Politikere chokerede over metro-ballade: De er i kløerne på nogle vanvittige italienere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikere chokerede over metro-ballade: De er i kløerne på nogle vanvittige italienere

Illustration: Lasse Gorm Jensen

De transportpolitiske ordførere anede intet om de nye problemer med Metrocityringen i København, før de torsdag blev orienteret på et møde om de statslige anlægsprojekter. Flere af dem udtrykker bestyrtelse over de problemer, som udvidelsen af metronettet er havnet i.

»Det er det rene vanvid,« siger den radikale ordfører, Andreas Steenberg.

Han henviser til, at arbejdet på stationerne er stoppet som følge af en strid mellem hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) styret af italienske Salini og den danske underentreprenør MT Højgaard. Samtidig har bestyrelsen for det offentligt ejede Metroselskab måtte låne CMT 1,1 milliarder kroner for overhovedet at få italienerne til at genoptage arbejdet efter nytår.

Læs også: Arbejdet på Cityringen gået i stå og entreprenør kræver 7 milliarder kroner

Desuden kræver Copenhagen Metro Team syv milliarder kroner ekstra ud over de 23 milliarder kroner, som Cityringen i forvejen er budgetteret til.

»Som jeg vurderer det, har Metroselskabet båret sig rigtigt an. De er bare kommet i kløerne på nogle vanvittige italienere,« lyder det fra Andreas Steenberg.

Han har bedt om, at politikerne bliver løbende orienteret om metrobyggeriet i hovedstaden og om udviklingen i den voldgiftssag, som Copenhagen Metro Team har anlagt mod Metroselskabet.

Skræmmende og chokerende

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, havde inden mødet torsdag en forventning om, at metrobyggeriet kørte fornuftigt.

»Derfor er det lidt chokerende, at der er kommet krav om så mange penge. Der er reserver i metrobyggeriet, men slet ikke i den størrelsesorden,« konstaterer han.

»Metroselskabet har tilsyneladende entreret med en virksomhed, som har likviditetsproblemer og er mere eller mindre konkurstruet. Det er skræmmende, at selskabet ikke har sikret sig bedre og risikerer at stå med en virksomhed, som må lukke.«

S: Det er hajfyldt farvand

Socialdemokraten Rasmus Prehn maner til at slå koldt vand i blodet.

»Det er uacceptabelt, at Metroselskabet står i en situation, hvor det bliver afpresset,« siger han.

»Men når man bygger noget, der er så stort og ambitiøst som metroen, findes der ingen lette veje. Det er hajfyldt farvand. Udfordringerne er store og rigtig trælse, men vi fremmer ikke processen ved at løbe rund på alle etager og råbe brand. Det er vigtigt at have is i maven,« tilføjer han:

»Det er rigtigt ærgerligt med problemerne, men vi har brug for den metro, og den skal gøres færdig.«

Ingen af de politikere, som Ingeniøren har talt med, mener, at der fra politisk side er noget at gøre for at forbedre udsigterne til, at metroen åbner til den reviderede tidsplan i 2019 og til prisen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

ha..ha
gad vide om det er de samme italienere der byggede IC-3
lyder som en ny skandale i samme størrelse
vi låner dem lige 1100,millioner...komisk

  • 5
  • 20

Ikke specielt overraskende. Metroselskabet er kendt for at fokusere meget voldsomt på at få prisen så lav som overhovedet muligt. Selvfølgelig hopper nogle entreprenører på den, og det giver så en stribe problemer (ikke et ord om lønvilkår og kokaindistribution) - blandt andet at leverandøren prøver at få genforhandlet kontrakten på den ene eller anden knap så elegante måde.

Det er lidt Metroselskabets egen medicin, for de har jo selv tidligere været ude og bede om flere penge, når først de var igang, og politikerne ikke kunne stoppe projektet.

  • 9
  • 1

Fyr dem og find nogen andre til at lave arbejdet, også selvom det bliver langt dyrere. Sådan noget p*s skal man ikke acceptere.

  • 21
  • 0

Staten indgår en aftale, som i princippet ser således ud:
Entreprenøren bygger Metroen efter aftale, vilkår m.v.
Ingen up front betaling.
Når den står færdig leaser staten Metroen af entreprenøren i x år.
Når x år er gået, har staten ret til at overtage Metroen kvit og frit, idet leasingprisen vil være afstemt efter det.
Er Metroen ikke færdig, ingen leasing, førend at den står færdig.
Ingen ekstra omkostninger i byggeperioden - det er entreprenørens risiko, hvis der viser sig uforudsete ting under vejs i byggeriet.
Måske lidt højere leasingpris, men betragt det som en forsikringspræmie.

  • 8
  • 2

Fantastisk at den danske stat gang på gang indgår kontrakter med leverandører i EU uden at kontrakterne er bindende for leverandørerne i forhold til indkøberens intentioner. Jeg gentager spørgsmålet, hvor er indkøbers jurister blevet af i denne her sammenhæng ??

  • 22
  • 0

Fyr dem og nægt at betale mere. Kræv erstatning i stedet for at de har givet et bud de ikke kan leve op til.

  • 12
  • 0

Er der nogle der har regnet på hvor meget samfundsværdi som metroringen giver Danmark ? Jeg tænker set i forhold til f.eks. at gøre storebæltsbroen gratis ? Eller nu skal storebæltsbroen måske bruges til at finansiere metro´en i københavn ?

  • 5
  • 3

Det er slet ikke et faktum at itaiienerne er vanvittige. Det kan også være danskerne der ikke har gjort sit. Hvis der i kontrakten er grundlag for at kunne hæve prisen så er det jo fair nok hvis det er aftalen. Men det er jo en mulig kommunikationstaktik at svine italienerne fordi det har god klangbund i visse kredse.

  • 7
  • 0

Det er de samme som byggede IC4 togene hvoraf et af dem står i Libyen som en gave til Gadaffi.
Det er også Ansaldobreda / Ansaldo STS der har stået for den eksisterende metro og det var også her at prisen steg mere og mere voldsomt undervejs.
Deres drift af metroen skulle dog være udløbet i 2015 men mon ikke de atter engang på "forunderlig vis" fortsat har driften af det.
Ja "forunderlig vis" jeg kan ikke skrive hvad jeg tænker da det kun er mistanker :-(

Men det er så også de to samme selskaber der tilsammen direkte ejer 25% af det nye selskab Salini, og mon ikke også Ansaldo har pæne poster i de andre selskaber der er medejere af Salini, og måske endda også aktiemaioteten i flere af disse.
Jeg ved dog ikke hvilke andre ejere der er til Salini, så igen "tanker" begrundede eller ubegrundede tjaa... uanset hvad så er min tanker 100% sikkere (mis)tanker

  • 1
  • 1

Det viser bare endnu engang, at de danske topfolk ikke er dygtige nok, og derfor bliver taget i røven igen og igen. IT skandaler ad libitum, IC4 tog, Metro og snart også de kommende fly.
Man siger ellers, at man aldrig skal gå tilbage til en fuser - det gælder både italienere, kinesere og piger ....

  • 0
  • 1

Politikeres og embedsmændenes ansvar?

Hvem læser kontrakterne før de underskrives?

Hvis jeg var italiener- ville jeg grine hele vejen til banken over "Die Dumme Dänen"...

Det er nok fordi, vi som danskere negligerer EU*s lovgivning. Det er ris til egen rumpe!

Hvorfor i al vide verden, har vi ikke lært en bønne af IC4?! Vi har ellers haft rigeligt med tid til det, skulle man tro!

Hvad med et EUministerium, der havde embedsmænd, der kunne EU-lovgivningen?

Men EU- er jo altid noget, der sker meget langt væk fra DK, det kommer næsten aldrig os ved- lige indtil, det gør.

Mvh
Tine- så lær sgu da for elleve af det!

  • 3
  • 1

Et af problemerne - men ikke det eneste - er trafikpolitikernes grænseløse tillid til alt hvad Metroselskabet kommer med. Selskabet har næsten carte blanche fra Folketinget, så når der sker sådan noget som dette her, så reagerer de med forbavselse og lign.
Hvis politikerne var mere vågne, og fulgte byggeriet tæt, så ville de heller ikke blive overrasket når der sker det forudsigelige: pengemangel pga. underbudgettering.
At de kan blive taget på sengen viser jo også, at ingen af dem kan huske hvad der skete med de første etaper af metrobyggeriet. Også her løb entreprenøren ind i likvide problemer, og byggeriet var flere gange ved at gå i stå. Blev kun reddet fordi ejerne pumpede store ekstrabeløb ind i byggeriet. Og det er nøjagtig det, der igen sker.

  • 2
  • 0

Vil det sige, at politikerne bare stiltiende accepterer, fordi man godt vidste, at det var haj-fyldt farvand.
Eller skal der bekostes en masse langvarige retslige slagsmål, som man på forhånd giver op overfor, men alligevel gennemfører?

  • 0
  • 0

... til at ændre strategi i offentligt drevne projekter (der hvor man anvender andre menneskers penge, læs: skattekroner).
En oplagt mulighed er at anvende kontrakter hvor leverandøren får betaling når varen er leveret. De skal derfor gøre udlæg og den lidt højere pris for dette vil være langt billigere end de efterfølgende budget overskridelser som dækkes vha flere skattekroner. Samtidig vil konkurstruede leverandører få betydeligt sværere ved at deltage!

  • 1
  • 0

Først arbejder man til man er "to big to fail" - og så afpresser man - typisk arbejdsmetode fra den mafiøse del af Italien.

  • 0
  • 0