft. På den måde bliver lastbilens udstødning blæst urenset ud til skade for miljø og sundhed, skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Undgår at lastbilen kryber af sted

Snydeanordningen er normalt en lille boks, der afbryder den såkaldte SCR-katalysator. Normalt vil lastbilen i det tilfælde sende en advarsel til chaufføren om, at rensesystemet ikke virker. Hvis chaufføren ikke reagerer, vil lastbilens fart sænkes så drastisk, at den kryber af sted og må på værksted for at blive repareret.

Læs også: Ings læsere: Snyd med NOx-filtrering i lastbiler skal løses elektronisk

Men snydeboksen sætter altså den funktion ud af spil.

Forklaringen på snydeboksen er formentlig, at vognmanden forsøger at spare penge på vedligeholdelse af lastbilens røgrensning. Bøden for miljøsvineriet er 1.000 kroner. Desuden skal lastbilens rensesystem genetableres.

Har lært af Norge

Politikontrollen kommer i øvrigt efter, at dansk politi har besøgt Norge og set, hvordan norsk politi opdager det forbudte udstyr.

Deroppe var problemet dog mere omfattende, for 70 procent af de tjekkede lastbiler havde ulovligt udstyr installeret.

Men det viser, at der også er behov for øget fokus på problemet i Danmark fremover, konkluderer de danske myndigheder.

Kommentarer (13)

1.000 kr. i bøde - det lyder som en god forretning for vognmanden.

Seriøst, det er bevidst handling for at spare penge og tid. Jeg tror vognmændene griner lidt af det, og igen aktiverer boksen ved først kommende lejlighed.

  • 35
  • 0

1000 kr i bøde!
1.000 kr. i bøde - det lyder som en god forretning for vognmanden.

Seriøst, det er bevidst handling for at spare penge og tid. Jeg tror vognmændene griner lidt af det, og igen aktiverer boksen ved først kommende lejlighed.

Enig. Hvis det er meningen at vognmanden skal ændre adfærd, skal bøden dels være ti gange højere, og dels burde vogntoget tvangstilbageholdes 48 timer efter bøden er betalt, således at det også har en direkte indflydelse på forretningen.

  • 22
  • 0

Enig. Hvis det er meningen at vognmanden skal ændre adfærd, skal bøden dels være ti gange højere, og dels burde vogntoget tvangstilbageholdes 48 timer efter bøden er betalt, således at det også har en direkte indflydelse på forretningen.

  1. gang,
    Jeg så jo gerne at man tog nøglerne til bilen, således den skal bugseres tilbage på et værksted, da den ikke opfylder kravene til at kører på vejene i lovmæssig forstand. Herefter skal den lovliggøres, og synes på ny. Alle omkostninger afholdes naturligvis af vognmanden. Hertil en bøde på 10.000 kr.
  2. gang
    Bøde sættes til 20.000
  3. gang
    Vognmanden straffes med fængsel

For udlandske biler, samme mølle + der indføres 12 måneders straksforbud for bilen.
2. gang konfiskeres bilen.

  • 22
  • 0