Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene

Mens Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten i aften, torsdag, bevilger 40 millioner kroner til 1.860 interaktive by- og pendlercykler til københavnerne, er de Radikale, Venstre, Konservative og Liberal Alliance dybt utilfredse med beslutningen.

»Det er drønærgerligt, at vi hælder 40 millioner skattekroner mere i et projekt, der er alt for dyrt, og som vi ikke engang har fået en ordentlig evaluering af,« siger Jakob Næsager, medlem af Borgerrepræsentationen for de Konservative.

Han mener, at beslutningen bliver taget med bind for øjnene, fordi den evaluering, som teknik- og miljøforvaltningen har gennemført af systemet, er baseret på en kun to måneder lang testperiode med 250 cykler.

Evalueringen var klar 3. juni. De 250 cykler kom på gaden 31. marts. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø), der har været en ivrig fortaler for systemet, skriver i en mail til Ingeniøren, at cyklerne fra producenten, Gobike, lever op til alle de krav, der fra kommunal side blev stillet i testperioden.

De tre krav er, at bycyklerne skal være bredt tilgængeligt i regionen og dermed bidrage til mobilitet, at de skal sammenkoble den kollektiv trafik, og at de skal reducere trængslen. Derudover skal det være økonomisk fordelagtigt.

Læs også: Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler

De Radikale mener hverken, at bycyklerne er økonomisk fordelagtige eller giver speciel gevinst for de pendlere, der i sidste ende skal bruge cyklerne, før de får nogen indvirkning på trængsel og mobilitet.

»Jeg vil gerne have bycykler, men 40 millioner kroner er mange penge, og det her projekt lader i højere grad til at være drevet af sjov end fornuft. Man er gået gimmick-amok og forsøger at give københavnerne noget, de slet ikke har brug for,« siger Mette Annelie Rasmussen fra de Radikale.

Nogenlunde samme melding kommer fra Venstre og Liberal Alliance, der ligeledes mener, at løsningen er alt for dyr.

»Der er ingen grund til, at vi skal opfinde kreative løsninger, når der findes billigere løsninger, der i højere grad dækker københavnernes behov,« siger Liberal Alliances Lilian Parker Kaule.

Vi mangler bare at få pendlerne med

Hos Socialdemokratiet og SF har der ikke været tvivl om opbakningen til Gobike-systemet.

Læs også: Opgraderet bycykel: Slut med småfejl ... men den er dæleme tung

»Der har været al for mange historier om, hvor dyre de her cykler her. Men det er altså en fin cykel af høj kvalitet og god drift,« siger Klaus Mygind, gruppeformand for SF København.

Han erkender dog, at der kan blive en udfordring i forhold til pendlerne.

»Vi mangler stadig at finde ud af, hvordan vi får løftet cyklen, så pendlerne kommer til at bruge den. Men vi har et godt udgangspunkt, og så må vi fortsætte derfra,« siger han.

Læs også: Politisk smøl forsinker interaktiv bycykel et halvt år

En væsentlig del af årsagen til, at DSB investerer 35 mio. kr. i systemet og samtidig stiller arealer til rådighed, er et ønske om, at flere pendlere bruger bycyklen frem for at tage egne cykler med i toget.

Ifølge tal fra Gobike har 800 personer skrevet sig op til et månedligt abonnement, der henvender sig til pendlere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"»Det er drønærgerligt, at vi hælder 40 millioner skattekroner mere i et projekt, der er alt for dyrt, og som vi ikke engang har fået en ordentlig evaluering af,« siger Jakob Næsager, medlem af Borgerrepræsentationen for de konservative."

Behøver man at nævne Melodi Grand Prix og enorme efterbetalinger....

  • 10
  • 0

Forbryderisk og mandatsvig at misbruge skattepengene på denne måde.

I forvejen misrøgter KK borgerne på mange planer.
Sindsyge afgifter på byggetilladelser, ingen vedligehold af vejene, alle driftmidlerne går i dag til at bygge chikaner, plante træer midt i vejene (har man da slet ikke lært noget af fortidens fejltagelser).
På byggeri ingen overholdelse af Landbyggeloven: Man bygger i skel, der sker overudnyttelse af arealerne, der afsættes ikke lovpligtig parkeringsareal, der tages ikke hensyn til afstande og lysindfald etc. Man har besynderlige 'servitutter', der ikke er tinglyst? Jamen så er det jo ikke servitutter!

  • 6
  • 0

Sådan lidt hurtig hovedregning, siger mig at hver cykel skal lejes ud i 240 timer af 25 kroner pr år de næste otte år for at gå i break-even. Altså under en time om dagen. Det er vel ikke usandsynligt?

Udover selvfølgelig den ubekendte, om det overhovedet er sandsynligt at den slags holder i otte år.

  • 2
  • 2

Hellere nye cykler, som giver reklame og big face i, end bedre cykelstier.

Konstatering
Vi har for mange penge i Københavnskommune...

  • 4
  • 0

Altså under en time om dagen. Det er vel ikke usandsynligt?

Tja..
"Ifølge tal fra producenten, Gobike, har cyklerne samlet set kørt mellem 25.000-26.000 timer. et betyder, at hver cykel i gennemsnit har kørt 0,86 tur per dag."
http://ing.dk/artikel/hver-bycykel-koerer-...

Men det var med kampagnepris på 10 kr/time.

Holdbarheden afhænger af hvor stort et vedligeholdelsesbudget der er fra år til år. Indtil videre er det ikke nogen overskudsforretning.

Er det virkelig det offentliges rolle at drive forretningen?

En ordentlig markedsundersøgelse ville have fundet frem til hvem der kunne bruge en lejecykel, og så udlicitere opgaven. Private aktører ville så både finde sponsorer og passende løsninger, uden at det koster kommunen en "reje".

  • 3
  • 0

Jeg har meldt mig til systemet, men har endnu ikke prøvekørt en af de fine cykler.

København er en stor by med et stort budget, så selv om 40 mio. kr. lyder af meget, er det ikke mere end godt 20.000 kr. for en solid cykel med navigation og tilhørende bookingsystem. Det kan meget vel vise sig at betale sig fint for kommunen og DSB. Hvis jeg stadig pendlede til city, ville jeg selv foretrække en bycykel frem for at slæbe min egen med i toget.

  • 3
  • 2

Og nej det er ikke andres penge, det er kommunens penge, som jeg og resten af kommunens borgere har betalt i skat og som forvaltes af folkevalgte politikere i et repræsentativt demokrati. Lad nu være med den gamle svada om "vores" penge, det er ikke somalia vi lever i.

Nej, det er Danmark vi lever i - og ingen grænser for hvad kommunen/staten synes de bør styre ;-)...
Cykel ordning - hvorfor ikke også en kommunal mad ordning? eller tøj ordning?

  • 2
  • 0

David Nielsen, det hedder demokrati, og hvis flertallet i København ikke synes det er en god idé med de nye cykler, kan de vælge nogle andre repræsentanter næste gang. Både lokalt og nationalt har de folk, der vælges, retten til at træffe beslutninger så længe de sidder i kommunalbestyrelsen eller Folketinget.

Bycyklerne er ikke gratis, så andre udlejere kan næppe komme efter kommunen på den baggrund. Ellers må de jo prøve. I modsætning til andre udlejere følger der et smart bookingsystem med, som formentlig er indregnet i den initiale pris.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten