Politikere sætter gang i milliarddyrt motorvejsbyggeri i blinde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere sætter gang i milliarddyrt motorvejsbyggeri i blinde

Regeringen har foræret Dansk Folkeparti en blankocheck med aftalen om at bygge en ny motorvej mellem Holstebro og Herning.

Motorvejen er en del af aftalen om, at det nye midtjyske supersygehus bliver placeret i Gødstrup lige uden for Herning i stedet for i Aulum midt i mellem Herning og Holstebro.

Prisen for den cirka 30 kilometer lange motorvej bliver i nogle medier sat til mellem en og to milliarder kroner. Men ifølge planlægningschef Ole Kirk fra Vejdirektoratet kender ingen prisen på motorvejen endnu.

Dansk Folkeparti har presset Regeringen til at sige ja til at bygge en ny motorvej mellem Herning og Holstebro, selvom ingen endnu kender prisen på den 30 km. lange strækning. Foto Lars Bertelsen Illustration: Lars Bertelsen

»Jeg ved ikke, hvor de tal (prisen, red.) kommer fra. Vi har ikke regnet på det endnu, og der ikke tommelfingerregler for, hvad en motorvej koster. Det afhænger både af, hvor i landet vi bygger, hvor mange bygværker der er på strækningen og af undergrunden,« siger han.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med en forundersøgelse af en motorvej på strækningen, men den skal først være færdig til efteråret næste år. Derfor er der endnu ikke lavet økonomiske overslag på de forskellige løsninger, og der er af samme grund ikke gennemført cost-benefit-analyser.

»De fleste motorvejsprojekter har positiv cost-benefit. Spørgsmålet er så bare, om det giver bedre forrentning, end hvis man havde sat pengene i banken,« lyder det fra Ole Kirk.

De eneste fortilfælde er de store broer

I januar besluttede alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten at bevilge 4 millioner kroner til forundersøgelsen, hvorefter de ville vurdere, om der var grundlag for at en dyrere og mere detaljeret VVM-undersøgelse.

Allerede i trafikforliget fra oktober fik den radikale trafikordfører Johs. Poulsen, der er valgt i Herning, ifølge egne oplysninger dog gennemtrumfet, at der blev sat 20 millioner kroner af til at VVM-undersøge strækningen, altså godt et år før forundersøgelsens resultat er klart. Nu er det allerede besluttet at bygge motorvejen, selv om der end ikke forelægger et officielt prisoverslag.

Ole Kirk kan ikke mindes at et motorvejsbyggeri på land er blevet besluttet, før der var gennemført forundersøgelser og VVM.

»Nej. Det kan jeg ikke lige komme på. Men de faste forbindelser over Øresund og Femern er jo blevet besluttet før, man lavede VVM-undersøgelserne, så det er ikke en helt ukendt handlemåde,« mener han.

Kun Enhedslisten protesterer

Foreløbigt er det eneste parti, der har protesteret over blankochecken, Enhedslisten, der står udenfor trafikforligene. I en pressemeddelelse skriver trafikfordfører Per Clausen, at der slet ikke er tilstrækkeligt trafik til at forsvare at bygge en firesporet motorvej.

»Årsdøgntrafikken i 2008 var 10.000-13.500 biler - ikke meget til en 4-sporet motorvej, og langt mindre end andre steder i landet,« konstaterer han.

Desuden er den nuværende strækning meget sikker.

»Der er minimalt med ulykker på Rute 18 (Herning-Holstebro). Fra 2003 til 2007 er der registreret 24 personskadeuheld med 4 dræbte, 9 alvorligt tilskadekomne og 20 lettere tilskadekomne, og der er ikke udpeget sorte pletter på strækningen,« konstaterer Per Clausen.

Dokumentation

Vejdirektoratets side om forundersøgelsen
Trafikforliget fra januar 2009 (s. 27)
Trafikforliget fra oktober 2009 (s. 11)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal bare kunne tælle til 90.

Endnu en motorvej til Jylland, det positive er at man køre nærmest helt for sig selv.

DF er og bliver en farce og får populisme, frygt og had til at gå op i en højere enhed.

  • 0
  • 0

Man skal bare kunne tælle til 90.

Endnu en motorvej til Jylland, det positive er at man køre nærmest helt for sig selv.

DF er og bliver en farce og får populisme, frygt og had til at gå op i en højere enhed.

Godt sagt, nu mangler vi bare at give DF skylden for drivhuseffekten.
Nå ja det er jo også deres skyld, de bygger jo de motorveje som bilerne kører på, og bilerne udleder jo CO2...............

  • 0
  • 0

DF har sandelig held med sine afpresningsmetoder, og regeringen er åbenbart så forhippet på at få lagt deres monstersygehus i en sikker Venstre-valgkreds, Herning.
Ikke ét ord om at udbygge jernbanen Herning-Holstebro, ikke ét ord om at forbedre de lokale sygehuse, hvoraf nogle af dem tæller blandt landets mest veldrevne, ikke noget med at udbygge beredskabet med akutambulancer, og det para- medicin. Vi står med endnu et katastrofalt resultat af kommunalreformen: centralisering, nedlæggelse af yderområderne, forringelse af miljøet, endnu flere klimaskadelige stoffer fra vejtrafikken.
På lidt over en måned, har OVK vedtaget to over-flødige motorvejsprojekter. Unægtelig en spøjs måde, at sige velkommer til deltagerne i klimatopmødet.

  • 0
  • 0

DF har sandelig held med sine afpresningsmetoder, og regeringen er åbenbart så forhippet på at få lagt deres monstersygehus i en sikker Venstre-valgkreds, Herning.

Nu er det et Regionråd med en Socialdemokratisk formand der har besluttet at ligge at det skal ligge i Gødstrup!

  • 0
  • 0

Får vi så en motorvej til Holstebro fra Herning, før vi kan køre helt fra Silkeborg til Herning?
Hvad med det manglende stykke og det fra Århus til Silkeborg?
Det virker lidt forrykt, hvis man tilsidesætter de oprindelige motorvejsplaner for at bygge en motorvej til folk, der skal hurtigt på sygehus. Så må der godt nok være tynde argumenter for de andre stykker af vejen fra Århus til Herning.

  • 0
  • 0

Kan man fåenudvidelse af Køge bugt, hvor der kører 120.000biler i døgnet?? NEJ..

Kan man få en ny bro over Roskildefjord hvor der kører 22.000 biler i døgnet og hvor det tager 15min i kø hver dag at passere broen?? NEJ..

Kan man få en tom motorvej langt ude på Lars Tyndskids?? JA..

Glem nu de skide motorveje derude hvor der ingen trafik findes, placér hospitalet hvor der i virkeligheden burde ligge og så brug motorvejspengene hvor de giver flest sparede kø-minutter pr. investeret krone.

  • 0
  • 0

Kan man fåenudvidelse af Køge bugt, hvor der kører 120.000biler i døgnet?? NEJ..

Kan man få en ny bro over Roskildefjord hvor der kører 22.000 biler i døgnet og hvor det tager 15min i kø hver dag at passere broen?? NEJ..

Der kan bygges nok så mange motorveje ved Køge bugt, uden at det hjælper en skid på kø'erne. I skal bruge de gode offentlige transportmidler, og så skal der være motorveje, der hvor der er lange afstande. En motorvej er ikke beregnet til at holde i kø på, men til at køre hurtigt fra A til B!

Grunden til, at det er lars tyndskids mark er, at der ingen veje er, og derfor er det ikke muligt at have attraktive tilbud til virksomheder.
Forklar mig lige, hvorfor alle offentlige instanser partout skal klaskes op i Kbh. og omegn, hvor der er så mange mennesker, at man ikke kan komme frem og tilbage!

Det giver god mening, at lave motorveje, der hvor der mangler udvikling, og hvor der er store afstande. Det er alt for dyrt, at lave en stor motorvej, for at bruge den som parkeringsplads!

  • 0
  • 0

"Nu er det et Regionråd med en Socialdemokratisk formand der har besluttet at ligge at det skal ligge i Gødstrup!"
Nej, det er det helt afgjort ikke! Afgørelsen er truffet af regeringens Erik Juhl-udvalg, der først skal godkende regionernes udbygningsplaner, inden der kan gives tilsagn om støtte. Ingen af de medlemmer, der sidder i udvalget, har tilknytning til regionerne. At Bent Hansen fra Danske Regioner lader som om det modsatte er tilfældet, er lidt patetisk, men mest til invortes brug, og for at han kan skabe en illusion om at han har noget at lave. Det har han ikke, og snart vil han være arbejdsløs når regeringen slagter regionerne. Så kan han søge jobbet som sygehusdirektør - i Gødstrup.

  • 0
  • 0

Erik Juhl udvalget indstiller kun hvorvidt der skal gives statslig støtte til et givent projekt. Hvis regionen kan afholde det af egen lomme er de velkomne til det.

Erik Juhl indstillede i første omgang at Herning sygehus blev udbygget, da det var det mest kosteffektive.

Herefter iværksatte regionen en undersøgelse af placeringsmulighederne, der konkluderede det bedste var en placering i Gødstrup.

Præcenteret for denne undersøgelse, tilsluttede Erik Juhl udvalget sig placeringen i Gødstrup.

Har dermed svært ved at se, hvordan det kan være regeringens 'skyld' at sygehuset bliver placeret i eller i nærheden af Herning. Hvis Erik Juhl udvalget havde tilsluttet sig en placering i Herning hvorfor skulle regeringen så ikke have fulgt den, da den har fulgt udvalget i alle andre indstillinger.

  • 0
  • 0

Vore politikere har bare NADA vision - hvad i alverden skal man bruge en ekstra motorvej til i disse krisetider? Er der VIRKELIGT ikke væsenligt vigtigere projekter at bruge offentlige penge på? F.eks. energisikkerhed i fremtiden? Eller mad uden gift i? Eller ærlige politikere? Eller embedsmænd, som arbejder for danmarks bedste og ikke nogle lobbyisters?

Hold da kæft, hvor er det hjernedødt og fantasiløst det her. At kyle milliarder ud på noget som giver ekstra forurening, ekstra udgifter til vedligehold og som sparer nogle jyder et par minutter om dagen.

Man kan klandre alle vore politikere for at være komplet uansvarlige - det er faktisk deres job at være ansvarlige og lede landet på bedste vis.

Kan vi ikke få nogle politikere og embedsmænd, hvis hjerner ikke er fossiler?

  • 0
  • 0

Ja - selvfølgelig skal man tage de offentlige transportmidler, men der er jo ingen.

Når jeg nu flytter til mit nye gamle bondehus, så kan jeg tage det offentlige hjemmefra til mit arbejde og det tager 2½time..
Eller; jeg kan tage bilen og så tager det 50min uden for myldretiden eller 1½ time i myldretiden..

Så jeg tager selvfølgelig bilen.

Hvis jeg skal på besøg hos min far, tager det 45min i bil og 3 timer med den offentlige og jeg skal stadig gå de sidste 4 kilometer.

Så jeg tager selvfølgelig bilen.

Jeg arbejder for tiden i Rødby. Det tager godtnok kun 2->2½ time med den offentlige (som kunne bruges til arbejde, men jeg kan ikke være på min arbejdsplads før kl. 09.34, og dvs. at min arbejdsdag er forskudt i forhold til kollegaernes)

Så jeg tager selvfølgelig bilen.

Så længe der ikke er et bare rimeligt offentligt transport alternativ, så bliver det bil. Og derfor skal der investeres i motorveje, indtil politikerne får taget sig sammen til at indføre offentlig transport i Danmark.

Hvis man vil noget med offentlig transport, så lægges der nye dobbelte højhastighedsspor på alle hovedstrækninger.

  • 0
  • 0

[quote]DF har sandelig held med sine afpresningsmetoder, og regeringen er åbenbart så forhippet på at få lagt deres monstersygehus i en sikker Venstre-valgkreds, Herning.

Nu er det et Regionråd med en Socialdemokratisk formand der har besluttet at ligge at det skal ligge i Gødstrup![/quote]
Ikke for noget, men den anden placering i Aulum er altså også i Herning kommune, så der må være helt andre årsager bag Bent Hansens rævekage.

  • 0
  • 0

Det virker lidt forrykt, hvis man tilsidesætter de oprindelige motorvejsplaner for at bygge en motorvej til folk, der skal hurtigt på sygehus. Så må der godt nok være tynde argumenter for de andre stykker af vejen fra Århus til Herning.

Mon ikke man bare har lært at østjyderne er så dobbeltmoralske at en motorvej er nærmest umulig at anlægge? Alle vil ha' den, bare kun i naboens have.
Der er man nok en lille smule mere realistisk i det vestjyske, hvor alle er klar over hvad der kan tjenes/spares på sådan en vej. Nogle vil måske endda gå så langt som at sige at der ikke er noget bevaringsværdig natur på den vestjyske hede.
Det er jo ikke fordi de ikke prøvede at få lov til at bygge en motorvej i silkeborg i mange år? :-)

  • 0
  • 0

Godt sagt Svend!
Problemet er netop at landet er blevet endnu mere skævvredet de sidste 8-10 år hvor alt offentligt (HMK, KMS, etc.) flyttes til Kiøbenhavnstrup og omegn. Det trækker det private efter sig. Så med mindre der gøres noget alvorligt for at gøre Jylland og især Nord- og Vestjylland attraktivt at investere i, bliver der bare endnu være. Boligboblen i "Staden" kan man også sætte i relation dertil.

  • 0
  • 0

Forklar så lige alle os andre på Djævleøen hvor meget udvikling og erhvervsliv der er kommet i Nordjylland!
Nej vi skulle forlange at ALLE jyske folketingsmedlemmer skulle have en bolig stillet til rådighed SYD syd for Køge og så skulle de tage enten bil el. offentlig transport ind til Kristiansborg kl 7.30 om morgenen!. Så ville der ikke blive bygget en meter motorvej mere i vest- el. nordjylland!

  • 0
  • 0

Motorvej skal vel bygges for at løse et trafikmæssigt behov.
Jeg ville mene at behovet for hurtig transport til sygehusene kunne løses ved at forsyne de nye supersygehuse med et helikopter beredskab. En lægehelikopter på taget, ville hurtig løse problemet med akut indlæggelse over større afstande.
Man ser ofte i f.eks. Tyskland, at ved alvorlige trafikuheld henter en helikopter de tilskadekomne. Jeg har ofte undret mig over, at vi ikke har noget lignende i Danmark, navnlig nu hvor vi skal have færre og større sygehuse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten