Politikerne er klar: Danmark skal have 150 nye eltog
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikerne er klar: Danmark skal have 150 nye eltog

Illustration: Folketinget

Et bredt politisk flertal er blevet enige om rammerne for et nyt stort udbud om eltog:

150 eltog - og de skal koste ca. 75 millioner kroner stykket - hvilket i alt bliver en investering på rundt regnet 11 milliarder kroner.

En af de vigtige ændringer i forhold til de nuværende tog er, at producenten ikke alene skal levere togene, men også sørge for at de løbende bliver vedligeholdt. Det er en opgave, der pt hviler på DSBs skuldre.

Alle folketingets partier støttede op om aftalen med undtagelse af Enhedslisten.

Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre, skrev følgende på twitter:

Vil undgå et nyt IC4

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ville ikke have, at det kommende udbud fører til endnu et IC4-kaos:

»Alle partier bag aftalen, Transportministeriet og DSB har haft et ekstremt fokus på, at det ikke skal gentages. Og derfor skal vi nu ud og have et tog, der kører på europæiske baner, og som har bevist sin driftsstabilitet i stedet for, at man udvikler et helt nyt,« siger Ole Birk Olesen til TV2.

Knap 75 mio per eltogsæt og hvad koster så vedligeholdelsen?

Edit: Jeg må vel igang med aftaleteksten, tak Erik.

  • 0
  • 1

Desværre har man ikke adgang til den indstilling fra DSB som ligger til grund for aftalen. Herunder forskellige modeller (som der henvises til i aftaleteksten) for vedligeholdelse dvs. helt DSB, delvist DSB eller slet ikke DSB.

Man kan heller ikke se hvordan antallet af togsæt fordeler sig på forskellige typer til landstrafik og regionaltrafik.

  • 2
  • 0