Politiet får altid det sidste ord: Kommuner kæmper forgæves for lavere fartgrænser

PLUS.
Det er syd for lyskrydset ved Rudegaard Stadion og Hørsholm Kongevej, at Rudersdal Kommune ønsker, at hastighedsgrænsen på Kongevejen skal sænkes til 60 km/t. Mængden af pendlere om morgenen er en af årsagerne. Illustration: Morten Egholm Jeppesen

Politiet skal fratages sin vetoret i vej- og byrumsprojekter, lyder det fra flere kommuner. Trafikforskere kalder det udemokratisk, at politiet kan sige nej til et politisk flertals ønsker.

I Danmark får kommunerne ikke lov til at indføre cykelgader, sænke hastigheden på vejene eller lukke for biltrafik uden først at have fået politiets godkendelse. Og politiet er ikke bange for at sige nej. Særligt
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.