Polen åbner milliarddyr Østersøkanal for at undgå russiske farvande

Sådan ser den nye kanal ud, som forbinder Vitsulakanalen med Østersøen. Illustration: Besix

Polen har åbnet en ny kanal, der skærer gennem Vistula-lagunens 70 kilometer lange sandbarriere, så fragtskibe har nemmere ved at fragte gods til den polske by Elblag.

Kanalen ligger knap 50 kilometer fra den gamle forbindelse.

Den såkaldte Vistulakanal sparer fragtskibe en 100 kilometer lang omvej, samt gebyr ved at krydse Ruslands territorium.

Førhen lå den eneste åbning til lagunen nær den russiske by Kaliningrad, skriver Global Construction Review.

Den røde nål viser, hvor den nye polske Vistulakanal ligger, og den blå nål viser den gamle russiske kanal. Den sorte streg, der kører tværs over Vistula-lagunen, viser adskillelsen af polsk og russisk farvand:

Illustration: Google Maps

Entreprenørfirmaerne belgiske Besix og polske NDI Group har bygget på kanalen siden 2019.

Kanalen har en længde på 1305 meter, en bredde på op til 20 meter og en vanddybde på op til 4,5 meter.

Kanalen er forholdsvis lille, men det er prisen langt fra.

Se kanalen blive bygget:

Projektet var estimeret til at koste 1,6 milliarder kroner, men endte med at koste over 3,6 milliarder kroner.

Unikke betonblokke og roterende bro over kanalen

Kanalen benytter sig også at nye byggemetoder, som for eksempel cementblokke til konstruktionen af to bølgebrydere, hvor den ene er på 1.014 meter, og den anden er på 569 meter. Bølgebrydere er typisk sten anbragt rundt om kanalens ender, for at mindske store bølger når de når ind i kanalen.

Besix og NDI bruger for første gang en ny form for cementblok kaldet XblocPlus, der kan hægte sig sammen fra alle sider.

Det skulle være så effektivt, at der kun skal bruges halvt så mange blokke til bølgebryderne, skriver Besix i en pressemeddelelse.

Her ses de cementblokke, der også har et hul i midten, der hjælper på at reducere vandtrykket og øge stabiliteten af bølgebryderne:

I alt er der blevet brugt cirka 10.000 af disse specielle blok-elementer til at forstærke bølgebryderne, hvilket svarer til 21.400 kubikmeter. Illustration: Besix

Byggeriet består også af to roterende stålbroer og en 180 hektar kunstig ø lavet af den overskydende jord fra kanalgravningen, som nu skal huse fugle i området.

Belgiske Besix har blandt andet vundet udbuddet til at bygge Nordhavnstunnelen i København sammen med MT Højgaard.

Emner : Skibsfart
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

[quote][Byggeriet består også af to roterende stålbroer /quote]

Er det en ny slags oplukkelig bro?

  • 1
  • 11

Svingbroer har jeg bestemt hørt om før - men 'roterende' giver mig et billede af en bevægelse der bliver ved og ved og ved

  • 2
  • 15

Når man kigger på video'en der er link til, så kan man se, at det ikke kun er en 'kanal' men så sandelig også en sluse.. der er nok ikke altid er samme vandstand i østersøen og inden i Vistula lagunen. . så det komplicerer sagen. Så det er ikke 'bare lige' at grave et 'hul' igennem sandbarrieren. Det kan være at man er glad for den 'alternative' skibsrute sådan som situationen har udviklet sig. Jeg kan forstå et det er nødvendigt med 2 sæt sluseporte ( ligesom kammerslusen ved Ribe), men hvorfor har de anlagt 2 broer??, så meget transport er der vel ikke til Kaliningrad (og som ikke kan køres 'bagom'). Om det at Besix har erfaring i at bygge lange spunsvægge og fylde sand op bagved, kan bruges til "Nordhavnstunlen" er et andet spørgsmål.

  • 4
  • 0

hvorfor har de anlagt 2 broer??, så meget transport er der vel ikke til Kaliningrad (og som ikke kan køres 'bagom').

Der er en masse ferieboliger på stedet, og der sker ingen transport til Kaliningrad, som jo ligger på den anden side af russsernes kanal.

Desværre for polakkerne går grænsen på den anden side af kanalen, så de har ikke Vistulatangen for sig selv.

Spændende sted, hvor jeg selv har været.

  • 8
  • 0

Der er en masse ferieboliger på stedet, og der sker ingen transport til Kaliningrad, som jo ligger på den anden side af russsernes kanal.

Det er et yndet ferieområde og grænsen er en del kilometer længere østpå.

Krynica Morska har været kendt feriested siden slutningen af WW2, jeg var der som barn i starten af 70'erne (med bus fra Warszawa). Strandende på den tange er nogen af det bedste i Polen (og i øvrigt på hele østersøkysten).

  • 9
  • 0

Besix skriver i en pressemeddelelse:

The navigation channel is 1.3 kilometres long and has a varying width of 25 to 120 metres. Vessels with a draught of up to 4.5 metres, a length up to 100 metres and a width of up to 20 metres are able to pass, as well as barges of up to 180 metres.

Det oversætter Ingeniøren til følgende: #Kanalen har en længde på 1305 meter, en bredde på op til 20 meter og en vanddybde på op til 4,5 meter.#

Havnen i Elblag har en dybgang på max. 2,4 m iflg. Airseapoort.com.

På Wikipedia kan vi læse mere om Elblag og Elblag-kanalen, der blev bygget i det 19. årh.

Den nye og gamle kanal er et oplagt mål for en studierejse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten