Efter at en såkaldt screening fra rådgiverfirmaet Niras har dokumenteret, at prisen for en fast forbindelse over Kattegat er mellem 100 og 137 milliarder kroner, hopper alle den fortalere fra.
DSB, der ellers førte an i markedsføringen sidste forår, har set skriften på væggen og har for længst rettet fokus andre steder hen, selv om forbindelsen med omkring 15 millioner årlige togrejsende ville have givet togselskabet en ordentlig saltvandsindsprøjtning.
Også konservative Henriette Kjær, der er valgt i Østjylland og var en varm fortaler for broen, vender tommelfingeren nedad.
»Det er med beklagelse, at jeg må sige, at det nu får lidt længere udsigter. Det havde været helt fantastisk for udviklingen i både Øst-, Midt- og Nordjylland at få en Kattegat-forbindelse,« siger hun til nyhedsbureauet Ritzau.
Nu vil Henriette Kjær i stedet koncentrere sig om at forkorte rejsetiden mellem Jylland og Sjælland ved at arbejde for at elektrificere togdriften og opgradere rute 21 - hovedvejen til Sjællands Odde.
Den radikale trafikordfører, Johs. Poulsen, er enig:
»Hvor smerteligt det end er for det midtjyske område, viser undersøgelsen, at der ikke kan laves en fornuftig forrentning af projektet. I stedet vil vi udbygge den eksisterende jernbane og lave en række forbedringer trekantområdet,« siger han.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard