PODCAST: Vi ser på produktion af elbiler, mens danskerne køber benzinslugere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

PODCAST: Vi ser på produktion af elbiler, mens danskerne køber benzinslugere

 

I denne uges Transformator handler det mest om biler. For alt imens den ene bilfabrik efter den anden er ved at omstille produktionen til elbiler, er danskerne særdeles trofaste i deres kærlighed til de traditionelle benzin- og dieselbiler. Vi køber stadigt flere og kører mere i dem, og derfor er CO2-udslippet fra vejene steget 6,5 pct. siden 2013. Det gør det svært at nå regeringens mål om at sænke CO2-udslippet med 70 pct. i 2030.

Ugens holdning får vi fra Ingeniørens chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard, der i ugens lederartikel medgiver, at der er gode takter – også for klimaet – i regeringens første finanslov. Men hun kritiserer samtidig, at den freder danskernes dårlige klimavaner, når regeringen hverken indfører flyafgifter, hæver registreringsafgiften for fossilbiler eller tager hul på andre indsatser, der skal til, hvis vi skal gøre os håb om at nå målet om 70 pct. mindre CO2-udledning i 2030.

Til slut en lille reklame for et gratis morgenmøde 13. december 2019 klokken 8.30-10.00, hvor du kan høre Claus Kenberg, Director of Marketing & eCommerce i GoGift og tidligere digitaliseringsdirektør hos Saxo.com give fem konkrete bud på, hvor ledere skal sætte ind for at styrke forretningen. Du kan også møde digitaliseringsdirektør Peter Schrøder fra Maersk Tankers, som deler konkret viden og erfaringer med digitalisering. Læs mere om morgenmødet her

Links

Fik du hørt: PODCAST: Vi har bestilt en Cybertruck og afsløret identitetstyveri

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, politikerne har problemer med finansieningen af den grønne omstilling, og de "siger" at vi skal reducere CO2 udledningen - alligevel fortsætter man med at lokke danskerne til at købe fossilbrændere. Det gælder både de store pga. de reducerede afgifter, men OGSÅ MIKROBILERNE, som stadig er helt afgiftsfrie. Hvis ikke danskerne kunne købe disse små skrammelbiler for en slik, ville mange flere nok overveje en elbil - og statskassen samtidig nyde godt af en højere momsindtægt.

  • 4
  • 3

I gennemsnit koster en Medium bil 230.000, mens en bil i Small segmentet er omkring 155.000,- kr.

En ny Renault Zoe elbil er i segmentet Small, men koster ca. 250.000 fra ny (incl. hjemmelader). Men selvom købsprisen er omkring 100.000 kr. dyrere end en tilsvarende størelse bezinbil, er de samlede omkostninger over de første fem års ejerskab nogenlunde konkurencedygtig med benzinbiler i segmentet. Hvis man bruger den i sin daglige transport, og kan trække km fra på skattebilletten. Fordi afgifter og udgifter til vedligehold og til el er mindre.

Der kan dog komme mere hår i elsuppen hvis el-afgifterne for elbiler sættes op, selvom de er forlænget med 2 år i den nye finanslov.

https://www.skm.dk/aktuelt/nyheder/2019/de...

PS: De nye gennerationer af relativt billige el-biler som ZOE 5.0, kan godt klare turen fra København til Århus med en enkelt opladning på Fyn. Og turen fra København til Berlin kan også klares med en enkelt opladning. Desværre har Scandlines Gedser-Rostock endnu ikke et tilbud om opladning under færgeoverfarten. Det er der tilgengæld på Molslinien, og den genvej giver f.eks. mulighed for at køre fra København til Aalborg.

  • 2
  • 0

Hej.

Mange tak for denne podcast. Den var utrolig spændende og interessant.

Jeg vil blot lige sige, at der er stor forskel på de forskellige SUV /crosovers. Disse findes nemlig i flere forskellige størrelser og vægte. Derfor kan det tænkes at der også er relativ stor forskel i de forskelliger SUVs / crosovers brændstof-forbrug.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 2
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten