PODCAST: Mangel på ladestandere bremser elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

PODCAST: Mangel på ladestandere bremser elbiler

 

I denne uges Transformator handler det først om vaskemaskiner, opvaskemaskiner og andre hårde hvidevarer, som danskerne i stor stil skrotter, når de går i stykker, også selvom de måske kun behøver en mindre reparation for at fungere igen. Det skal forsøgsordninger med genbrug af hvidevarer rette op på, men der er lang vej endnu, for under halvdelen af de handlede varer ender på genbrugsstationen, og her genbruges indtil videre kun 0,02 pct. af dem.

Vi skal også tale om elbiler, som regeringen håber, at danskerne vil købe op mod en million af frem mod 2030. Potentielle elbil-købere skal dog ikke forvente at kunne oplade deres køretøjer i nærheden af deres bopæl, for det kniber med ladestandere, og der er ingen optimisme at spore i en ny bekendtgørelse om ladestanderne. Her går regeringen efter minimumskravene, så der kun stilles krav om, at der skal forberedes for ladestandere ved nybyggeri eller større renoveringer, og virksomheder skal kun opstille én ladestander, hvis de har mere end 20 parkeringspladser.

Links

Fik du hørt: Podcast special: H.C. Ørsted – opfinderen, digteren, geniet

Du kan finde flere podcasts på vores fokusside

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med den Ladestanderbekendtgørelse må jeg gentage Jan Gintbergs analyse om at 'Vi kommer alle til at dø en pinefuld død'. Med forbehold for den endelige udgave.
Hvis målet er ½-1 mio. elbiler om 10 år så bliver det ragnarok at være elbil ejer i lejlighed eller ejer på farten uden for ½ x bilens rækkevidde.

  • Bestående bygninger, der ikke er beboelsesbygninger, med mere end 20 parkeringspladser, skal etablere mindst 1 ladestander senest den 1. januar 2025. Dvs. et butikscenter, lufthavnen m.fl. med tusindvis af P-pladser kan nøjes med én ladestander. Fields med ca. 3.000 P-pladser har 4 ladestandere og opfylder dermed allerede kravet for 2025.

  • Boligforeninger: De ombygninger, der skulle indeholde forberedelse for ladestandere, finder jo kun sted med årtiers mellemrum. Og tomrør ud til f.eks. 50 P-pladser i en boligforening - uden et ord om den øvrige elinstallation, forsikringer m.v. 50 3-fasede ladere uden samtidighedsfaktor trækker 0,5 MW! Så er tomrør ligegyldige og eltavler, kabler o.l. renoveres også kun med årtiers mellemrum.

Energinet har været ude med beregninger af hvor mange normal- og hurtigladere et samfund med ½ mio. elbiler kræver og skal vi sige at det er væsentligt højere tal end Ladestanderbekendtgørelsen lægger op til.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten