PODCAST: Skal de transeuropæiske tog på skinner igen?

 

I denne uges Transformator skal vi ud og køre på de danske og europæiske jernbaner. Husker Trans Europ Express, som tyske Kraftwerk sang om i 1977? Flytrafikkens opblomstring var med til at tage livet af det sagnomspundne europæiske jernbanenetværk, men måske er tiden inde til at genoplive det som et grønt alternativ til flyene.

Herhjemme kom en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg samt en række andre anlægsprojekter med i den infrastrukturaftale, som blev forhandlet på plads før sommerferien. Men ét projekt glimrede ved sit fravær: Kattegatforbindelsen. Ikke desto mindre er den ‘elefanten i rummet’, som kan få stor betydning for jernbanens fremtidige udbygning.

Aarhus har allerde fået sin, og i Odense og København er der også letbaner på vej. Det havde været langt billigere med højklassede BRT-busser (Bus Rapid Transit), påpeger trafikøkonomer, men letbanen kan noget, som busserne ikke kan. De er en løftestang for byudvikling i de stationsnære områder med høj bebyggelsesprocent, ligesom de mindsker bil-pendling, lyder modargumentet.

Mens vi herhjemme har besluttet os for at erstatte dieseltog med ellokomotiver og batteritog, satser man i lande som USA, Canada, England, Holland, Østrig, Tyskland og Frankrig på brint som energibærer. Men hvad er fordelene ved de forskellige teknologier?

Links

Fik du hørt: PODCAST: Tabte containere truer havmiljø og lystsejlere

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Husker både musikken, og lokomotivet med tilhørende togstamme.

Husker at der var en i klassen der kendte tidspunktet det passerede under broen på damgårdsvej i Albertslund.

En fantastisk oplevelse. Både musikken og toget generede drømme om rejser til det store udland.

  • 2
  • 0

Tanker om hurtigtog i Danmark og Kattegatforbindelsen

Der er mange eksempler på tog på tværs af landegrænser, der fungere fint

Thalys kører Paris, Brussels, Amsterdam. Eurostar kører Paris, Lille, London og Brussels. ICE kører Brussels - Frankfurt og meget mere. TGV kører Paris - Milano og meget mere.

Det er let at booke billetter på tværs af lande.

bahn.de og oui.sncf fungerer glimrende.

Så er der højhastighedsjernbaner og hastighedsrekorder

København-Køge-Ringsted-banen er bygget til hastigheder op til 250 km/t, men den højeste tilladte hastighed 180 km/t. Et testtog har opnået 255,6 km/t og holder hastighedsrekorden i Danmark. Banen har kostet 22 millioner euro pr. kilometer (Wikipedia).

Til sammenligning nåede det franske test tog TGV V150 (for 150 m/s) den 3. april 2007 en top hastighed på 574,8 km/t (159,6 m/s) på strækningen TGV øst mellem Paris og Strasbourg, hvor normal hastigheden er 320 km/t. En TGV ligne koster i snit 17 millioner euro pr. kilometer. (Wikipedia). Formodentlig mindre i et fladt landskab som det danske.

Kattegatforbindelsen

Kunne man ikke overveje et rigtigt hurtigt tog via Odense i stedet? TGV kører også på almindelige skinner og kunne fortsætte til Ålborg og Hjørring med normal hastighed før det vender om.

Forslag

Bygge en TGV forbindelse mellem Københavns Lufthavn og Aarhus, med stop uden for eller i Odense. Vi kunne være en del af en TGV/ICE ligne mellem Stockholm og Hamborg og derfra ud i Europa. Udfordringen er hastigheden i tunnelen og i nærheden af bebyggede områder. Det larmer nemlig at køre med 320 km/t. Økonomisk har TGV været en succes for SNCF, da det er her de tjener deres penge.

Fordelen ved tog er at man kan side ved et bord med god plads med sin computer, wifi, dagens avis, kaffe og 220v. Tiden er ikke spildt. Jeg har selv rejst med Thalys, Eurostar, ICE og TGV. Det vil jeg gerne anbefale DSB og alle andre, der ikke har prøvet det endnu.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten