Politibetjent standser selvkørende Google-bil for at køre for langsomt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Politibetjent standser selvkørende Google-bil for at køre for langsomt

En amerikansk politibetjent i den californiske by Mountain View blev noget overrasket, da han standsede en bil, fordi den kørte for langsomt. Der sad nemlig ingen på førersædet, og det viste sig at være en af Googles selvkørende biler.

Det skriver The Verge.

Betjenten lagde mærke til, at trafikken hobede sig op bag bilen, og han bad den om at standse – hvilket den gjorde. Derfor blev han noget overrasket, da førersædet var tomt, og han opdagede, at det var en af de selvkørende biler, som Google er ved at udvikle.

Læs også: Nyhedsanalyse: Google-bilen åbner ny front i krigen om vores hardware

Googles køretøjer opererer under særlige regler for såkaldte 'Neighborhood Electric Vehicles', der må køre med lave hastigheder på udvalgte strækninger. Og da den pågældende strækning er omfattet af reglerne var Google-køretøjet ikke i konflikt med loven.

Betjenten tog dog en snak med bilens passager om, hvordan Google-køretøjerne vælger hastigheder på forskellige strækninger.

Google-bilen kørte med en hastighed på 38 kilometer i timen, da den blev standset.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der sad nemlig ingen på førersædet, og det viste sig at være en af Googles selvkørende biler.

Betjenten tog dog en snak med bilens passager om, hvordan Google-køretøjerne vælger hastigheder på forskellige strækninger.

Så vidt jeg ved har dén bil ikke noget "førersæde", da der hverken er rat eller pedaler i bilen:

https://cdn2.vox-cdn.com/thumbor/jbqmXztmg...

  • 2
  • 1

I følge den kommentar fra politiet, som Mads Bendixen postede ovenfor, var det på El Camino Real tæt ved krydset med Rengstorff Avenue.

En hurtig søgning giver følgende billede fra dette kryds på Google streetview https://www.google.dk/maps/@37.3956757,-12...

Som det kan ses på skiltet er hastighedsbegrænsningen på El Camino Real på dette sted 35 MPH svarende til 56 km/t, så umiddelbart virker det ganske rimeligt at politibetjenten vælger at tage en snak med "føreren" om valg af hastighed.

  • 3
  • 0

For segmentet herinde er 38 hvor man må køre 55 bedre end 60 sammesteds.

Man kan også anfægte om mikrobiler, der fremføres med 68 hvor 80 er tilladt, overhovedet har en fører, men blot en passager, der tilfældigvis betjener rat og pedaler sporadisk.

  • 4
  • 4

Max. hastigheden var 55 km/t, hvor bilen kørte 40 km/t.

Og så skal ordensmagten rulle sig ud i fuld længde?

Tør man minde om at det er fuldt tilladt at køre 40 km/t på danske motorveje hvor man ellers må køre op til 130 km/t jvf. færdselslovens paragraf 44? Vel at mærke på vandret underlag. Op ad bakke kan mindre accepteres.

Se, 40 km/t på motorvej det ville jeg også blive sur over, men 40 i stedet for 55 i en by? Get a life.

  • 4
  • 8

Tænker på hvor tit gennemsnitshastigheden ligger under 70 på strækninger med 80 som tilladt. Og så specielt de dage hvor fotovognen er på spil. Måske de også burde knipse alle demsom trækker lange køer

  • 0
  • 5

Se, 40 km/t på motorvej det ville jeg også blive sur over, men 40 i stedet for 55 i en by? Get a life.

Det er 27% langsommere end tilladt, og uden nogen trafikal grund.

I USA har de nok den holdning at vejene er beregnet til afvikling af trafik, og ingen egoister har ret til at spærre for måske hundreder af andre billister.
Jeg ville egentlig gerne ansigt til ansigt høre folk forsvare deres ret til at bremse andre, bare fordi de kan.

  • 6
  • 1

Det er 27% langsommere end tilladt, og uden nogen trafikal grund.

I følge Mountain View Police's blog, så var der en grund til at den kørte så langsomt:

The Google self-driving cars operate under the Neighborhood Electric Vehicle Definition per 385.5 of the California Vehicle Code and can only be operated on roadways with speed limits at or under 35 mph. In this case, it was lawful for the car to be traveling on the street as El Camino Real is rated at 35 mph.

En NEV er iht. loven begrænset til 25 mph.

  • 0
  • 0

I følge Mountain View Police's blog, så var der en grund til at den kørte så langsomt:

Det er uden tvivl korrekt, men nu gik der altså ikke en mand foran den og viftede med et rødt flag for at indikere at der kom et "unormalt" køretøj. Set fra betjentens synspunkt kunne det lige så vel være en brandert der prøvede at liste sig hjem, så det var en naturlig ting at stoppe køretøjet.

Iøvrigt er sådanne langsomt kørende køretøjer vel forpligtiget til at trække ind og lade normal traffik passere på samme måde som landbrugsredskaber og lignende er.

M

  • 4
  • 0

Tør man minde om at det er fuldt tilladt at køre 40 km/t på danske motorveje hvor man ellers må køre op til 130 km/t jvf. færdselslovens paragraf 44? Vel at mærke på vandret underlag. Op ad bakke kan mindre accepteres.

Uha, du skal vist håbe på at du ikke skal op til en kontrollerende teoriprøve ;-)

Paragraf 44 siger :

Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

Men mere væsentligt i paragraf 42 :

Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Dvs. selv om din Bugatti Veyron godt kan klare paragraf 44, så siger paragraf 42 at du skal have en meget god grund til kun at køre 50.

M

  • 5
  • 0

Stopper man en selvkørende bil?
Der er et vist element af komik i sagen, for har producenterne indbygget detektion af en betjent, som ønsker at bilen stopper? Og har de det, så er spørgsmålet hvor politimæssig han skal se ud eller lyde.
Det kan blive til mange home videos.

  • 3
  • 0

Historien forekomme konstrueret for at opnå PR omkring Googles selvkørende biler. Jeg tror ikke et hak på indholdet. Dårlig kildekritik fra journalistens side.

  • 1
  • 0

Det er uden tvivl korrekt, men nu gik der altså ikke en mand foran den og viftede med et rødt flag for at indikere at der kom et "unormalt" køretøj. Set fra betjentens synspunkt kunne det lige så vel være en brandert der prøvede at liste sig hjem, så det var en naturlig ting at stoppe køretøjet.


Korrekt, så han havde rimelig grund til at stoppe bilen og finde ud af hvorfor den kørte så langsomt. Derefter fandt han ud af at der ikke var foregået noget ulovligt.

Iøvrigt er sådanne langsomt kørende køretøjer vel forpligtiget til at trække ind og lade normal traffik passere på samme måde som landbrugsredskaber og lignende er.

Jeg vil give dig ret. Hvis bilen var i 3. sporet i længere tid uden god grund, så har bilen og operatøren* efter min mening gjort noget galt. Om det var tilfældet melder historien ikke noget om.

*) Han var vel ikke føreren af den selvkørende bil ;)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten