Politikere: Femern-aftale skal ikke genforhandles
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere: Femern-aftale skal ikke genforhandles

Selv om den tyske rigsrevision har opfordret til at genforhandle Femern-aftalen mellem Tyskland og Danmark, er det uvist, om det faktisk vil ske.

Rigsrevisionen, den såkaldte Bundesrechnungshof, har ifølge den tyske tv-station NDR skrevet opfordringen i en endnu ikke publiceret rapport på baggrund af den 10 mia. kr. store fordyrelse af de tyske landanlæg.

Læs også: Tysk rigsrevision vil genforhandle Femern-tunnel

Den type opfordring bliver der normalt lyttet til i Tyskland, vurderer lektor emeritus ved Saxoinstituttet på Københavns Universitet Karl Christian Lammers.

Illustration: MI Grafik

»Det er normalt i Tyskland, ligesom i Danmark, at man retter sig efter kritikken fra Bundesrechnungshof eller går i diskussion med dem. Den har ikke i sig selv mulighed for at standse noget, men har til opgave kritisk at forholde sig til finanser i projekter og komme med anbefalinger og kritik ud fra det,« siger han.

Læs også: Her er jernbanen til Femern, som Tyskland er forsinket med

Det er imidlertid ikke det indtryk, som politikerne omkring Femernforbindelsen giver. Hverken den tyske transportminister Alexander Dobrindt (CSU) eller hans danske kollega Magnus Heunicke (S) har kommenteret kritikken endnu, men de to ministre diskuterede forbindelsen i fredags og transportministeriet oplyser, at der stadig er opbakning til forbindelsen fra tysk side. Magnus Heunicke vil dog ikke kommentere sagen, så længe der ikke er en officiel udmelding fra den tyske regering.

Også i delstaten Slesvig-Holsten er der fortsat opbakning omkring forbindelsen. Delstatens transportminister, Reinard Meyer (SPD), vurderer, at forbindelsen ikke står foran en genforhandling.

Læs også: Tyskere står fast: Ingen ny jernbane til Femern før 2024

»Jeg ser ikke en fare for, at holdningen i bundesregeringen ændrer sig,« siger han til det tyske nyhedsbureau DPA.

Karl Christian Lammers understreger, at det er svært at gisne om udfaldet af ministeriets modtagelse af kritikken, men at det som minimum vil føre til en drøftelse mellem ministeriet og rigsrevisionen.

Læs også: Danske miljøforkæmpere: Femern er ikke en prioritet

Transportminister Magnus Heunicke (S) mødtes i februar med sin tyske kollega Alexander Dobrindt (CSU). Her slog Dobrindt fast, at de tyske landanlæg ville være forsinket til 2024, men at Tyskland stadig var opsat på at gennemføre projektet. Illustration: Transportministeriet

Bundesrechnungshof har flere gange tidligere kritiseret store infrastrukturprojekter og deres anbefalinger bliver som regel fulgt. Særlig relevant virker den skandaleombruste planlagte lufthavn ‘Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt.’

»Bundesrechnungshof kritiserede i 2014 det store lufthavnsbyggeri i Berlin, som er blevet langt dyrere og kommer til at tage meget længere tid end forudset. I det tilfælde er kritikken blevet fulgt,« påpeger Karl Christian Lammers..

Læs også: Tysk miljøorganisation: Femernforbindelse er ikke økonomisk bæredygtig

»Med hensyn til de mulige økonomiske overskridelser med Femern Bælt-projektet, kan man forestille sig, at forbundsdagen i det mindste vil tage emnet op på baggrund af kritikken. I Tyskland har en del borgerinitiativer vendt sig mod projektet, og de vil sandsynligvis også finde ny argumentation i kritikken.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

og konkurrence på ruten mellem Danmark og Tyskland. Hvis Scandlines synes færger er det bedste, og man gerne vil have arbejdspladser, så er der nok nogen der kan se en forretning i at konkurrere med den ekstremt lukrative forbindelse Scandlines pt har.

Jeg har personlig købt en tur fra Trelleborg til Sassnitz - retur med bil, for SEK 274,-

Stenaline eller DFDS kunne nok godt lave en linie Gedser / Rostock - eller en anden mulighed, Świnoujście.

Femern bliver alligevel ikke færdig før 2028 - og vi kan ikke leve med en ineffektiv og dyr forbindelse i over 10 år.

  • 2
  • 4

Hvis det kun drejede sig om Østdanmarks årlige ferieudflugt, så kunne flere færgeruter være løsningen, men nu handler det om at få færre lastbiler på vejnettet ved at det økonomisk og tidsmæssigt kan betale sig at få godset over på bane.

Opgaven kan ikke løses med flere oliebaserede færger, det tager for lang tid at overføre tog med færger, hvorfor tror i ellers at bedste løsning i dag er at køre en omvej på 155-160km over Jylland Fyn.

  • 2
  • 1

Hvorfor skal norsk og svensk banetrafik og Lastbiltrafik gennem Danmark? Banetrafikken går kun gennem danmark på grund af lave priser. Sæt priserne på banen og lastbiltransit rigtigt, - så søger trafikken over på containerskib. Det kan gøres med et pennestrøg. De fleste transporter fra Norge går allerede lige forbi Göteborg, ligesom hovedparten af de Svenske Containere.
Göteborg har en meget stor containerhavn, der styres af Maersk. Sæt containerne på mellemstore containerskibe og lad dem sejle i pendul til Kiel/ Hamburg- gennem Storebælt. Med de nye krav til ren Bunkerolie, så bruger containerskibe mindre energi end bane og forureningen er nu under lastbiler og på linie med bane. Enhver kan selv regne på det her : http://www.ecotransit.org/index.en.html Husk blot at dele forsuring med ca en faktor 10 da de nye EU regler for bunkerolie giver meget mindre emissioner.
Transporttiden vokser med nogle timer-men Norske møbler kan nok vente 3-6 timer undervejs ?
Når banetrafikken aflastes, så er der pludselig plads nok på banen til bedre persontrafik også over Øresund- og Danmark spares XX milliarder, der kan bruges til renovering af den eksisterende infrastruktur - broer, vinterhullede veje mmm.
mvh/ Anders

  • 3
  • 2

Hvorfor skal norsk og svensk banetrafik og Lastbiltrafik gennem Danmark? Banetrafikken går kun gennem danmark på grund af lave priser. Sæt priserne på banen og lastbiltransit rigtigt, - så søger trafikken over på containerskib. Det kan gøres med et pennestrøg. De fleste transporter fra Norge går allerede lige forbi Göteborg, ligesom hovedparten af de Svenske Containere.
Göteborg har en meget stor containerhavn, der styres af Maersk. Sæt containerne på mellemstore containerskibe og lad dem sejle i pendul til Kiel/ Hamburg- gennem Storebælt. Med de nye krav til ren Bunkerolie, så bruger containerskibe mindre energi end bane og forureningen er nu under lastbiler og på linie med bane. Enhver kan selv regne på det her : http://www.ecotransit.org/index.en.html Husk blot at dele forsuring med ca en faktor 10 da de nye EU regler for bunkerolie giver meget mindre emissioner.
Transporttiden vokser med nogle timer-men Norske møbler kan nok vente 3-6 timer undervejs ?
Når banetrafikken aflastes, så er der pludselig plads nok på banen til bedre persontrafik også over Øresund- og Danmark spares XX milliarder, der kan bruges til renovering af den eksisterende infrastruktur - broer, vinterhullede veje mmm.
mvh/ Anders

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten