Politikere: Nu skal vi regne på Kattegat-broen

De danske rådgiverfirmaer kan godt begynde at lune sig og forberede de næste rekrutteringskampagner.

Næste år kommer begynder rådgiverkontrakterne på det nye årtusindes hidtil største byggeprojekt, broen over Femer Bælt, at blive sendt i udbud, og på samme tid skal de første beregninger til et andet gigant-projekt, en ny bro over Kattegat, udføres.

Et stort flertal med så godt som alle partier i Folketinget i er klar til at sætte penge af til at regne på, om Kattegat-broen kan hænge økonomisk sammen.

Det er kun fire måneder, siden Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) foreslog broen over Kattegat. Siden fulgte blandt andre Schiller Instituttet, Siemens og Rambøll efter med planerne om at magnetsvævetog på en ny bro, som kan bringe passerer fra København til Århus på en time.

Socialdemokrater: »Uhyre interessant«

Argumenterne har allerede overbevist Socialdemokraterne.

»Efterhånden som jeg taler med trafikforskere, andre politiker og almindelige mennesker, bliver jeg mere og mere overbevist om, at Kattegat-broen vil være uhyre interessant,« siger trafikordfører Magnus Heunicke til Jyllands-Posten.

Han vil afsætte mellem 50 og 100 millioner kroner til »at undersøge forholdene nærmere« uden på forhånd at lægge sig fast på, hvordan broen skal se ud. Magnus Heunicke er dog først og fremmest tiltalt af ideen om højhastighedstog.

»Der skal i hvert fald være plads til noget kollektiv trafik,« siger han til Jyllands-Posten.

Det mener den radikale Martin Lidegaard også.

»Med en jernbane over Kattegat ligger der nogle kæmpe perspektiver i sådan en bro,« siger han.

Konservative: Bliver billetprisen for høj

De konservative anser ligeledes broen for at være mest interessant for togtrafikken.

»Jeg er indstillet på at få lavet en hurtig undersøgelse af miljøforholdene og bæredygtigheden ved hele projektet, så vi kan finde ud af, om togtrafikken er bæredygtig, eller om billetprisen bliver for høj,« siger trafikordfører Henriette Kjær til Jyllands-Posten.

Selv på den yderste venstrefløj, som er stærkt kritisk over for Femern-broen, er der en åbning over for en ny bro over Kattegat. Enhedslistens Per Clausen erklærer sig villig til at støtte en undersøgelse af en ny bro, »hvis den medvirker til at nedbringe CO2-udslippet«.

»Vi mener ikke, der er brug for at bruge 100 millioner kroner for at nå frem til det indlysende resultat, at en afgørende betingelse for, at en Kattegat-forbindelse kan reducere CO2-udslippet, er, at der kun er tale om en jernbaneforbindelse. En bilforbindelse vil ikke kunne undgå at skabe en yderligere eksplosion i bilkørslen og yderligere forurening,« siger han.

Hvad med en tunnel fra Nordfyn til Horsens?

Vestres trafikordfører, Kristian Pohl Lorentzen, kalder Kattegat-broen for »det mest realistiske af de fremtidige projekter efter Femern-broen.«. Han håber i begyndelsen af næste år at kunne beslutte, hvilke store projekter der skal prioriteres.

Til efteråret kommer Infrastrukturkommissionen med sine anbefalinger til Danmark trafikinvesteringer. Dem venter også transportminister Flemming Hansen (K) på.

Trafikstyrelsen har i sin anbefaling til Infrastrukturkommissionen peget på en tunnel under det sydvestlige Kattegat, fra Nordfyn til Horsens-området, som en mulighed for at køre hurtige tog mellem Odense og Århus.

Dokumentation

Trafikstyrelsens rapport til Infrastrukturkommissionen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En bro fra Odden til Århus skal være 68 (!) km lang..

En bro fra Odden til ydersiden af Ebeltoft skal "kun" være 41km.

En bro fra Røsnæs til syd for Ballen på Samsø skal være 15km lang + 24 km motorvej på Samsø + yderligere 22 km bro fra Samsø til Århus.

Sidste forslag vil fuldstændig smadre Samsø, så den burde være udelukket.

/Jakob

  • 0
  • 0

Nej - jeg vil ikke have en motorvej! Det er komplet latterligt at benytte 100milliarder på en bro over kattegat, ligesåvel som det er komplet latterligt at bruge 60 milliarder på en bro rødby-fehmarn/Hamborg.

Vi snakker 160milliarder ud af statskassen. De penge kunne være brugt ufatteligt meget bedre på en udskiftning af sygehus + skoler.. Det vil skabe meget mere udvikling for Danmark, end to skaldede broer vil kunne gøre.

/jakob

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten