Politikere: Alle nye biler skal køre mindst 25 km/l i 2020

Politikere: Alle nye biler skal køre mindst 25 km/l i 2020

EU-Parlamentet har vedtaget et forslag om, at nye biler fra 2020 højst må udlede op til 95 gram CO2. pr. kilometer i gennemsnit. Samtidig skal urealistiske fabrikstal for brændstoføkonomien stoppes.

Fra 2020 må de nye biler hos forhandlerne i gennemsnit kun bruge fire liter benzin på at tilbagelægge 100 kilometer. Det er budskabet fra EU-Parlamentet, som i går, torsdag, blev meget konkret på fremtidens miljøkrav til bilindustrien.

Fra 2020 lyder kravet, at nye biler i gennemsnit maksimalt må udlede 95 g CO2/km. I 2025 skærpes kravet til mellem 68 og 78 gram CO2 pr. kilometer.

I øjeblikket arbejdet bilindustrien henimod at skulle opfylde det eksisterende 2015-krav om en maksimal CO2-udledning på 130 gram pr. kilometer.

Kendte dieselbiler på det danske marked, som Peugeot 208, HDI og VW Polo BlueMotion, er eksempler på modeller, som allerede i dag ligger under de foreslåede 2020-grænseværdier. De to modeller udleder ifølge fabrikstallene hhv. 87 og 89 gram CO2. pr. kilometer.

VW's BlueMotion-modeller er et eksempel på, hvordan de store bilproducenter allerede i dag bringer brændstofforbruget ned.

EU-Parlamentets krav er ikke garanteret at blive til virkelighed. Lovgivningen går nu videre til forhandling i EU's ministerråd, hvor de enkelte EU-landes regeringer sidder omkring bordet.

Her bliver det altafgørende, hvordan EU’s store bilproducerende nation, Tyskland, forholder til sig kravet. Der er fortilfælde for, at EU-Parlamentets miljøkrav til bilindustrien er blevet væsentligt udvandet i ministerrådet efter pres fra den tyske bilindustris magtfulde lobbyorganisation, Verband der Automobilindustrie (VDA).

VDA er da også allerede ude med hård kritik af EU-Parlamentets krav. I en netop offentliggjort udtalelse gør VDA opmærksom på, at den tyske bilindustri alene for at leve op til de nuværende miljøkrav frem mod 2015 skal udvikle teknologier til at reducere CO2-udledningen fra nye biler med gennemsnitligt 30 gram CO2 pr. kilometer.

For at leve op til de netop vedtagne krav for den næste periode mellem 2015 og 2020, skal industrien løse en endnu større opgave på kortere tid, nemlig at reducere den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye biler med yderligere 35 gram CO2 pr. kilometer.

»Det er et meget ambitiøst mål og kan ikke opfyldes ved at optimere på de klassiske fremdriftssystemer og konventionel motorteknologi. For at indfri målsætningen vil det være nødvendigt at øge udbredelsen af biler med alternative fremdriftssystemer. Snarere end at opstille rigide grænseværdier burde man give incitamenter til videreudviklingen og udbredelsen af nye motorteknologier,« siger VDA-talsmand Eckehart Rotter.

Tidligere på året udtalte bestyrelsesformanden for bilproducenten VW, Martin Winterkorn, dog, at alle koncernens blimodelller fra netop 2020 vil have en CO2-udledning på maksimalt 95 gram pr. kilometer og dermed leve op til kravet om maksimalt 4 liter benzin pr. 100 kilometer.

Nu stopper festen med urealistiske fabrikstal

EU-parlamentarikerne vedtog samtidig med de nye grænseværdier, at de stærkt kritiserede fabrikstal for nye bilers benzinøkonomi nu skal udarbejdes efter en forbedret procedure. Fra 2017 skal bilkøberne i højere grad opleve, at deres nye bil rent faktisk kører det samme antal kilometer på literen som anført i bilens officielle papirer.

Hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd mener trafikmedarbejder Jeppe Juul, at EU-Parlamentet har modstået presset fra bilindustrien og nogenlunde fastholdt EU’s generelle ambition om at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren.

»Det er ikke super-ambitiøst, men klart et skridt i den rigtige retning, der vil betyde at vi får mere effektive og mindre forurenende biler,« siger han.

Kommentarer (26)

Er det hele året, er det i byen eller landevej eller er det i gennemsnit.???

En motor bruger omkrig 10 - 15 % mere brændstof om vinteren.

  • 5
  • 0

Elbilen er løsningen og det er let hvis blot de mindrebemidlede bilfabrikanter laver dem lette og aerodynamiske med hurtigladning. Men fordi de har så meget jord i hovedet så skal der mere til end bare gradvist at ændre en værdi fra politisk side for at skubbe til modvillige hovedløse fabrikanter. Der mangler teknisk indigt hos politikere så man har kompetencen til at diktere præcist hvordan bilerne skal være og politisk vilje til at demonstrere sådan en bilproduktion hvis de nederdrægtige eksisterende ikke vil lege med.

At sætte grænser for hvor mange løgne satanister må fortælle er ikke måden af frembringe engle på.

  • 0
  • 13

@Dan: Det er for nemt at sige at elbiler er sagen som verden ser ud idag. Vi har alle forskellige behov.
De 25 km/l er et fint sted at starte. Der skal evolution til og ikke revolution.

Politikere skal sætte de store linier og ikke nødvendigvis have teknisk indsigt. Det er kun i Kin a der er mange ingeniører i parlementet :-)

  • 10
  • 1