Politiker: Tysk jernbane-nøl kan trække tæppet væk under Femern-broen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politiker: Tysk jernbane-nøl kan trække tæppet væk under Femern-broen

Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke er forfærdet over tyske presserapporter om, at Tyskland ikke har penge til at udbygge jernbaneforbindelsen mellem den kommende Femern-bro og Lübeck til to spor.

Tyske medier beretter om en hemmelig liste med jernbaneprojekter, som der ifølge Deutsche Bahn under ingen omstændigheder er penge til at realisere inden 2025. Nummer to på listen er de 89 kilometer fra Bad Schwartau nord for Lübeck til Femern-broen.

De udgøres i dag af en enkeltsporet bane, men Tyskland har forpligtet sig til at udbygge til to spor, senest syv år efter broen er åbnet, men det sætter listen fra Deutsche Bahn et stort spørgsmålstegn ved.

Strækningen Femern - Bad Schwartau som der eventuelt alligevel ikke bliver råd til at gøre tosporet. Illustration: Femern A/S

»Hvis det er sandt, vil det trække tæppet væk under Femerforbindelsen. Man får ikke de indtægter, man skal have, og argumentet om at styrke togtrafikken for personer og gods mellem Danmark og Europa falder bort,« siger han.

Klokkeklart aftalebrud

Den tyske trafikminister, Peter Ramsauer, har benægtet ethvert kendskab til listen over jernbaneprojekter, som landet ikke har penge til at gennemføre.

Magnus Heunicke fastslår, at der er tale om »et klokkeklart aftalebrud«, hvis Tyskland ikke gør jernbanen til Lübeck dobbeltsporet, hvilket vil koste 3,5 milliarder kroner, hvis man tager udgangspunkt i danske baneprojekter.

»Jeg har forstået på den tidligere transportminister Flemming Hansen (K), at det er en statsretlig bindende traktat, man ikke kan løbe fra. Hvis Tyskland alligevel kan gøre det, så er det næsten ikke til at sige, hvad der sker. Så har vi truffet beslutningen om Femern på et forkert grundlag,« siger han.

»Vi må bede transportminister Lars Barfoed (K) om en hasteredegørelse over for forligskredsen om, hvad der er op og ned i denne sag. Jeg regner med at få svar i løbet af en uges tid,« tilføjer den Socialdemokratiske ordfører.

Prognose: 40 passagertog og ca. 50 godstog dagligt

Ifølge traktaten med Tyskland om Femern-forbindelsen skal eventuelle brud på aftalen bringes for en international voldgift.

Den senest justerede prognose for jernbanetrafikken på Femern-broen er fra 2003 og forventer, at der vil køre 40 passagertog og mellem 43 og 56 godstog dagligt. Da prognosen blev udarbejdet, forventede man, at broen ville åbne i 2015. Nu er planen 2018.

Ifølge prognosen vil antallet af passagerer i togene kun stige omkring ti procent fra ca. 4.000 i de første ti år efter broens åbning, afhængig af hvilket scenario der bliver regnet på. Godstransporten står derimod foran en stigning på helt op til to tredjedele.

Femern A/S, det selskab under Sund & Bælt Holding, som forbereder projekteringen af den faste forbindelse, ønsker ikke at kommentere de tyske mediers artikler om den hemmelige jernbaneliste. Selskabet nøjes med at henvise til traktatens krav til Tyskland.

Dokumentation

Traktaten mellem Danmark og Tyskland om Femern-broen
Finansiel analyse, trafikprognose samt analyse af jernbanebetaling, Sammenfatningsrapport, Trafikministeriet, Maj 2003

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For at nå en kapasitet som ovenfor beskrevet og doppeltspor hele vejen skal der bygges mindst 3 nye broer, 2 i Danmark og en i Tyskland samt skal hele strækningen elektrificeres fra Ringsted, så hvordan forholdene er idag er ganske uvæsentlige for den fremtidige trafik på Femernsundbroen of landanlægene.
For mig er hele projektet fantasi og vil ikke blive realiseret i overskuelig fremtid.

  • 0
  • 0

Det der er brug for er 4 spor til biler og et ordentligt el kabel så vi kan hent øl og A kraft.
Futtog hører til på Maribo Bandholm

  • 0
  • 0

Den nye bane til Ringsted over Køge kan kun tage halvt så mange godstog, da man laver en meget skrabet løsning her. Er det så mon planen at sende den anden halvdel over Roskilde eller bruge S-banen? Eller er det mon fordi der er ingen i Trafikministeriet som ved hvad de laver.......

  • 0
  • 0

Den nye bane til Ringsted over Køge kan kun tage halvt så mange godstog, da man laver en meget skrabet løsning her. Er det så mon planen at sende den anden halvdel over Roskilde eller bruge S-banen?

Prognosen for år 2018 dvs den de bruger til støjberegninger siger:
Ny Ellebjerg-Køge Nord: 22km persontog & 25km godstog per årsdøgn

Høje Tåstrup-Hvidovre: 38km persontog og ingen godstog.(idag kører der 42km blandet)

Jeg ved ikke helt hvordan man omregner km tog til antal tog, men mon ikke et godstog er 6-700m, og et persontog væsentligt kortere.

S-banen har intet med ovenstående at gøre.

  • 0
  • 0

Da beslutningen om Ringsted/Køge banen blevet taget, blev der samtidig taget en definitiv beslutning om at Danmark ikke skal have højhastighedstog de næste mange år. En Femern bro blev ved denne lejlighed ligeledes mere eller mindre meningsløs.

Det er da ikke så mærkligt at Tyskland nøler. Den løsning DK kan tilbyde, er jo dybt uinterresant ift. andre projekter hos Deutsche Bahn.

Hvis politikkerne dengang havde haft lidt mere vision, kunne Norden via Malmø have været blevet forbundet med Europas højhastighedsnet via Berlin.

(Hvem sagde klimaflop?)

  • 0
  • 0

Hvis politikkerne dengang havde haft lidt mere vision, kunne Norden via Malmø have været blevet forbundet med Europas højhastighedsnet via Berlin.

hvilken rute skulle en højhastigheds bane i denne sammenhæng have haft. Det er da en stor omvej at skulle over Hamborg for at komme til Berlin. (hvis der var kommet højhastighedsbane hele vejen fra Hamborg til København.) Det ville da være meget smartere med en fast forbindelse, der sigtede mod Berlin til at begynde med.

  • 0
  • 0

Den bro har fra starten været en politisk rævekage, som har minimal opbakning fra danskerne. samtidig laver man en bestilt "negativ" rapport om kattegat broen hvor man sammenligner prisen på storebælts broen femernbroen" som jo ikke er her i nu og som helt sikker ville blive dyre".
tænk på alle de besparelser i co2 motorveje og broer ved vejle fyn mm.
40- 50 min. fra århus til kbh.
væk er molslinien, trafikken på odden mm.

måske er det mest oplagte at lave en "engelsk kanal løsning" hurtigtog, og biltog i tunnel hele vejen.

kom nu i gang !!!!

  • 0
  • 0

Problemet er sikkert det samme som Ringstedbanen gennem Køge bugt, lokalbefolkningen ønsker ikke en bane de ikke selv kan bruge, og politikerne har stramme budgetter.

Banen Hamborg-Femern har statistisk set ikke behov for en udvidelse.

  • 0
  • 0