Politikerbesøg på IC4-fabrik: »Det ser virkelig overbevisende ud«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politikerbesøg på IC4-fabrik: »Det ser virkelig overbevisende ud«

Nu kører det! Sådan lyder den overordnede konklusion efter Folketingets Trafikudvalgs hjemkomst fra et besøg hos Ansaldobredas IC4-fabrik i Milano.

»Det ser virkelig overbevisende ud,« siger Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, Magnus Heunicke,

»Det har gjort et stort indtryk at se, hvordan de oprindelige togsæt groft sagt bliver pillet fra hinanden og bygget op på ny under skarp overvågning af danske inspektører, der påtaler selv de mindste fejl i kvaliteten. Produktionsprocessen virker meget systematiseret.«

Illustration: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Besøget var egentlig programsat til at finde sted i sommeren 2008, da vreden over gentagne forsinkelser og dårlige undskyldninger fra Ansaldobreda var på sit højeste. DSB frarådede dog besøget, da det - ifølge DSB - kunne skade den dengang forestående juridiske kamp om, hvem der havde ansvaret for IC4-skandalen. Dermed ville besøget angiveligt kunne komme til at koste de danske skatteborgere penge.

Andre mente, at formålet med at aflyse besøget i virkeligheden var at forhindre politikerne i at se, hvor miserabelt ringe kvaliteten rent faktisk var på de italienske produktionsfaciliteter.

Nu endte det så med, at besøget kom på plads på et tidspunkt - efteråret 2010 - hvor der er kommet godt gang i den egentlige serieleverance med levering af tre togsæt om måneden til videre opgradering på IC4-værkstedet i Århus.

Ansaldo-ledelse lover bod og bedring

Også SF's medlem af Trafikudvalget, Anne Baastrup, er nu optimist på IC4-leverancens vegne.

»Jeg ved godt, at det er farligt at sige, men det ser rent faktisk ud som om, der er kommet nye folk ind over produktionen i Ansaldobreda, og at de har tænkt sig at afslutte denne leverance efter bogen,« siger Anne Baastrup.

Hun peger på politikernes møde med den øverste Ansaldobreda-ledelse, som et opløftende indslag under besøget.

»De virkede meget bevidste om, at der var blevet begået fejl tidligere i forløbet, og at der nu skal bruges de nødvendige ressourcer. Min fornemmelse er nu, at togsættene rent faktisk vil komme til Danmark i et antal og en kvalitet, som gør det realistisk, at hele denne sag er afsluttet planmæssigt ved udgangen af 2012,« siger Anne Baastrup.

Den dårligste forretning italienerne nogensinde har gjort

Magnus Heunicke er navnlig tilfreds med, at besøget i Milano giver tydeligt indtryk af, at Ansaldobreda har påtaget sig hovedansvaret for det miserable produktionsforløb tidligere i forløbet, og nu har indvilget i »nærmest at bygge togsættene op på ny«.

»Det her må være den dårligste forretning, som Ansaldobreda nogensinde har været involveret i,« siger Magnus Heunicke og henviser til det store ekstraarbejde, italienerne nu har påtaget sig kombineret med det faktum, at prisen for de 83 IC4-togsæt samt 23 IC2-togsæt er havnet på godt tre milliarder kroner efter forliget mellem DSB og Ansaldobreda i maj 2009.

»Der er jo ingen tvivl om, at hele IC4-forløbet er en bundulykkelig sag, hvor de helt store tabere har været de danske togpassagerer. Det eneste, vi kan trøste os med, er, at togene nu ser ud til at blive leveret, og at prisen på cirka tre milliarder kroner for hele leverancen betyder, at vi får nye intercitytog til en meget, meget lav pris.«

*Der er mange, der mener, at I politikere har været alt for langmodige med Ansaldobreda og for længst skulle have annulleret kontrakten for i stedet at køb nogle andre - og ordentlige - tog. *

»Hvis vi skulle ud at købe helt nye intercitytog i en mængde, der svarer til IC4-leverancen, ville det koste skatteyderne 12 milliarder kroner, samtidig med at der naturligvis ville gå et godt stykke tid, før togene kunne blive leveret. Det mener jeg trods alt ville være uforsvarlig omgang med skatteydernes penge, « siger Magnus Heunicke.

Vrede i 2008

Tilbage i maj 2008 havde piben imidlertid en helt anden lyd. Dengang gad Folketingets Trafikudvalg ikke høre mere vrøvl og dårlige undskyldninger for DSB's forsinkede IC4-tog. De ville selv ud og se fabrikken og høre italienernes egen forklaring på, hvorfor den danske sikkerhedsmyndighed, Trafikstyrelsen, ikke fandt det forsvarligt at godkende togsættene til transport med passagerer.

Dengang i 2008 udtalte Magnus Heunicke:

»Vi er nødt til at presse på. Da folketingsudvalget var dernede sidste gang for snart seks år siden, var det en rosenrød historie. Nu har vi en helt anden situation. Det er ekstremt frustrerende for de danske rejsende og skatteydere«.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det tror da pokker at politikerne mødte velforberedte Italienere! Ansaldobreda har haft 2 år til at sminke fabrikken op til denne inspektion. Jeg ved ikke hvem der er mest inkompetent i denne sag: De danske politikere eller fabrikken?

MVH Niels

  • 0
  • 0

"Hvis vi skulle ud at købe helt nye intercitytog i en mængde, der svarer til IC4-leverancen, ville det koste skatteyderne 12 milliarder kroner".
For nye dieseltog, eller elektriske?

Og nu skal vi glæde os over, at vi kun betaler en lav pris for nogle dårlige togsæt, når vi kunne have tænkt os om og givet lidt mere for nogle ordentlige togsæt et andet sted?

En pæn del af misæren har jo været at bestille dieseltog hos en virksomhed, som tydeligvis ikke har den store forstand på at bygge dem, så de opfylder de ønskede specifikationer.

Det seneste jeg har læst om det, var at der stadig var problemer, bl.a. med revnende akselkasser og rust, og at man regnede med at tage IC4 du af drift efter kun 10 år - det var ikke længe, og bliver det 10 år med stadigt stigende forsinkelser pga. togsæt som går i stykker hele tiden?
Nej, man skulle have tænkt sig om og sagt stop allerede da de første togsæt viste sig at være langt under standarden, og annulleret ordren.
Desværre har politikere en tendens til at få en idé, og så sætte sig for at ind-/gennemføre den, ligegyldigt hvor dårlig den er.

En anden ting er så; hvorfor skal politikerne nu på en betalt efterårsferie til Italien?
De har da ikke den tekniske indsigt til at bedømme om de sidste togsæt er i orden?
Det er udelukkende spil for galleriet - "vi accepterer jeres (elendige) togsæt, og sender vores kransekagefigurer på sightseeing til fabrikken for at vise omverdenen at vi er gode venner igen" - og så får de også en betalt ferie ud af det.

Jeg mener, at vi som danskere må til at være mere aktive, og holde øje med at politikerne ikke spilder vores penge - hvis vi havde protesteret højlydt, da de første togsæt viste sig at være noget skrammel, og krævet aktindsigt, så var ordren måske blevet annulleret dengang.

  • 0
  • 0

Nu flyttede Ansaldo Breda produktionen fra deres fabrik i Pistoia (naer Firenze) til et par fabrikker i Norditalien. Det kan ogsaa vaere en medvirkende aarsag til forbedringen i kvaliteten.

H

  • 0
  • 0

Hvis man medregner alt den arbejdskraft der er tabt mens en samlet dansk ingeniørstab står og ryster på hovedet, gang på gang, og med rette over denne sag.

Hvis planen med leverancer i '12 holder passer det med at man kan bruge de nye togsæt vertikalt i jorden under den nye Femern Bælt-forbindelse.

  • 0
  • 0

MY-MX-MZ-ME- MR- ML-IC3 er alle dieseltog der er leveret efter at det meste af Europa var Elektrifiseret, at politikerne er imponeret over IC2 og IC4 fra Ansaldobreda fortæller kun at danske politikere ikke i tide forstod at Danmark skulle have kørerledning i begyndelsen af 1930 erne samtidig med resten af Europa og at vi stiller os tilfreds med halve løsninger til doppelt pris.
Det var bedre billigere og mere miljørigtig, at køre i en Skoda med strømaftager på taget end en Diesel IC4 uden overgang imellem togsættene, når de engang kommer til at køre sammen.

  • 0
  • 0

Veterantoget

Enig, de tog er forældede. Dieselpartikler er sundhedsskadelige og togrejser burde være toppen af miljørigtig transport.

Taberne er pasagerer, skatteydere og alle der bor omkring banerne. Det er utroligt at Danmark er europamestre i:

miljøudgifter
kulkraft
dieseltog.

  • 0
  • 0

Når man bestiller dieseltog fra et firma som aldrig har produceret sådanne har man selv bedt om problemer.

Når man laver løbende ændringer af specifikationerne undervejs har man selv skabt problemer.

Når man køber fra et firma som er en fusion mellem to firmaer som man tidligere har handlet med (Ansaldo og Breda) det ene har bygget metrotog som ikke var i orden, det andet S-tog som gav masser af problemer har man bedt om problemer.

  • 0
  • 0

MY-MX-MZ-ME- MR- ML-IC3 er alle dieseltog der er leveret efter at det meste af Europa var Elektrifiseret

Det er ikke helt fair. Litra MY og MX blev bestilt i 50erne, hvor der blev kørt med damp over store dele af Europa, også i Danmark.
Disse lokomotiver er DSBs største succes nogen sinde, de tjente sig selv hjem på bare 3 år (!). Og mange af dem kører endnu, over 50 år efter.
Men de blev selvfølgelig også bygget af firmaer med erfaring (GM og Nohab).

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

At tænke sig...

En jurist og en journalist, der visiterer en fabrik, og som kan vurdere deres arbejde. Det er ikke småting de kan, de politikere.

Bare morsomt, at det virker overhovedet ikke overbevisende at være på besøg på deres arbejdsplads, Christiansborg.

Måske skulle vi have et par af arbejderne fra Italien ind på Borgen, for at give lidt inspiration, nu de er så gode?

  • 0
  • 0

Siemens, Skoda med flere byggede også EL. lok. og togsæt som kører endnu idag.
Først i 1950 erne gik debatten om at Elektrifisere Danmark også højt her i Danmark.
Det blev til forsøg med at bygge danske lokomotiver, som mislykkedes og samtidig køb af første levering af MY lokomotiverne.

  • 0
  • 0

[quote]Veterantoget

Enig, de tog er forældede. Dieselpartikler er sundhedsskadelige og togrejser burde være toppen af miljørigtig transport.

Taberne er pasagerer, skatteydere og alle der bor omkring banerne. Det er utroligt at Danmark er europamestre i:

miljøudgifter

kulkraft

dieseltog.[/quote]
- Og verdensmestre i afgifter...

  • 0
  • 0

MY-MX-MZ-ME- MR- ML-IC3 er alle dieseltog der er leveret efter at det meste af Europa var Elektrifiseret, at politikerne er imponeret over IC2 og IC4 fra Ansaldobreda fortæller kun at danske politikere ikke i tide forstod at Danmark skulle have kørerledning i begyndelsen af 1930 erne samtidig med resten af Europa og at vi stiller os tilfreds med halve løsninger til doppelt pris.

I 1930'erne er det kun Schweiz og Sverige, der fik elektrificeret hovedbanenettet tidlig fordi de have adgang til meget billig strøm.

Tyskland var det kun eldrift i nogle få område og de kom først i gang med elektrificering langt tid efter krigen. Og i Storbritannien er stadig store strækninger, som fx strækningerne vest for London, der mangler elektrificering.

Ellers er materiel som ML og MR til strækninger, hvor det ikke kan betale sig at få elektrificeret.

  • 0
  • 0

Hvis kontrakten med Ansaldo blev annulleret så burde man da kunne købe hos anden leverandør til nogenlunde samme pris som den oprindeligt indgåede. Eller hvad? Der skal jo ikke pludselig bladguld på vandarmaturer bare fordi det er Siemens eller en anden der leverer.

.. og så kunne man få sig noget tidssvarende materiel, ikke noget 1995'ish design.

I øvrigt bliver jeg altid mistroisk når Anne Baastrup udtaler sig. Hun ved som udgangspunkt aldrig ret meget om noget.

  • 0
  • 0

Gætter på at det er etablering af køreledningerne der koster kassen. Husk nu at IC4 skal også køre steder hvor stoget ikke kommer

Det kan godt være. Er Ansaldo så den eneste der kan levere et dieselelektrisk tog?

  • 0
  • 0

Jeg mener, at vi som danskere må til at være mere aktive, og holde øje med at politikerne ikke spilder vores penge

Hvornår skal vi så passe vores arbejde og være sammen med familien?

De spilder jo altid vores penge og vores tid, både til hverdag og til de mere festlige lejligheder hvor f.ex. Lene Espersen ruller sig ud. Det nok en ud af mange grunde til at politikerne nu vil minimere aktindsigt i fremtiden: http://www.information.dk/247428!

  • 0
  • 0

Moderniseringen af sporene i hovedstadsområdet er gået efter bogen ihvertfald så vidt jeg ved. I min regnebog er det det andet store offentlige projekt der kører efter bogen. Måske kommer der endda en dag hvor vi kan lægge TVByen, Amanda, Storebæltsbroen, IC4, IC3, metroen, elektronisk patentjournal, elektronisk tinglysning bag os.

NB: Jeg husker en udtalelse fra banestyrelsen eller DSB, noget i retningen à la: "Indkøb af nye togsæt er en af vores kernekompetancer!" Ikke et ondt ord om offentligt ansattes humor. Er der nogen der kan huske hvor den kom fra? (Eller er det min hukommelse der svigter?)

  • 0
  • 0