Politikere dropper Femern-høring med kritiske fagfolk
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere dropper Femern-høring med kritiske fagfolk

Illustration: Femern A/S

Offentligheden nægtes fortsat indsigt i det økonomiske grundlag for den 62 mia. kr. dyre Femern-forbindelse. Det er konsekvensen af en kovending i Folketingets transportudvalg. I april blev udvalget ellers enige om, at ville afholde en høring om Femern-forbindelsen. Her skulle embedsmændsmænd fra Transport-, Bygge- og Boligministeriet, Sund & Bælt og datterselskabet Femern A/S debattere med nogle af de kritikere, der har påpeget svagheder og manglende dokumentation i de trafikprognoser og økonomiske beregninger, der hidtil er blevet offentliggjort.

Ophavsmanden til forslaget om høringen, Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, håbede også at få offentliggjort de undersøgelser, som ministeriet, Sund & Bælt og Femern A/S i dag hemmeligholder.

Læs også: Omsider en høring om Femern: Får vi så de hemmelige trafikprognoser?

»Hvis kritikerne skal have en levende chance for at finde ud af, hvad der op og hvad der er ned i trafikprognoserne, skal de jo have den samme viden som repræsentanterne fra Femern A/S, Sund & Bælt og ministeriet. Men jeg ved endnu ikke, om vi kan få rapporterne udleveret,« sagde han i begyndelsen af april.

Skulle 'aflive myte' om manglende trafik

Enhedslisten er sammen med Alternativet de eneste partier, der står udenfor aftalen om at bygge den 62 mia. kr. dyre tunnel til Tyskland. Alligevel var det lykkes Enhedslisten at få opbakning fra aftalepartierne til at arrangere en høring.

»Holdningen fra forligspartierne var, at når der nu ikke var noget at skjule, så kan man lige så godt få alt frem, så man kan udrydde myterne om, at der vil mangle trafik til at få forbindelsen til at løbe rundt,« fortalte Henning Hyldested.

Efterfølgende blev der nedsat et underudvalg, der skulle arrangere høringen, bede om at få de hemmeligholdte undersøgelser og indbyde kritikere til at gøre politikerne og befolkningen klogere på forbindelsens økonomi. Underudvalget bestod af Hans Christian Schmidt fra Venstre, Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne, Hans Henrik Brodersen fra Dansk Folkeparti og forslagsstilleren Henning Hyllested.

Flertal har fortrudt

Men underudvalget nåede aldrig at blive indkaldt, for på transportudvalgets møde i torsdags, fik forslagsstilleren at vide, at flertallet for at holde en åben høring var væk.

»De andre partier har simpelthen fortrudt, at de var gået med til at holde en åben høring om Femern-Forbindelsen. Nu siger de, at der ikke er nogen grund til at skabe unødig opmærksomhed om beregningerne og trafikprognoserne, fordi det kan føre til forsinkelser af projektet. Men det er jo helt tosset, for det er kritik, der allerede er blevet fremført flere gange,« siger Henning Hyllested i dag.

Læs også: Nu skal Femerns tyske trafikkonsulenter kvalitetssikre deres egne prognoser

I stedet for en høring, vil et flertal nu bede den ansvarlige minister Ole Birk Olesen (LA) og hans embedsmænd om at stille op til en teknisk gennemgang af projektet, fortæller udvalgets formand Lennart Damsbo-Andersen (S), der benægter, at en åben høring overhovedet har været på tale.

»En åben høring var aldrig på dagsordenen. Desuden handler det ikke om, hvad offentligheden skal have at vide, men om hvad medlemmerne af transportudvalget har krav på og brug for at få at vide. Der vil vi hellere bruge det redskab, der hedder, at vi kan kræve en teknisk gennemgang, hvor ministeren skal stille op og informere om projektet.«

Enhedslisten: Teknisk gennemgang er værdiløs

Men betyder det, at medlemmerne vil få de undersøgelser og rapporter at se, som hidtil er blevet tilbageholdt?

»Jeg går ud fra, at vi vil få alle trafikprognoserne – både dem fra Storebælt og Femern Bælt – at se. Når vi beder om en teknisk gennemgang, skal vi jo have alle de relevante informationer.«

Læs også: Danmark haster videre med Femern-tunnel trods manglende godkendelse

Udsigten til en teknisk gennemgang kun for transportudvalgets medlemmer stiller imidlertid ikke Henning Hyllested tilfreds.

»En teknisk gennemgang er jo ingenting værd. Jeg kan da ikke sidde til en teknisk gennemgang og på en kvalificeret måde at fremføre den kritik, der er kommet fra fagfolk som Knud Erik Andersen (tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, red.) og Hans Schjær‐Jacobsen (civilingeniør med fokus på risiko og usikkerheder ved store anlægsprojekter, red.),« siger Henning Hyllested.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel kræver stort trafikspring for at klare sig

Ikke sikkert trafikprognoser bliver offentliggjort

Flertallet i Transportudvalget er ifølge Lennart Damsbo-Andersen åbne overfor at afholde en høring efter den tekniske gennemgang.

»Det må vi diskutere, når vi har haft mødet med ministeren,« siger han. Han kan imidlertid ikke garantere, at kritikkerne kan se de hidtil hemmeligholdte undersøgelser, som transportudvalget håber at få præsenteret.

Læs også: Prognoserne for Femern-trafikken drejer rundt, rundt, rundt - rundt, rundt, rundt

»En teknisk gennemgang er et lukket møde, som der ikke må refereres fra. Så det er kun ministeren, der kan beslutte, om undersøgelserne skal offentliggøres.«

Enhedslisten: Lukket proces vil fortsætte

For Henning Hyllested peger udvalgskollegernes beslutning om at droppe høringen kun i én retning:

»Da vi blev enige om en åben høring, sagde de andre, at der ikke var nogen grund til at skabe myter. Men nu lukker de hele processen igen. Og jeg tror sgu ikke, vi nogensinde får den åbne høring. Det er som om, at det faktum, at der allerede er brugt fem mia. kr. på projektet, er blevet et argument i sig selv for bare at fortsætte og bruge de resterende 57,« siger han.

Læs også: Politisk finte: Danmark bruger 13 milliarder på Femern-forbindelse før tysk godkendelse

Ifølge Lennart Damsbo-Andersen vil den tekniske gennemgang tidligst kunne ske efter Folketingets sommerpause.

I 80' havde vi et godt og solidt demokrati, hvor vi blev hør og kunne gå op til en minister og tale direkte med dem, men det tynnede langsom ud og nu er de forskanset både fysisk og psykisk mod demokratiske spilleregler, det er en saga blot.

Rundt omkring i verdenen har diktatorer meget let kunne tage magten, det vil nok tage et årti før DK falder til en diktator.

  • 28
  • 3

| Nu siger de, at der ikke er nogen grund til at skabe unødig opmærksomhed om beregningerne
| og trafikprognoserne, fordi det kan føre til forsinkelser af projektet.

Når jeg læser sådan noget, så begynder jeg at blive alvorligt bekymret, for så må der være noget politikerne gerne vil skjule.

Vil de beskytte incompetente ansatte i trafikministeriet og/eller incompetente folk i Femern A/S?

  • 24
  • 2

Femern er et politisk ønske, det er politik, ikke logik.

Et flertal i folketinget, demokrati, ønsker forbindelsen, så er den ikke længere.

  • 7
  • 8