Politikere: Vi risikerer at måtte skrotte Femern-udbud

Politikere: Vi risikerer at måtte skrotte Femern-udbud

Prisen for at få de bydende entreprenører på Femern-forbindelsen til at underskrive kontrakter uden en dato for byggestarten kan blive så høj, at udbuddet må droppes, advarer danske transportpolitikere.

Femern-entreprenørerne skal kompenseres for, at de ikke kan få at vide, hvornår byggeriet går i gang. Danske politikere frygter, at det bliver enormt dyrt, og taler derfor åbent om, at der er risiko for, at udbuddet droppes.

Hele den tre år lange proces med at sende byggeriet af Femern-tunnelen og landanlæggene i fire forskellige udbud risikerer nu at blive droppet. Det skyldes, at det oprindelige udbud ikke har taget tilstrækkelig højde for, hvor meget godkendelsesprocessen i Tyskland kan forsinke byggeriet.

»Alle de bud, vi har fået, går på, at byggestart er januar eller senest til sommer. Nu beder vi entreprenørerne om prisen for at være klar til at bygge, når godkendelsen kommer,« siger den radikale transportordfører, Andreas Steenberg.

»Det vil de formentlig have et beløb for, og vi skal så overveje, om den pris er så høj, at vi skal droppe udbuddet. Det skal vi sige åbent. Det kan være, at det er dér, vi skal ende.«

»Det er også muligt, at entreprenørerne siger, at så vil de ikke være med. Så må udbuddet gå om på et senere tidspunkt,« tilføjer Andreas Steenberg.

Læs også: Femern-beslutning udskudt igen: Nu nærmer ny deadline sig

Entreprenørkonsortierne afleverede deres første bud på Femern-tunnelen i december 2014. Buddene var 8,9 milliarder kroner dyrere end budgetteret. Derfor brugte det statslige projektselskab Femern A/S de næste ni måneder på at forhandle nye vilkår med entreprenørerne, så de bl.a. får 8,5 i stedet for 6,5 år til byggeriet.

De nye bud blev afleveret i september 2015 og har ikke været offentliggjort. Men i oktober blev politikerne fra det brede flertal bag tunnelen enige om både at bede om en stribe økonomiske analyser og få Femern A/S til at undersøge, om det var muligt at overtale entreprenørerne til at udskyde den endelige kontraktunderskrivelse eller gøre den afhængig af de tyske myndigheders miljøgodkendelse.

Nu taler politikerne for første gang åbent om, at analyserne ikke er færdige, fordi det er helt uklart, hvad det koster at udskyde byggestarten - og om det overhovedet kan lade sig gøre.

SF's transportordfører, Karsten Hønge, vil ikke referere direkte fra forhandlingerne.

»Vi går ind i en proces nu. Den har taget en anden drejning, end vi havde regnet med. Der har været så mange overraskelser undervejs, at jeg mener, at alle muligheder skal stå åbne,« siger han.

SF-ordføreren afviser at kommentere, om det også betyder muligheden for helt at aflyse udbuddet.

Læs også: Ny prognose: Først om 12 år er tunnelen til Tyskland færdig

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) holdt det første møde med forligspartierne om de nye bud i oktober. Dengang blev beslutningen udskudt til december. Siden blev den udskudt til januar, og nu forlyder det, at den tidligst bliver taget midt i marts.

Af ministerens pressemeddelelse fra oktober fremgår som nævnt, at partierne har bedt 'Femern A/S om at undersøge forskellige muligheder for den videre proces, bl.a. en forlængelse af vedståelsesfristen og muligheden for at indgå en aftale, der er betinget af den tyske myndighedsgodkendelse'.

Vedståelsesfristen er et udtryk for, at staten kun har indtil midt i maj til at sige ja til de nuværende tilbud. Derefter er de ikke længere gyldige.

Ministeren vil ikke svare på Ingeniørens spørgsmål om, hvorvidt det betyder, at der nu er helt nye forhandlinger i gang om, hvad en udskudt byggestart betyder.

»Som bekendt forhandler Femern A/S lige nu med entreprenørerne om forskellige handlemuligheder i forhold til, at den tyske myndighedsgodkendelse er forsinket. Jeg synes, vi skal lade de forhandlinger finde sted, før vi begynder at foruddiskontere udfaldet,« lyder en skriftlig kommentar.

Dermed er det heller ikke muligt at få ministerens bud på, hvor store forsinkelser det vil give at droppe det nuværende udbud og gennemføre et nyt, når de tyske myndigheder har godkendt tunnelbyggeriet.

Læs også: Tyske myndigheder: Forsinkelse kan umuligt komme bag på Danmark

Imidlertid forventer delstatsmyndighederne i Slesvig-Holsten først at kunne give det blå stempel i 2017. Dernæst forventer alle, at tyske miljøorganisationer og/eller Scandlines vil indklage sagen for domstolene. En retssag kan få opsættende virkning, og så henviser delstatsmyndighederne til fortilfælde med to års domstolsbehandling. I givet fald står der 2019 i kalenderen, før Femern-tunnelen er endeligt godkendt, og alle klagemuligheder udtømt. Selve byggeriet varer 8,5 år. Dermed er første realistiske åbningsår 2028, hvortil skal lægges den tid, det tager at gennemføre et nyt udbud.

Hos Danske Anlægsentreprenører opfordrer direktør Niels Nielsen politikerne til at gå langt for at undgå et nyt udbud.

»Det er vigtigt, at man holder fokus på de muligheder, der er for at fortsætte processen. Ellers er hele det lange forhandlingsforløb - den konkurrenceprægede dialog, hvor konsortiedeltagerne sammen med Femern A/S har udviklet gode ideer og løsninger - spildt.«

Læs også: Se de sorte streger i dokumentationen: Femern skjuler økonomiske prognoser

Blandt de danske deltagere i udbuddene er Per Aarsleff A/S, der er med i fire af konsortierne. Her siger direktør Lars M. Carlsen, at de konsortier, som Aarsleff deltager i, er indstillet på at finde løsninger.

»Vi har fremlagt over for Femern A/S, hvordan vi mener, at det vil kunne lade sig gøre at forlænge vedståelsesfristen og finde løsninger. Men vi ved jo i sagens natur ikke, hvordan de andre konsortier har reageret.«

Kommentarer (15)

Tillykke med det. Så må vi bare i endnu mange år finde os i at Scandlines udnytter os med deres monopol. Vi ved jo allesammengodt at det ikke for dem handler om miljøet, eller for så vidt om at vinde i retten, men bare trække sagen i langdrag, så forløbet går i stå. Vi lever godt nok i et demokrati, men det burde ikke betyde at private interesseorganisationer har mulighed for at udskyde et byggeri, der er til glæde for mange flere mennesker end dem der bor på Femern, fordi de ikke vil en en højhastighedsjernbane i baghaven.

Normalt er jeg helt med på at miljøet skal beskyttes, men i dette tilfælde vil jeg mene, at der er så rigelig erfaring med at bygge sænketunneller, og de tyske organisationers "alternative" bevæggrunde så åbenlyse, at det er helt til grin. De danske miljøorganisationer har jo sjovt nok ikke syntes, det var en kamp, der var værd at tage.

  • 17
  • 2

Deter altså svært at være en part i et projekt, som den anden part kun har et lunkent forhold til og hvor dele af den anden part er stærkt imod.

Vi kan kun meget besværligt ændre tysk miljølovgivning og uanset hvad vi mener om tyske miljøgruppers holdning er det et tysk internt problem hvis konsekvenser for projektet vi bare må æde, hvilket burde have været taget højde for i planlægningen.

Det ser mere og mere ud som om at vi fra dansk side har påbegyndt hele Femern-projektet uden at have gjort os klart hvordan omverdens holdning til projektet er og hvilke konsekvenser det har for økonomien i projektet. Men at fejlberegne udlandets reaktioner og disses konsekvenser på vores økonomi ser ud til at være blevet en dansk specialitet...

  • 5
  • 2

Hyperloop er vejen frem, ikke traditionelle broer. Hyperloop er billigere i opførelse og drift, fylder meget mindre, er (kan bygges) energi-selvforsynende, og vil ikke have den miljø-påvirkning som andre her skriver om. Og så er der lige det med rejsetiden fx København-Amsterdam på 40 minutter. Politikerne bør straks tale med Hyperloop, så vi kan "vinde" over Sverige og Finland http://ing.dk/artikel/hyperloop-firma-bejl...

Derudover, så er der det med de automatiske biler. Når denne traditionelle bro åbner (tidligst) i 2028 - om 12 år - vil mange biler, busser og lastbiler være automatiske, og der vil være brug for langt færre enheder på vejene. Denne transportudvikling, er end ikke med i prognoserne i dag. Med andre ord, denne bro og tunnel, vil være penge smidt lige ud i havet. https://www.facebook.com/automatiskebiler/

  • 2
  • 13