Politikere er enige: Der bliver ingen bro over Kattegat
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere er enige: Der bliver ingen bro over Kattegat

Efter at en såkaldt screening fra rådgiverfirmaet Niras har dokumenteret, at prisen for en fast forbindelse over Kattegat er mellem 100 og 137 milliarder kroner, hopper alle den fortalere fra.

DSB, der ellers førte an i markedsføringen sidste forår, har set skriften på væggen og har for længst rettet fokus andre steder hen, selv om forbindelsen med omkring 15 millioner årlige togrejsende ville have givet togselskabet en ordentlig saltvandsindsprøjtning.

Også konservative Henriette Kjær, der er valgt i Østjylland og var en varm fortaler for broen, vender tommelfingeren nedad.

»Det er med beklagelse, at jeg må sige, at det nu får lidt længere udsigter. Det havde været helt fantastisk for udviklingen i både Øst-, Midt- og Nordjylland at få en Kattegat-forbindelse,« siger hun til nyhedsbureauet Ritzau.

Nu vil Henriette Kjær i stedet koncentrere sig om at forkorte rejsetiden mellem Jylland og Sjælland ved at arbejde for at elektrificere togdriften og opgradere rute 21 - hovedvejen til Sjællands Odde.

Den radikale trafikordfører, Johs. Poulsen, er enig:

»Hvor smerteligt det end er for det midtjyske område, viser undersøgelsen, at der ikke kan laves en fornuftig forrentning af projektet. I stedet vil vi udbygge den eksisterende jernbane og lave en række forbedringer trekantområdet,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først