PODCAST Sådan åbner man døren til tusindvis af boliger med et rejsekort

 

I denne uges Transformator lægger vi ud med Ingeniørens it-medie Version2’s afsløring af, at mindst 9.000 lejligheder rundtomkring i Danmark står åbne for indbrudstyve. De er udstyret med et forældet digitalt låsesystem, som er uhyre nemt at hacke. På kun to minutter lykkedes det journalist Mads Lorenzen at kopiere de digitale nøgler i forskellige boligforeninger og lave dem om til universalnøgler, der kunne åbne samtlige døre i den enkelte forening. Producenten Scantron har ignoreret gentagne advarsler fra en beboer.

Lige meget hvor ofte Elon Musk gentager, at de selvkørende biler er lige om hjørnet, er realiteten, at det er langt sværere at få den kunstige intelligens bag den selvkørende teknologi til at reagere korrekt i forskellige trafiksituationer, end det lyder i de optimistiske meldinger fra Tesla-direktøren. Udviklingen er simpelt hen kørt fast i en grad, så investorerne trækker sig, retssagerne står i kø. Therese Moreau fra Ingeniørens nichemedie Datatech fortæller hvorfor.

Links

Fik du hørt: PODCAST Vi jagter mørklagte skibe i Østersøen

Du kan finde flere episoder af podcasten HER

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vil det hjælpe de selvkørende biler, hvis vi havde elektroniske refleksbrikker?

En elektronisk refleksbrik, vil også kunne hjælpe i ikke selvkørende biler, f.eks. ved at børn, gående, cykelister, knallertkørere, motorcykelkørere og måske endda andre bilister kan høres i bilradioen eller eventuelt trafikalarm/GPS'en.

En elektronisk refleksbrik, kan give mulighed for at bilen kender positionen og hastigheden af dem som er tæt på, samt hvilken art af køretøj, eller person det er. Der vil kunne være forskellige refleksbrikker til børn, blinde, voksne, dyr som hunde og katte, og til de forskellige typer køretøjer.

Det betyder naturligvis ikke, at selvkørende biler ikke skal holde øje med trafikken, men det vil kunne hjælpe dem, og det vil give os en ekstra sikkerhed, hvis vi går med en elektronisk refleksbrik, der både kan oplyse om arten af køretøj, position og hastighed, samt personen.

Jeg tror, at mange højresvingsulykker kunne undgås, hvis cykelister og knallertkørere havde en refleksbrik, som gjorde bilisterne opmærksomme på en fare, hvis de nærmer sig et kryds med stor hastighed.

Fordelene ved selvkørende biler er store - og hvis vi alle kunne hjælpe lidt til, ved at bære en elektronisk refleksbrik, og samtidigt også få større sikkerhed overfor normale biler, så tror jeg de fleste vil købe en. Jeg tror, at de kan laves til omtrent det samme som en cykellygte til en cykel. Jeg har købt flere trackers på nettet til under 80 kr. der både indeholdt GPS og GPRS, og denne teknologi er væsentligt mere kompliceret, end nødvendig til en simpel elektronisk refleksbrik.

  • 4
  • 7

Jeg tror, at de kan laves til omtrent det samme som en cykellygte til en cykel. Jeg har købt flere trackers på nettet til under 80 kr. der både indeholdt GPS og GPRS, og denne teknologi er væsentligt mere kompliceret, end nødvendig til en simpel elektronisk refleksbrik.

I dag går de fleste med en tændt smartphone, og en elektronisk refleksbrik, vil måske også kunne installeres som en gratis app.

Vores færdselslov og veje, er lavet til manuel kørsel. Jeg tror, det kan være en god idé, at gentænke hvordan det skal gøres for at øge sikkerheden, og muliggøre sikker automatisk kørsel.

  • 3
  • 7

Hvis nogen skulle være interesseret i selvkørende biler, så ville jeg foreslå at se det første kvarters tid af et interview med en person der faktisk, i modsætning til Ingeniørens ekspert, har arbejdet på problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=Yi6kwUZDtkw

Han skitserer en arkitektur uden regler, lidt samme strategi som Deepminds AlphaGo. Man kan købe udstyret her og selv prøve, hvis ellers ens bil er kompatibel:

https://comma.ai

Måske var det noget for Ingeniøren?

  • 0
  • 1

Vedr. selvkørende biler. Therese kan have en pointe i at nogle situationer bare ikke kan løses uden en omfattende kompleks forståelse af verden, og der kan gå lang tid før det er løst. Jeg tror bare at problemet vil være begrænset, f.eks. til situationer hvor der er alvorlige fejl på vejens udstyr, som væltede trafiksignaler, falske afstribning, og ulykker, eller ting der bare er blæst omkuld og ud på kørebanen. Resten af tiden vil selvkørende biler snart kunne håndterer lige så godt eller bedre end mennesker. Det er som al anden tech en ting man kommer til at omfagne fordi det vil være bekvemt og give større sikkerhed. Jeg tror også det er klogt at berede sig på at det vil æde sig ind på opgaver som flextrafik stille og roligt. Og før vi har set os om vil det være helt normalt at biler kører rundt af sig selv. Og selv ringer efter centralen hvis de behøver hjælp til at komme videre.

  • 0
  • 7

Selvkørende biler:

Jeg savner lidt svar på den omvendte problemstilling. Hvorfor er der ikke byer eller lande som spørger de store eller bedste bilfabrikanter hvad de kan eller skal forbedre for at selvkørende biler kommer til at fungere i deres område. Den øgende produktion og mulighed for optimeret samkørsel burde være motivation nok til at indbygge "whatever" i vejene for at gøre selvkørende biler mulige.

Måske er vi ikke engang på det niveau endnu?

  • 0
  • 0

Nu er kundegruppen for flextrafik jo for en stor del ældre og handicappede. Skal det selvkørende flextrafikkøretøj være udstyret med varme hænder eller skal en medbragt robot hente, lifte og bringe?

Det vil ikke være så svært at løse. Fremtidens kørestole er nok også elektriske og selvkørende, så de finder nok selv ombord på en taxa der er lavet til det. Det er billigere at give folk en selvkørende rullestol, end at de skal have en fast hjælp. Og små indkøbsture, klarer den nok fint selv.

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten